blog-tips_landingspagina_conversies

10 tips voor landingspagina’s die conversies opdrijven

Bedrijven investeren steeds meer in het aantrekken van verkeer naar hun website. Maar wat doe je als al die bezoekers eenmaal op je website toekomen? Dan moeten ze uiteraard meteen weten waar ze naartoe moeten.

Een bezoeker die via een campagne landt op je website is alvast geïnteresseerd. Die interesse grijp je best aan om je conversies optimaal op te drijven. Een sterke landingspagina is in dat opzicht een essentiële tool om online marketingcampagnes kracht bij te zetten.

Wat is een landingspagina?

In essentie is een landingspagina een zeer specifieke pagina op je website waar je klanten naartoe leidt en waar je hen overtuigt om één bepaalde actie te ondernemen.

Landingspagina’s willen bezoekers overtuigen van jouw dienst of product en hen aansporen tot actie. Dat lijkt echter gemakkelijker dan het in werkelijkheid is. Nog al te vaak zien we pagina’s die niet voldoen aan conventies of die maar weinig weten te overtuigen.

Met een aantal simpele tweaks kan je daar een groot verschil in maken.

Hoe stel je een krachtige landingspagina op?

Op een sterke landingspagina klikken potentiële klanten niet meteen weg. Ze klikken doelgericht en ondernemen die acties die belangrijk zijn voor jouw online doelstellingen.

Met onderstaande conversie-checklist kom je al een heel eind.

1. Stel de boodschap van je pagina af op je campagne

Met e-mails en advertenties schep je verwachtingen. Los die verwachtingen meteen in op je landingspagina. Anders voelen bezoekers zich bedrogen. Zorg voor een gevoel van herkenning zodat je bezoekers zich meteen ‘thuis’ voelen.

Wees daarom duidelijk in je titel. Verwijs bijvoorbeeld expliciet naar de bron die de bezoeker naar je landingspagina leidde en gebruik dezelfde woorden en visuals.

Gebruik je bijvoorbeeld Google Search op zoek naar creatieve freelancers, stoot je steevast op de advertenties van Upwork. Zij passen de boodschap van de landingspagina na de advertentie mooi aan de verwachtingen aan.

freelance-web-design-ad

web-design-freelance-landing-page

2. Leg de nadruk op voordelen

Na het toekomen op je landingspagina scannen je bezoekers de pagina op belangrijke voordelen. Maak het waarom van de pagina meteen duidelijk en speel in op de behoefte van je bezoeker. Gebruik korte en duidelijke alinea’s en benadruk belangrijke speerpunten in de tekst.

Deze landingspagina van Unbounce – toonaangevend in conversie-optimalisatie en landing pages – maken handig gebruik van dit principe. Ze plaatsen de voordelen gewoon meteen in de header.

unbounce-landing-page

3. Let op de fold van je landingspagina

Niemand is het echt eens over de ideale lengte van een landingspagina. Dat hangt vaak af van wat je te vertellen hebt. Met scroll-heatmaps zien we bij iValue wel keer op keer dat gebruikers maar weinig geduld kunnen opbrengen om een veelvoud aan schermen naar beneden te scrollen. Vuistregel: hoe langer de pagina, hoe meer bezoekers afvallen.

De belangrijkste informatie houd je dan ook best boven de fold, het deel van de landingspagina dat je kan zien zonder te scrollen.

In e-mail- of marketing automation-campagnes geldt vaak dat zeer korte pagina’s zelfs bijzonder goed werken. Dit voorbeeld uit één van de campagnes van Usertesting heeft de ideale lengte om de nodige informatie en een contactformulier te bundelen.

user-testing-ux-landing-page

4. (Ver)leid je bezoeker met tekst, beeld en lay-out

Op je webpagina moet je niet meer vechten om aandacht. Die heb je al. Je moet de bezoeker verleiden om je verhaal te lezen. Doe er alles aan om de lezer te overtuigen en hou bezoekers ‘on target’, ook met de lay-out van je pagina.

Met een doordachte positionering van beeld en groepering van tekst kan je het oog en de gedachten van je bezoeker leiden. Hou rekening met scangedrag en het F-patroon – zo lezen mensen nu eenmaal op het web.

Algemene visuele principes in webdesign houden je hier vaak op het juiste pad: witruimte, kleurcontrast, asymmetry, gewicht, richting, …

In onderstaand voorbeeld van ConversionXL worden kleur, tekstschikking en beeld optimaal ingezet om het oog te leiden. Let bijvoorbeeld op de – bijna letterlijke – richtingaanwijzer linksbeneden de header.

conversion-xl-landing-page

5. Zorg voor focus en verwijder afleiding

Focus op je call-to-action en je doel door elke visuele afleiding te verwijderen.

