content ideeën voor inbound marketing
Content Marketing, Inbound (SEO)

29 creatieve content ideeën voor inbound marketing

15.02.2017
In een vorig artikel schreef ik over waarom e-mailadressen kopen geen goed idee is. We schreven ook eerder al over de 'shift' van outbound marketing naar inbound marketing, en hoe we door de klant te helpen hem aantrekken in plaats van te storen.

Update juni 2020: lees ons nieuwer artikel over content offers en lead magnets.

 

In dit artikel wil ik je inspireren met 29 content marketing ideeën. Content offers die toegevoegde waarde creëren voor de bezoeker en ook opbrengen voor de onderneming. Een win-win.

Vooraf: start-with-why strategie

Content moet je strategisch bekijken. Je klanten hebben informatie nodig doorheen de aankoopcyclus. Soms een kleine trigger, soms een heel uitgebreide keuzegids. 

Start vanuit de (informatie) behoefte van je klant. Welke content heeft zij nodig in elke fase van de aankoop. Ik werk graag aan de hand van Google’s See-Think-Do-Care model, omdat het vanuit de klant denkt.

see think do care model

Start steeds vanuit je doelstelling. Wat wil je met je content idee bereiken? Wil je je merk bekend maken? Je doelgroep aan het denken zetten? Je klant overtuigen?

29 content ideeën voor content offers

Nu we de doelstelling voor je content kennen, wil ik je graag inspireren door 29 content ideeën en nog meer voorbeelden. Ik structureer deze volgens bovengenoemd framework zodat je de juiste keuze kan maken per doelstelling en fase.

We spreken in dit artikel van:

  • Micro content
  • Afgeleide content
  • Core content
inbound content

Brand awareness met micro-content

  1. Bedrijfsblog en nieuwsbrief om thought leader in je sector te worden: → MOZ Blog → Hubstaff blog
  2. Social media updates om je doelgroep snackable content te geven: → Facebookpagina van Allianz Belgium
  3. Netwerk- en eventverslagen om je betrokkenheid in de markt te tonen: → Searchlove door iValue
  4. Company culture tonen: → Sparkcentral, behind the scenes
  5. Cheat sheets die een snel overzicht geven van iets complex: → UX Research cheat sheet door nngroup.com → Font Awesome cheat sheet → WordPress cheat sheet
inbound content

Lead nurturing met Afgeleide content

  1. Inspiratiegids: → Dagmar Buysse badkamerinspiratie → All Seasons verandaboek → Hubspot homepage designs → Lookbook door Pardot
  2. Bloggen over trends in de sector: → Visual trends van Adobe
  3. Voorspellingen: → 10 design voorspellingen voor 2017 van Adobe
  4. Handboek in een expertise: → IT-handboek voor startups (door Nucleus)
  5. How-to ebook, whitepaper of video: → Dagmar Buysse badkamerrenovatie
  6. Educational events & Meetups: → Wordcamp bij Nucleus
  7. Allesomvattende gidsen: → Alles over zonnepanelen door SPS → Marketing automation door Marketo  Beginner’s guide door MOZ
  8. Sector analist aanbeveling: → CRM lead management quadrant door Gartner
  9. Trendrapport: → Trendrapport Internet of Things door IBM → Trendrapport Digital in 2016 door Adobe
  10. Quiz: → Badkamer DNA tester van Dagmar Buysse → Schrijfscan van schrijf.be
  11. Contentbibliotheek na inschrijving: → Toegang tot ebooks door ‘conversion rate experts’
inbound content
inbound content

Pro tip: werk een contentkalender uit die elk content offer in een planning giet. Zo kan je strategisch over de hele aankoopcyclus van je doelgroep aan content werken. Denk aan een minimum van wekelijkse micro-content, maandelijks afgeleide content en core content in elk kwartaal. Stem de frequentie af op je beschikbare middelen. Disclaimer: iValue werkte aan verschillende van bovenstaande content offers mee. Bekijk ook het contentgrid van hatchbuck voor een visuele voorstelling.  

De Trust Pyramid: vraag je contactgegevens of niet?

Bekijk je content offer als een transactie. De balans tussen de gevraagde informatie van je bezoeker en de perceptie van je content moet in evenwicht zijn. Je kan dit bepalen op basis van je doelstelling of de investering in je content offer. Maar vergeet niet stil te staan bij de perceptie van je klant. De bezoeker moet je genoeg vertrouwen en de perceptie van waarde moet groot genoeg zijn om deze transactie mogelijk te maken.

value trust pyramide van Nielsen Normann

Als de balans niet in verhouding is, schrik je bezoekers af of verlaten ze je site. Mijn vuistregel voor het bepalen van je transactie:

  • Micro content: vraag geen persoonlijke gegevens. Het doel van micro-content is sharing en bereik.
  • Afgeleide content: vraag het e-mailadres en een naam.
  • Core content: vraag het e-mailadres, naam en je kan zelfs uitbreiden met het telefoonnummer en nuttige bedrijfsinformatie.

Meer informatie over de Pyramid of Trust vind je bij Nielsen NormanConclusie Plan je content offers in een contentkalender. Vertrek bij je doelstellingen en doelgroep. Waar in de customer journey kan je waarde toevoegen? Modelleer een van de bovenstaande content offers en creëer je eigen versie. Welke content offers ontbreken volgens jou? Laat het ons weten in de comments. Afbeelding via Pixabay

Jacob Eeckhout
Managing Director
Blijf op de hoogte

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Tonen