Als je een webshop hebt, heb je vast al eens van Google Shopping gehoord. Het winkelplatform van Google kende de laatste jaren een enorme groei in België. Een must dus voor alle winkels die hun producten ook online willen promoten.

In een vorig artikel vertelden we je al wat meer over de basisprincipes van Google Shopping. In onderstaande video geven we een korte ‘hands on’ uitleg rond deze dienst & aansluitend kan je 10 concrete tips nalezen om een succesvolle Google Shopping strategie uit te bouwen.

Tip 1: Zorg voor een fantastische product feed

Een heel belangrijk, maar vaak ook verwaarloosd onderdeel van Google Shopping, is je product feed. Een product feed is een online catalogus van al je producten, opgelijst in een bestand (meestal XML-formaat) zodat Google de juiste specificaties over jouw producten te weten komt. Er zijn duidelijke richtlijnen die bepalen welke specificaties Google exact nodig heeft. Daarna wordt deze feed opgeladen in het Google Merchant Center. 

Dat is een tool die je feed linkt aan je Google AdWords-account, zodat je aan de slag kan met Google Shopping. Dat je weinig invloed hebt op de manier waarop Google je product feed leest, is een mythe die we bij deze dus graag ontkrachten. Zorg er zeker voor dat je feed goed op orde staat: geef voldoende specificaties mee, gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit, maar vermeld ook zeker zoekwoorden die belangrijk zijn voor je product.

Tip 2: Beïnvloed tóch de Google Shopping zoekwoorden

Vroeger zei men dat je weinig invloed had op zoekwoorden in Google Shopping, maar dat is achterhaald. Met een trucje valt dit te omzeilen, zodat je meer kan dan enkel zoektermen uitsluiten.

Toegegeven: bieden op specifieke zoekwoorden blijft moeilijk, maar met een duidelijke structuur kan je goed sturen op zoekwoordniveau. Wat je kan doen, is je campagne verdelen in drie stukken: de generieke termen, de merkgerelateerde termen, en de productspecifieke termen. Deze campagnes zijn identiek op een paar instellingen na.

  1. Prioriteit: Je geeft deze drie campagnes een prioriteit mee (hoog, gemiddeld of laag). Deze prioriteit geeft aan in welke campagne Google eerst moet gaan zoeken naar een product dat matcht met de zoekterm.
  2. Uitsluitingszoekwoorden: Door zoekwoorden uit te sluiten, kan je aan Google zeggen welke zoekwoorden bij welke van de drie campagnes hoort.
  3. Biedingen: Het laatste verschil is het bod. Het spreekt voor zich dat je meer wil bieden op productspecifieke termen, omdat bezoekers zich dan lager in de conversiefunnel bevinden.
funnel-shopping-strategie
De Google Shopping-strategie met drie niveaus, en waar ze behoren in de conversiefunnel.

Generiek niveau:

Hier ga je de prioriteit van de campagne hoog zetten. Google zal hier dus eerst zoeken naar een product dat matcht met de zoekterm. Belangrijk is hier dat je merken en productnamen als uitsluitingszoekwoorden toevoegt. Het bod hou je laag, aangezien deze mensen nog bovenaan de funnel zitten.

RESULTAAT: je generieke advertentie wordt weergegeven als iemand zoekt naar een product zonder merk of type (bijvoorbeeld ‘tv kopen’).

Merkniveau:

Deze prioriteit komt op normaal. Je gaat op dezelfde manier te werk, maar deze keer hoef je de merken niet uit te sluiten. Het bod is gemiddeld.

RESULTAAT: je merkgerelateerde advertentie wordt weergegeven als iemand zoekt naar een product in combinatie met een merk, maar zonder type (bijvoorbeeld ‘Samsung tv kopen’).

Productniveau:

De prioriteit voor dit niveau is laag. Google komt hier dus als laatste kijken of het product matcht. Dat is ook logisch, aangezien deze termen zeer specifiek zijn. Je sluit niks uit, en je hanteert een hoog bod.

RESULTAAT: je productspecifieke advertentie wordt weergegeven als iemand naar een specifiek producttype op zoek is (bijvoorbeeld: ‘Samsung ue40ks6400’) Hieronder zie je het voorbeeld visueel uitgewerkt.

shopping-strategie
Visuele voorstelling van de campagnestructuur
  1. Televisie kopen: Google checkt eerst in de generieke campagne, ziet dat er niets uitgesloten wordt, en zal de term in de generieke campagne zetten.
  2. Samsung tv kopen: Google checkt de generieke campagne, maar ziet dat het merk “Samsung” is uitgesloten, en zal doorgaan naar de merken campagne. Daar past deze term wel in.
  3. Samsung ue40ks6400: Dit is een heel specifieke term. In de generieke campagne is opnieuw het merk “Samsung” uitgesloten. In de merken campagne past de term ook niet, aangezien daar het producttype “ue40ks6400” is uitgesloten. De term zal dus behoren tot de product campagne.

