local seo

Maak je bedrijf zichtbaar in Google local met deze pro tips!

Jarenlang werd SEO (Search Engine Optimization) gebruikt om een website beter te positioneren in zoekmachines. Sinds januari 2012 is er een grote verandering doorgevoerd dat dit drastisch zal veranderen, meer bepaald van gewone zoekresultaten naar lokale zoekresultaten. De belangrijkste vraag die we ons stellen is: “Hoe komen we hoger in Google via Local SEO?”

Local SEO is de toekomst

Het smartphone gebruik is fenomenaal gestegen qua pageviews, vergeleken met vorig (van 2% naar 40%). Dit zal in de toekomst alleen nog maar blijven stijgen. Smartphones maken gebruik van lokale zoekresultaten. We kunnen dus vaststellen dat de traditionele zoekresultaten gedeeltelijk zullen opgeslorpt worden door lokale resultaten.

Google komt regelmatig met nieuwe updates, die de zoekresultaten beïnvloeden. Met de Venice update focust Google zich meer op lokale zoekresultaten. Deze resultaten worden ook wel eens Blended Local Search results genoemd. Blended Local Search is de combinatie van Local SEO, traditionele SEO en sociale media zoekresultaten.
Onderstaande foto is hiervan een voorbeeld.

Google heeft  door de Venice update het algoritme aangepast en dit beïnvloedt de zoekresultaten. Vandaag de dag moet je website geoptimaliseerd worden voor een bepaalde regio. Op basis van de Venice update, zoekt Google nu automatisch op basis van locaties. De reden hiervoor is dat deze lokale zoekresultaten relevanter zijn voor de zoeker.

Hoe hoger in Google komen via local SEO?

Net zoals traditionele SEO, maakt local SEO ook gebruik van linkbuilding. Belangrijk is dat de inkomende links naar het domein van lokale en relevante domeinen komen. Bovendien is de vermelding van een ’location’ op de landingspagina van belang. Om te concurreren binnen een specifieke regio heb je niet ontzettend veel links nodig. Alles hangt af van de kwaliteit van de inkomende links. Gemiddeld heeft een KMO zo’n 3.6 links van lokale domeinen nodig om hoger in Google te scoren.

Reviews zijn onmisbaar

Reviews zijn altijd al belangrijk geweest voor een bedrijf. Sinds de Venice update hecht Google hier echter nog meer aandacht aan, meer bepaald aan reviews op Google+. Reviews van lokale blogsites wegen zwaarder door. Wat verder  in een dergelijke review moet voorkomen is het focus keyword en de locatie van het bedrijf zelf. Betreffende reviews, is het interessant dat kwantiteit zwaarder blijkt door te wegen dan kwaliteit. Waar vind je goede bloggers?

  • Yelp
  • Google+
  • Concurrentie
  • Klanten

Kaart Local SEO

Google+, grote impact op local SEO

Elk bedrijf dat lokaal wil scoren, moet een Google+ pagina aanmaken. Een pagina aanmaken op Google+ is makkelijk en zal een grote invloed uitoefenen om hoger in Google te scoren. Wat ook heel belangrijk is, is dat je NAP (name, address en phone number) aanwezig zijn op deze pagina. Op basis van deze NAP kent Google de locatie van jouw bedrijf.

Een bedrijf met meerdere fysieke locaties moet het volgende voorzien:

  • Crawlable store locator (zien dat je store locator kan gecrawld worden door Google)
  • Elke locatie moet een unieke pagina hebben
  • Individuele pagina op Google+

Niet enkel Google+ heeft een invloed op lokale zoekresultaten. Ook andere sociale media kunnen ingezet worden om hoger in Google te scoren. Denk maar aan:

  • Facebook
  • Twitter
  • Foursquare

Achterblijven is geen optie voor jouw lokaal bedrijf. Wacht dus niet langer en neem het heft in eigen handen. Volg bovenstaande tips en je scoort ongetwijfeld hoger in Google via Local SEO.