website

Website conversie cijfers en CTR benchmarks

Stel: je werkt aan de zichtbaarheid en vindbaarheid van je merk. Via Google Adwords promoot je je producten, je bedrijf, je website. Je meet website conversies of resultaten van je inspanningen in Google Analytics + Adwords. Maar hoe weet je of je goed bezig bent? Benchmarks!

Meer nog, met sectorgebonden benchmark cijfers kan je je eigen doorklikratio (ctr) en conversieratio (%) vergelijken met gelijkaardige (anonieme) partijen.

Wordstream – ontwikkelaar van internationaal geroemde PPC software – voerde recent een onderzoek naar website conversie cijfers op basis van haar internationale gebruikersdata. Uit deze studie rollen onderstaande conversie cijfers. Hou bij interpretatie rekening met het Amerikaanse karakter van de cijfers. De concurrentie ligt in heel wat sectoren aardig hoger dan bij ons.

A) Meetpunten

1) CTR

Doorklikratio of CTR is het aantal klikken per vertoningen, bv. 4 klikken op 100 vertoningen is 4% CTR. Een goede CTR voor een startend adverteerder is 2%. Ervaren Adwords specialisten zijn gelukkig met een doorklikratio van 5%, hoewel niet elke industrie dat toelaat door hoge concurrentie (denk reisbranche).

2) Conversieratio

Het aandeel klikken via Adwords dat resulteert in een aanvraag/bestelling noemen we een conversie. Dit conversie cijfer splitsen we op in zoek- en displaynetwerk vanwege het verschillende karakter.

B) Netwerken

1) Zoeknetwerk

Netwerk van zoekmachines als Google en haar partners. Je advertenties verschijnen in bv. Google.be op basis van een zoekopdracht. Belangrijk kenmerk is dat je mensen met een zoekintentie bereikt.

2) Displaynetwerk

Netwerk van websites waarop Google advertenties van Google toont. Je advertenties tonen op websites gerelateerd aan je campagne. Belangrijk om weten is dat je geen mensen met zoekintentie bereikt, maar mensen bereikt via onderbreking. Deze internetgebruikers zijn dus niet op zoek naar jouw product of dienst, maar in de rand van hun surfgedrag bereik je hen.

Conversie en CTR tabel per sector

Sector/
Industrie
Advertentie
netwerk
Gem. conversie
ratio
Gem. kost (€)
per conversie
Financieel Zoek 6,12% 39,46
Display 5,12% 15,72
Reizen Zoek 1,45% 15,63
Display 2,99% 7,31
E-commerce Zoek 3,58% 5,45
Display 2,19% 9,64
Jobs & onderwijs Zoek 6,09% 23,1
Display 2,09% 12,71
Internet & telecom Zoek 6,27% 13,83
Display 8,59% 3,64
Computers & electronics Zoek 4,79% 22,68
Display 2,96% 11,61
Business & Industrie Zoek 4,23% 30,85
Display 4,10% 18,49
Huis & tuin Zoek 2,21% 26,88
Display 3,43% 19,07
Automotive Zoek 4,29% 17,67
Display 6,15% 13,09
Gezondheid Zoek 4,56% 19,02
Display 2,27% 34,77

 

Uit deze tabel leren we dat een gemiddelde kost per conversie van €20 o.k. is. Scoort je website conversies voor minder dan €10? Dan ben je erg goed bezig. Laat ons eerlijk zijn, “waar haal je vandaag nog een verkoop/lead voor 10 euro?” Zulk een ROI haalt bijna geen enkele offline media campagne.

Hoe je eigen conversies benchmarken?

“Build your way up,” is onze slogan. Ga stap voor stap te werk. Zorg dat je Google Adwords en Google Analytics goed koppelt, zodat je van klik tot conversie het hele pad van je bezoeker meet. Volg wekelijks je CTR en conversie percentages op en verbeter waar mogelijk. Vergelijk deze 2 meetpunten met de resultaten uit deze studie.

In welke sector ben jij actief? Waar situeren jouw cijfers zich?

Vond u deze post interessant?



Meer lezen:

Zo belangrijk is een snelle laadtijd voor je websi... Het is in de online wereld al langer geweten dat de snelheid van een website een directe invloed heeft op de prestaties van die website. In 2010 heeft...
Surfen topactiviteit op het werk Uit verschillende onderzoeken nationaal en internationaal blijkt dat surfen dé nummer 1 privéactiviteit is op het werk. Nog 4 andere online activiteit...
Moment Van De Waarheid: Marketing Model Herbekeken Marketeers focussen zich reeds decennia op 3 peilers: Stimulus Point of sale (POS) Product ervaring Dit traditioneel model houdt echter gee...
Creëer je Eigen Internetspion (updated) Als persoon of bedrijf ben je misschien wel benieuwd waar je naam of merk opduikt online. Meer nog, misschien wil je wel up-to-date blijven in je nich...