De beste landingspagina’s hebben geen menu’s, geen navigatiebalken, geen overbodige afbeeldingen en geen interne of externe links die de bezoeker weg kunnen leiden.

Op één van de landingspagina’s van website builder tool Wix valt geen greintje afleiding te bespeuren. Enkel de essentie.

wix-web-design-landing-page

6. Plaats je call-to-action centraal

Maak meteen duidelijk wat je bezoekers moeten doen. Gebruik hiervoor opvallende buttons of knoppen om op te klikken: de call-to-action. Die leidt naar het doel van de pagina.

Een succesvolle call-to-action is vaak een opvallende kleurige knop met een duidelijke boodschap. Het visuele contrast helpt de aandacht van de bezoeker te trekken en nodigt uit tot één specifieke actie.

Zorg ervoor dat er altijd minstens één call-to-action in beeld is – onder andere ‘above the fold’. Op langere landingspagina’s kan je op het einde dezelfde call-to-action herhalen. dropbox-call-to-action

7. Zorg voor een gebruiksvriendelijk formulier

De meeste online marketingcampagnes gebruiken een formulier om gegevens van bezoekers te verzamelen. Toch zien we hier nog al te vaak lange formulieren, die onoverzichtelijk worden gepresenteerd.

Je wil bezoekers natuurlijk in een vlotte inschrijfflow houden. Gebruik daarom formulieren in één kolom wat beter te scannen is. Hou het formulier kort en vraag enkel wat een bezoeker bereid is te geven voor je aanbod. Labels plaats je net boven de invoervelden. En gebruik uiteraard een duidelijke actieknop.

Basecamp vraagt op haar sign-up-pagina bijvoorbeeld enkel het hoogstnodige. De overige klantgegevens worden pas op een later ogenblik verrijkt.

basecamp-form

8. Wek vertrouwen

Een oude tip, maar één die nog steeds relevant is: laten zien dat je goed bezig bent. Lever sociaal bewijsmateriaal aan en schep hiermee vertrouwen rond je merk, product of service. Op je landingspagina doe je dat door het tonen van onder andere keurmerken, reviews of getuigenissen. Bewust of onbewust nemen bezoekers dit nog steeds mee in hun besluitvorming.

Het hoeven daarom niet steeds de standaard quotes te zijn. Op de landingspagina van Vimeo Business worden bijvoorbeeld alle mogelijke integraties met andere diensten benadrukt. Door zich te linken aan grote namen, toont Vimeo zijn belang aan in de sector.

landing-page-social-proof

9. Gebruik A/B-testing om je campagnes te finetunen

Bij A/B-testen maak je 2 versies van dezelfde landingspagina met één klein verschil, bijvoorbeeld de kleur van een knop. Dan toon je de eerste versie aan één deel van je bezoekers en de tweede versie aan een ander deel van je bezoekers.

Het verschil in conversies tussen de twee – of meerdere – versies toont welke variant je best kunt houden.

Vroeger gebeurde A/B-testen vaak handmatig: je maakte letterlijk 2 versies van dezelfde landingspagina. Nu gebeurt A/B-testen meestal automatisch met gespecialiseerde tools.

a-b-test-optimizely

10. Meet en analyseer de resultaten

Na alle inspanningen om je conversies op te drijven, monitor je best wat het precies heeft opgeleverd. Google Analytics is bijvoorbeeld een gratis tool waarmee je de algemene statistieken van je website en afzonderlijke (landings)pagina’s kunt analyseren. Zo kan je zien hoeveel bezoekers er op je landingspagina komen, waar ze vandaan komen, waar ze de webpagina verlaten en waar ze naartoe gaan.

Je kan daarbij ook doelen of conversies definiëren. Zo kun je nagaan hoeveel percent van de bezoekers op je landingspagina daadwerkelijk tot actie overgaan.

Verder kun je gegevens met elkaar combineren en in dashboards visualiseren om zo tot interessante inzichten te komen.

Conclusie

Steek je veel tijd, energie en budget in online marketingcampagnes gericht op het aantrekken van verkeer? Laat dan de kans niet liggen om dat verkeer ook te overtuigen met een doordachte landingspagina.

Met een strakke visie op wat werkt en wat niet, zul je ongetwijfeld meer conversies halen.

Meer weten over performance in online campagnes? Wil je zelf aan de slag met landingspagina’s? Doe gerust een beroep op iValue.

David Dockx
Online Marketeer
Lichte voorkeur voor UX en digital strategy. Ziet websites liever als producten en durft wel eens te kwijlen op een mooi ontwerp.
Bekijk het auteursprofiel
Geplaatst in: Conversie optimalisatie, User experience, Webdesign

Vond je dit bericht nuttig?