social media trends 2013

Sociale media trends voor 2013

In 2013 zal sociale media een belangrijke pijler vormen voor organisaties.
Enkel belangrijke sociale media trends opgelijst:

Social media belangrijk bij het ontwikkelen van een sociale merkwaarde als marketingbasis.

Hierbij focus je je als bedrijf op wat jij te bieden hebt aan je fans en volgers, dan op wat je verkoopt. Consumenten zijn veel mondiger geworden en gebruiken sociale media kanalen om te praten over hun persoonlijke ervaringen met een bepaald merk, over wat er positief en negatief was aan hun ervaring. Daarom is het van groot belang voor bedrijven om op zoek te gaan naar efficiënte manieren om relevante informatie vanuit hun community van volgers op de juiste manier te gebruiken. De implementatie van goede sociale marketingstrategieën in het bedrijf wordt hierbij ontzettend belangrijk. Zo wordt de input, die vanuit de community verkregen wordt, aangewend om de toegevoegde waarde van het bedrijf voor de consument te verbeteren.

De consument wordt marketeer

Een andere belangrijke verschuiving in de sociale media trends is dat de consument meer en meer kritisch tegenover producten van merken en organisaties staat. Ook deelt hij tegenwoordig elke ervaring op sociale media kanalen. Deze ervaringsgerichte economie vraagt dan ook om nieuwe marketing en communicatiestrategieën. Eénrichtingscommunicatie is niet meer van toepassing. De omschakeling naar dialoogmarketing is essentieel.

‘Deelbare’ marketing

Marketingstrategieën evolueren van virale strategieën naar ‘shareable’ marketingstrategieën, strategieën gericht op het delen van branded content. De consument wordt beloond voor het delen van een marketingboodschap. Een ‘like’ alleen volstaat niet meer. Merken gaan meer aandacht besteden aan consumenten die meehelpen om het merk te promoten. Fans zijn leuk, maar ‘promotors’ nog beter. Bedrijven reiken daarom steeds vaker incentives aan, om zo fans aan te zetten om het merk echt te gaan aanbevelen via hun sociale netwerken en als het ware het merk te ‘promoten’.

Sociale aanbeveling verandert ook e-commerce

Consumenten gebruiken online aanbevelingen ook meer bij beslissingsaankopen. Ze kunnen internet overal raadplegen, online aanbevelingen kunnen daarom overal bekeken worden, zelfs in de laatste aankoopfase bij de winkel zelf. Winkels activeren door deze evolutie ook meer en meer location based services als QR-codes of Foursquare.

Kwalitatieve branded content essentieel

Social advertising met sponsored waardevolle content wordt uiterst belangrijk. Kwalitatieve, gepersonaliseerde content laat zien dat je als merk je community van fans begrijpt. Zo zet je je community aan op te treden als ‘promotor’ in plaats van enkel als ‘fan’.

Reputatie management

Merken en organisaties werken intensief aan het opbouwen van een positief imago en het bewaken van dit imago. Een bedrijfsreputatie die aangevallen wordt via verschillende sociale media kanalen kan voor merken fataal zijn. Merken investeren tegenwoordig meer en meer in authentieke campagnes die draaien rond hun motivatie en het waarom in plaats van rond de producten zelf. Bedrijven werken zo eerder aan de gehele reputatie van het merk, dan enkel aan de producten.

Organisaties herbekijken structuur

Aangezien de consument marketeer is geworden en de marketing focus zo gewijzigd is, moeten structuren binnen organisaties heringericht worden. Marketing is geen aparte afdeling meer, maar maakt deel uit van verschillende onderdelen binnen de organisatie. Marketing ontwikkelt sociale strategieën waarbij alle werknemers binnen de organisaties positieve ervaringen genereren die zo door consumenten gedeeld worden en de perceptie van je merk of bedrijf zal bepalen. Elke werknemer is ambassadeur en vertegenwoordigt het merk of bedrijf.

Sociale merkwaarde zal als sociale media trend in de toekomst meer en meer het succes van een merk of bedrijf gaan bepalen. Treedt daarom in dialoog met je consumenten community. Luister, leer en optimaliseer je diensten of product.

Hoe gaat jouw bedrijf vandaag om met de sociale merkwaarde van zijn product?



Leave a reply