Zo groepeer je tóch je zoekwoorden op generiek, merk- en productniveau.

Tip 3: Gooi niet alles op één hoop

Structuur is belangrijk. Zeker bij grote webshops is het niet gemakkelijk om het overzicht te bewaren. Zet dus niet alle producten in één Shopping-campagne, en al zeker niet in één advertentiegroep. Segmenteer je producten per categorie, per prijsklasse, per merk… en maak het jezelf veel makkelijker.

Tip 4: Optimaliseer via uitsluitingszoekwoorden

Dat aan Shopping-campagnes weinig geoptimaliseerd kan worden, is absoluut niet waar. Sluit regelmatig zoekwoorden uit die veel kosten, maar weinig conversies genereren. Dit zal al veel aan je performance verbeteren. Als je campagnes goed gestructureerd zijn (tip 2 en 3), maak je het voor jezelf gemakkelijker.

Tip 5: Analyseer de concurrentie

Van je concurrenten kan je leren, ook in dit geval. Er zijn een aantal interessante statistieken die kunnen helpen bij deze analyse:

Neem de proef op de som:

Ga simpelweg enkele producten of zoektermen na en bekijk welke concurrenten er vaak vertoond worden.

Bekijk het vertoningsaandeel:

Word je voor je product wel vaak genoeg vertoond om resultaat te zien? Als je je campagnes hebt gestructureerd als in tip 2, zie je duidelijk of het de generieke, merkgerelateerde of productspecifieke termen zijn waar je geld op verliest.

Analyseer de veilingstatistieken (auction insights):

Bekijk hoe succesvol jouw Shopping-campagnes zijn tegenover die van de concurrentie. Vergelijk je vertoningsaandeel, hoeveel keer je overlap hebt met een concurrent, en hoeveel procent van de tijd jouw advertentie wel werd vertoond en die van de concurrentie niet. Je navigeert naar dit rapport door in je campagne/advertentiegroep te klikken op ‘Details’ en ‘Veilingstatistieken’.

Veilingstatistieken
De veilingstatistieken van Google Shopping laten je zien hoe je geplaatst staat ten opzichte van je concurrenten

Tip 6: Geef geen geld uit op de verkeerde plaatsen

Een onmisbare stap in het optimalisatieproces: wees streng voor je producten en verlaag het bod, of sluit ze uit indien nodig. Maar voor je dit doet, bekijk je best alle factoren die de slechte performance kunnen beïnvloeden:

  • Is de afbeelding duidelijk?
  • Is mijn prijs competitief genoeg?
  • Is mijn product direct leverbaar?
  • Draagt mijn product ondersteunend veel bij?

Als je deze factoren niet kan of wil beïnvloeden, is het aangewezen om je product te verlagen in bod, of zelfs uit te sluiten.

Tip 7: Gebruik custom labels om specifieke parameters toe te voegen

Wil je graag je producten onderverdelen in prijsklassen, marges, of een andere parameter? Custom labels zijn erg handig om dit soort info in je AdWords-account te krijgen. En ze helpen je bij het verbeteren van je performance. De custom labels voeg je toe in je product feed.

Tip 8: Benut kansen op je assortiment

Heb jij het juiste assortiment in huis? Een moeilijke vraag, aangezien je moet weten wat er goed in de markt ligt. Google kan je hierbij helpen. In het Google Merchant Center kan je per categorie kijken naar de populairste producten, waarop jij niet adverteert. Een handig overzicht waarin ook nog eens benchmarkprijzen van concurrenten staan.

assortimentsrapport laptops

Met het assortimentsrapport van het Google Merchant Center zie je meteen welke producten missen in je assortiment

Tip 9: Zet automatische artikelupdates aan

Veranderen je prijzen regelmatig? Wisselt de voorraadstatus van een product vaak? Dan is het aangewezen om de automatische artikelupdates in het Google Merchant Center in te schakelen. Met deze handige functie vergelijkt Google de prijzen in je feed met die op de landingspagina, en past het ze aan als de waarde onjuist in je feed staat.

LET WEL: dit wil niet zeggen dat je je feed niet meer moet updaten, want deze functie werkt enkel op een klein deel van je assortiment.

Tip 10: Leer van de Google Merchant Center foutmeldingen

Een product niet te vinden in Google Shopping? Daar is waarschijnlijk een verklaring voor. Gelukkig kan je in het Merchant Center de ‘Diagnostische gegevens’ raadplegen. Hier kan je kijken hoeveel producten je doorstuurt, en of er verbeterpunten zijn aan je feed.

Ook kunnen sommige producten afgekeurd worden om verschillende redenen. Waarom dat is, kan je ook terug vinden bij de diagnostische gegevens.  

Jouw producten in Google Shopping? De experten van iValue helpen je graag met het creëren van een succesvolle Google Shopping strategie. Contacteer ons.

Bericht van

Marco van den Buijs

Online marketeer