linklove

LinkLove London 2013, Part 1

Ook dit jaar was er weer een Linklove London conferentie. Jaarlijks inspireert dit event linkbuilders van over de hele wereld. De laatste nieuwe ideeën en strategieën op vlak van linkbuilding worden er uitgewisseld. Uiteraard was iValue ook van de partij, ikzelf en Jacob genoten van het jaarlijkse evenement dat plaatsvond vrijdag, 15/03, in een uitverkocht The Brewery. We konden er genieten van inspirerende topsprekers van internationaal niveau. In de zaal zaten honderden enthousiaste bezoekers, die slechts kwamen voor één ding, terugkeren naar huis met een hoofd vol nieuwe deeën en technieken.

Kickoff LinkLove 2013

De LinkLove kickoff werd gegeven door Duncan Morris. De CEO en oprichter van Distilled gaf ons een introductie over wat we deze editie allemaal konden verwachten. Niemand zou teleurgesteld terugkeren, want het werd een fantastische dag om niet meer te vergeten!

De eerste spreker was Wil Reynolds, oprichter van SEER Interactive. Wil vloog er meteen in. “Head Smackingly Simple: Post Conversion Link Building Tips” was het onderwerp van zijn keynote speech.
De presentatie was inspirerend,hij had mijn volledige aandacht.  Een belangrijke boodschap om te herhalen, is dat je moet geven om te krijgen. Geef informatie en kennis vrij en je zal links aantrekken. Hou je alles achter slot en grendel, hoe verwacht je dan vermeld te worden? Ik quoteer, “help people build links”.

Na de geweldige presentatie van Wil kregen we Lyndon Antcliff op het podium. Het onderwerp van zijn keynote speech was “How do I Get Them to Link?” Lyndon had pech, zijn verhaal kwam na de explosieve voorstelling van Wil. Ik verzamelde zeer nuttige tips, maar persoonlijk vond ik het nét iets te theoretisch. 3 quotes die we de moeite waard vonden:

  • Websites do not link to websites, people do.
  • Be the link dealer, not the junkie
  • No sector is hard, but you’re not thinking

Next up: Hannah Smith, SEO Consultant bij Distilled met “23.787 Ways to Build Links in 30 Minutes”.
Hier keek ik naar uit, zoveel links in 30 minuten? Dat kan niet kloppen, en inderdaad, zoveel links kan je alleen maar kopen! Dit was een mooie teaser, maar de presentatie ging natuurlijk om het verkrijgen van duurzame links! Een belangrijke opportuniteit ligt in het genereren van links, nadat een PR-bureau buzz heeft gecreëerd. Buzz is één ding, maar verzilveren via verankerde links is twee.

Onze favoriete quote: “Fully leverage existing assets & create new assets”

Er werden zoveel goede tips op ons afgevuurd, zodat mijn hoofd tegen 11u al ontzettend veel ideeën bevatte, waanzinnig gewoon. Hannah Smith, een welgemeende dank u voor deze fantastische presentatie!

Next on stage: Ian Lurie met zijn “Enterprise Link Spam Analysis”.
Deze sympathieke kerel was zeer aangenaam om naar te luisteren. Allerhande tips om spammy links te ontdekken, maar ook om te voorkomen. Ook ontwikkelde hij een eigen algoritme om na te gaan of Google je website spammy vindt. Hij gaf een sneak preview van een SPAM detection tool in betaversie in het kader van “Machine Learning”, zijn topic.

Ian wees op de strategie van Google, waarbij ze haar Anti-SPAM beleid steeds strikter opvolgt. De conclusie is: “Kijk je linkprofiel na en verwijder al je illegale links. Wacht niet tot morgen, want dan  kan het te laat zijn.”

Richard Baxter van SEOGadget mocht de voormiddag afsluiten met zijn “How to Build Agile and Actionable Link Data Reports. With APIs”. Baxter liet zeer interessante dingen zien, die we zeker kunnen gebruiken om onze link analysis te verbeteren. Wat ik wel jammer vond, was dat hij te veel praktische cases liet zien. Veel APIs hebben we ook niet volledig kunnen bewonderen, omwille van verschillende technische problemen met zijn presentatie. Volgende keer een betere voorbereiding, Richard! Toch hebben we genoten van Richard Baxter’s presentatie. Hij bewijst met seogadget.co.uk dat zijn tools wel degelijk werken.

Benieuwd naar wat er ’s namiddags gebeurde op de LinkLove conferentie? Lees dan binnenkort zeker over Jacob’s ervaringen in LinkLove Part 2. Stay tuned!