Met marketing automation plan je een reeks marketing activiteiten in en laat je die automatisch lopen. Hierdoor bespaar je manueel werk en reageer je steeds op de acties van je klanten. Hoe werkt het? Bepaal eerst je strategie en koppel daaraan concrete doelen. Teken dan de flow uit om tot een kwaliteitsvolle lead te komen.

In dit artikel geven we vijf voorbeelden van marketing automation strategieën om snel en eenvoudig te starten.

Geen idee wat marketing automation precies is? Lees dan eerst onze blogpost “Wat is marketing automation”.

Auto-responder mail / welkom

Een eerste indruk is een blijvende herinnering. Stuur nieuwe klanten daarom een bericht met nuttige informatie om hen te verwelkomen. Je geeft richtlijnen over het gebruik van de website en laat hen weten wat zij kunnen verwachten als abonnee.

Het doel is om vertrouwen bij je klanten op te wekken. Werk twijfels en mogelijke vragen weg. Zo bouw je een vertrouwensrelatie op voor je volgende e-mails.

 

iValue - welkommail
Korte welkommail van marktplaats.nl met handige links om rechtstreeks een advertentie te plaatsen of bestaande zoekertjes te bekijken. 

Auto-responder mails gebruiken we om extra info te geven en gerelateerde content aan te bieden. Geef bijvoorbeeld in een welkomstbericht van je nieuwsbrief de drie laatste of meest gelezen blogposts mee. Op die manier breng je de bezoeker terug naar je website.

Opvolgingsmail

Stel een gepast opvolgingstraject in na de eerste inschrijving van een bezoeker. Je opvolgingsmails stem je af op de informatie die je vroeg in het inschrijfformulier.

Voorbeeld van een vastgoedmakelaar:

In je contactformulier geef je de bezoeker de optie om aan te geven of hij geïnteresseerd is in huren of kopen.  Op basis van deze voorkeur segmenteer je de bezoekers.

De inhoud van de opvolgingsmail pas je vervolgens hierop aan. Wie informatie vraagt over een huurpand, stuur je content die interessant is voor huurders.

Zo speel je in op de informatiebehoefte van je bezoekers. Dit zorgt voor betere resultaten in je marketing automation. Relevantie is uiterst belangrijk voor follow-up emails.

Op basis van de user journey en beslissingsperiode stel je de timing van je geautomatiseerde e-mails correct in. Zo bied je de juiste informatie op het juiste moment. Geef je bezoekers genoeg tijd om je e-mails te verwerken. Als je dat niet doet zien lezers je berichten snel als spam.

E-course

Met een e-course deel je je kennis met je publiek via een reeks e-mails op een vooraf bepaalde interval. Je positioneert je bedrijf als expert en geeft gratis advies en informatie aan je leads en prospecten.

Door je bezoekers op te leiden leer je hen ook hoe ze de opportuniteiten en mogelijkheden herkennen op je website.

Bij een e-course is het belangrijk om te vertellen wat men kan verwachten qua inhoud en frequentie van de e-mails. Zo vermijd je irritatie en verkeerde verwachtingen.

Abandon cart

Deze vorm van marketing automation gebruik je bij e-commerce websites. Als je je website tracking goed instelt weet je precies in welke stap van het checkout-proces een mogelijke klant afhaakte.

Bijvoorbeeld:

Een bezoeker die twee artikelen in zijn winkelmand plaatst maar daarna de site verlaat kun je toch nog overtuigen via deze strategie.

Via deze e-mail herinner je klanten eraan dat er nog onbetaalde artikelen in hun winkelmand zitten. De bezoeker heeft nog bedenktijd of de juiste motivatie nodig om tot een conversie te komen. Om hem of haar te overtuigen bied je eventueel een kleine korting of een ander voordeel aan.

iValue - abandoned-cart-email
Levis stuurt hun klanten een opvolgingsmail wanneer ze zien dat je producten in de winkelmand deed, maar ze (nog) niet kocht. Om de klanten te overtuigen bieden ze een bijkomende korting aan.

Win-back / review

Een bestaande klant heeft al ervaring met je producten en diensten. Hij converteerde al eerder en zal dat hopelijk opnieuw doen. Via een win-back strategie heractiveer je deze doelgroep om een nieuwe aankoop te doen.

Reviews

Via een reviewcampagne vraag je je klanten om een review achter te laten over je producten of diensten. Zo overtuig je potentiële klanten van de kwaliteit van je services. Online winkels zoals Coolblue geven hun klanten een extra korting op hun volgende aankoop in ruil voor hun mening. Op die manier zet je hen aan om te reageren en doen ze sneller een volgende aankoop bij jou om van die korting te genieten.

iValue - review mail
Coolblue stuurt enkele dagen na ontvangst van je product een e-mail om te vragen of je een review van het product wil achterlaten. Als motivatie maak je kans op 100 euro winkeltegoed. 

Nieuwe (gerelateerde) producten / win-back

Zet producten in de kijker die gerelateerd zijn aan de producten van een vorige bestelling.

Voorbeeld

Iemand die een fotocamera kocht heeft mogelijk ook interesse in een cameratas, extra batterij, extra opslagcapaciteiten, etc.

Producten hebben een zekere levensduur. Stem je automation hierop af en contacteer je bezoeker wanneer zij op zoek zijn naar vervanging.

Conclusie

Marketing automation is voor elk bedrijf nuttig, ongeacht de middelen. Begin met de basis en breid je flows verder uit naargelang de prestaties. Evalueer en optimaliseer voor je doelpubliek. Zorg voor een duidelijk strategie en bepaal je doelen en KPI’s op voorhand.

Wil je meer weten over marketing automation en hoe jouw bedrijf hiermee van start kan gaan? Neem contact op en wij bespreken samen een strategische aanpak.

Alex Yip
Bericht van

Alex Yip

Online Marketeer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *