Content is overal. En het belang ervan is niet te onderschatten. De resultaten van je online acties zijn grotendeels afhankelijk van de tekst. Die moet de lezer boeien en vooral recht naar de essentie leiden. Want een online lezer heeft weinig tijd. Meestal kom je op zijn weg terwijl hij 1001 andere dingen aan het doen is.

Wil je dat bezoekers honger krijgen om jouw boodschap te lezen? En dat ze de essentie uit je tekst halen? Volg dan deze tips om je webteksten effectief en aantrekkelijk te maken:

1.   Schrijf je tekst scanbaar

Online lezen mensen anders dan op papier. Wie surft, is gemakkelijk afgeleid. Hoe interessant je tekst ook is, het hele internet ligt op de loer om je lezer weg te lokken. Probeer zelf maar eens een webtekst van 5000 woorden te lezen zonder even weg te klikken.

Grijp de aandacht van je lezer door voldoende elementen toe te voegen waar ze met hun oog op kunnen vallen:

  •         Tussentitels
  •         Lijsten met bullet points en genummerde lijsten
  •         Vetgedrukte, cursieve of onderlijnde tekst
  •         Infographics, screenshots of foto’s
  •         Korte paragrafen

Voor wie graag meer tips krijgt over het schrijven van scanbare teksten, is het boek Scanbaar schrijven van Mark Van Bogaert een aanrader.

2.   Vermeld de essentie

Het klinkt vanzelfsprekend, maar wordt toch vaak vergeten: maak in je tekst duidelijk waarover het gaat. Net zoals in de journalistiek geldt hier de gouden regel van de vijf W’s + H: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Vergeet niet: je lezer is op zoek naar de essentie. Stuur hem niet via een omweg.

3.   Schrijf zoals je praat

Wat het onderwerp ook is: vermijd formele taal in een webtekst. Sommige schrijvers hebben het daar moeilijk mee, vaak uit angst om onprofessioneel over te komen. Onterecht, want je lezers haken sneller af als je schrijftaal gebruikt.

Spreektaal houdt de aandacht beter vast, omdat het lijkt alsof je een gesprek voert. En simpelweg omdat het vlotter leest, natuurlijk.

Heb je het moeilijk om de juiste formulering te vinden? Stel je dan voor dat je de inhoud aan een leek zou vertellen. Je krijgt dan automatisch de spreektaalversie.

Vermijd woorden als thans, trachten, bijgevolg, indien, aldus,… Als je een woord niet tijdens een gesprek zou gebruiken, zet het dan ook niet op papier. Een lijst met te vermijden woorden en alternatieven vind je hier.

4.   Vermijd jargon

Jargon is een afknapper voor de gemiddelde lezer. Als expert in een bepaald vakgebied is het soms moeilijk om vaktermen te omzeilen. Toch moet je je altijd in het hoofd van de lezer verplaatsen terwijl je schrijft. De kans dat die jouw jargon even vanzelfsprekend vindt als jijzelf is bijzonder klein.

5.   Gebruik positieve termen

Negatieve woorden blijven gemakkelijker hangen bij de lezer – zelfs als je er een ontkenning aan vasthangt. In plaats van te zeggen “Loop niet achter op de concurrentie” maak je net er net zo goed “Blijf voor op de concurrentie” van.

Vermijd indien mogelijk woorden als ‘moeten’, ‘problemen’, ‘fout’,…

6.   Denk aan zoekwoorden…

Voordat je begint te schrijven – beter nog: voordat je een content plan opmaakt – ga je na welke zoekwoorden veel gezocht worden door Google-gebruikers. Zo speel je in op de noden van je lezers.

Om vindbaar te zijn in Google, gebruik je het gekozen trefwoord in je tekst, je meta title en meta description. Als het kan, laat je het ook terugkomen in je titel of tussentitels.

7.   …maar niet te veel

Staar je niet blind op die zoekwoorden: de lezer is met een bedoeling naar jouw webpagina gekomen: om antwoord te krijgen op een vraag. In je teksten beantwoord je zo goed mogelijk de vragen van de bezoeker. Dat is niet gelijk aan zo vaak mogelijk een bepaalde term gebruiken, integendeel. Je tekst moet vooral inhoudelijk sterk zijn en vlot lezen.

8.   Voeg genoeg afbeeldingen toe

Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar beelden maken een tekst leesbaarder. Ze bieden een rustpunt tijdens het lezen. Bovendien zorgen duidelijke beelden – zoals infographics – ervoor dat je minder woorden nodig hebt om iets uit te leggen.

Een extra pluspunt: een afbeelding bij je tekst vergroot de kans dat die gedeeld wordt via sociale media.

9.   Hoe minder woorden, hoe beter

Zoals gezegd hebben je online lezers weinig tijd. Gebruik korte zinnen, korte paragrafen en zelfs korte woorden.

Je kan hierop een uitzondering maken als je een whitepaper of e-book schrijft, waarin je dieper ingaat op een bepaald topic. Lezers die voor je e-book ‘betalen’ met hun e-mailadres, willen best wat informatie in ruil krijgen. Het volume mag dan ook wat groter zijn.

10.  Voeg links toe

Link vanuit je tekst naar andere pagina’s op je eigen website. Dat kan naar andere blogartikels of productpagina’s zijn. Wees niet bang om ook naar bronnen buiten je eigen site te verwijzen: een link naar een betrouwbare bron maakt je zelf ook geloofwaardiger.

Je leest meer over content marketing en copywriting op de blog van iValue.