Content marketing is al een tijdje hot. En terecht. Slimme content kan tot goede resultaten leiden. Maar hoe maak je het verschil met zoveel actieve schrijvers? Eén van de sleutels tot succes is je titel. Wist je dat 8 van de 10 mensen je titel lezen, maar slechts 2 van de 10 het volledige artikel? Waarom spenderen we dan 95% van onze tijd aan de inhoud en slechts 5% aan de titel? Hoe je een goede titel schrijft hebben we in het verleden al besproken. In dit artikel toon ik 3 manieren om titels te testen. Maar eerst even wat context.

Waarom zijn titels zo belangrijk?

Je titel is de eerste -en soms enige- indruk die je op een lezer kan maken. Zonder een goede titel, die van je bezoeker een lezer maakt, kan de rest van je artikel evengoed niet bestaan. Titels hebben één functie: zorgen dat de bezoeker doorklikt en het artikel leest. Titels zie je ook overal. Hieronder enkele voorbeelden:

Overzichtspagina van je blog

De overzichtspagina van jouw blog (incl. categorie- en tagpagina’s) is een van de meest bezochte pagina’s. Deze pagina’s bevatten meestal een overzicht van alle recente berichten met een titel, afbeelding en een samenvattende tekst. Bezoekers op jouw blog zien een aantal titels, maar zullen slechts doorklikken op één of enkele artikels.

Sociale media

Deelt iemand jouw blogpost, dan zal de meerderheid van sociale netwerken je titel automatisch als boodschap tonen. Wanneer jouw inhoud op sociale media gedeeld wordt, zien volgers de blogpost titel in hun feeds. Slechts een deel zal doorklikken om het hele artikel te lezen.

Zoekmachine resultaten

Bij elke zoekopdracht in Google landt de gebruiker op de zoekresultaten. Deze bestaan uit de titel en een fragment van de webpagina. Veel mensen scannen enkel de titel op de resultatenpagina, maar slechts enkelen klikken door om het volledige artikel te lezen. Gezien de hoeveelheid mensen die jouw titel zien, is het cruciaal dat jouw titel eruit springt. Dit kan het verschil maken tussen 1 en 1.000 lezers. Nu we het belang van de titel in de juiste context hebben geplaatst, schuiven we 3 strategieën naar voor om de klikfrequentie van jouw titel te testen.

Titels testen met email, sociale media en Google Adwords

De methode van onderstaande tests is steeds dezelfde:

  1. Kies 2 titels die je wil testen
  2. Zet een A/B test op
  3. Analyseer de resultaten
  4. Kies een winnaar

1. Email marketing

Kies 2 titels uit je lijst die je wil testen. Stel een A/B test op met je email marketing programma en gebruik een titel als subject voor elke variant A & B. Selecteer het volume van je test (bv. 10% van je totaal aantal ontvangers). Wacht de resultaten af en stuur de winnende titel naar de rest van je bestand. email titel test Baseer je bij het selecteren van de winnaar op het Open Ratio van je email.  

2. Sociale media

Facebook, twitter en LinkedIn zijn geschikte kanalen voor content sharing en content promotie. Wist je dat je deze ook als testomgeving kan gebruiken? Het is sowieso best practice om je content meerdere keren te delen. Waarom test je niet meteen het beste titel format? Buffer is een tool om content te delen. Maar het kan meer dan dat. Als je een webpagina deelt via Buffer kan je ook statistieken zoals impressies, klikken en klikfrequentie bijhouden. Deel je artikel met verschillende boodschappen (titels). Analyseer de cijfers om een winnaar te bepalen. In onderstaand voorbeeld deelde ik een blog over domeinnamen op 2 manieren:

  • De titel van het artikel
  • Highlight van een interessant onderwerp in het artikel (opinie)

titel testen via social media Ter info: beide tweets werden op 8 minuten van elkaar gedeeld. De opinie (2e variant) scoorde veel beter in bereik en klikken dan de eerste. Deze info kan door de auteur meer uitgewerkt worden in de titel (en ook het artikel).

3. Google Adwords

Google AdWords is een advertentieplatform. Maar ik verkondig het ook als ultieme test tool, o.a. wanneer ik uitgenodigd word om over big data voor kmo’s te spreken. Met Google AdWords kan je alles testen: tekst, beeld, slogan, propositie, … Dus ook titels. Zet een mini campagne op met 2 advertentievarianten. Laat de advertentie lopen voor een bepaalde tijd en monitor de resultaten. titels testen via google adwords In dit voorbeeld haalt variant A een hogere klikfrequentie dan variant B. Titel A wint de test. Tip: je kan deze methodologie ook inzetten via ‘social advertising’, m.a.w. adverteren op Facebook, twitter, LinkedIn en andere kanalen.

Welke test biedt de beste data?

Geen enkele methode is volledig wetenschappelijk. Het voordeel van email marketing als testmethode is dat de steekproefgrootte gecontroleerd wordt bepaald. Wanneer je een titel als subject test, stuur je elke versie naar exact hetzelfde aantal mensen. Je selecteert vervolgens de winnaar op basis van de hoeveelheid personen die daadwerkelijk op de kop klikt en de e-mail opent. Bij twitter heb je geen exact idee van de hoeveelheid mensen die elke tweet zag. Misschien haalde titel A 100 klikken en titel B slechts 50, maar wat als variant A werd gezien door 10.000 mensen en titel B slechts door 500? In dat geval zou je de titel van artikel A optimaliseren op basis van het aantal klikken. Maar in werkelijkheid had titel A een 1% klikfrequentie, terwijl titel B er eentje had van 10%. Zet enkele tests op en kies welke methodiek het beste voor jou past.   Heb jij nog andere manieren om titels te testen? Deel ze met ons en onze lezers via de comments of sociale media.

Jacob Eeckhout
Bericht van

Jacob Eeckhout

Managing Director

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *