Het heeft even geduurd, maar stilaan begint de bedrijfswereld het belang van social media in te zien. Steeds meer ondernemingen hebben een account op LinkedIn, Twitter, Facebook en/of Pinterest. Die aanwezigheid is een eerste stap. Het komt er vervolgens op aan ze op de juiste manier te gebruiken. Op dat punt gaat het weleens mis. In deze blogpost som ik de fouten op die door bedrijven het meest gemaakt worden op social media.

 1. Gebrek aan strategie

Veel bedrijven zien social media als een verplichting. Ze maken een profiel aan op de verschillende kanalen omdat het moet. Stilstaan bij de strategie die ze wensen te volgen, gebeurt niet. Een stevige blunder, want social media horen deel uit te maken van de marketingmix. De vragen die een bedrijf vooraf dient te stellen, liggen voor de hand:

  • Bereiken we onze doelgroep via dit kanaal?
  • Welk verhaal willen we vertellen?
  • Hoe frequent posten we op elk kanaal?

Deze vragen kan je als bedrijf feilloos opvangen in een content kalender. Zo bewaar je het overzicht over de boodschappen die via social media worden uitgestuurd. Bedrijven die op elk kanaal dezelfde boodschap delen, zijn doorgaans diegene zonder achterliggende strategie.

 2. Wel aanwezig, niet actief

Een andere, veelgemaakte fout is het gebrek aan activiteit op social media-accounts. Profielen werden aangemaakt, een resem eerste berichten werd gepost. En dan: niets meer. Het internet telt onnoemelijk veel bedrijfsaccounts waar na enige tijd alle activiteit stilviel. Doorgaans besloot de beheerder dat het kanaal niet geschikt was voor zijn bedrijf of de doelgroep online nauwelijks bereikt werd. Wat vaststaat: aan een ongebruikt profiel heeft niemand wat. Meer nog, bij potentiële klanten zorgt het uitsluitend voor verwarring. Zij stellen zich terecht de vraag of het bedrijf in kwestie nog wel actief is. Deactiveer daarom alle profielen op social mediakanalen die je niet gebruikt.

3. Te commercieel gericht

Social media hebben als doel de loyaliteit bij klanten te stimuleren en hen tot ambassadeurs van jouw product of dienst te maken. Mits de juiste strategie zullen zij die immers aanbevelen aan vrienden of kennissen online. Wanneer uit de social mediastrategie van een bedrijf al te nadrukkelijk commerciële intenties blijken, mist die strategie zijn doel. Niemand begeeft zich op Facebook of Twitter met de intentie tot een aankoop. Laat push marketing en andere commerciële strategieën achterwege. Vertel een verhaal in plaats van een verkooppraatje.

4. Zelfde inhoud op Facebook en Twitter posten

In mijn vorige blogpost haalde ik aan hoe het posten van dezelfde boodschap op verschillende social mediakanalen not done is. Elk kanaal is immers anders. De doelgroep verschilt, de omvang van de boodschap varieert. Telkens gaat het om een universum met eigen set van (onuitgesproken) regels en gedragscodes. Facebook functioneert helemaal anders dan Twitter of LinkedIn. Hou daarmee rekening.

5.  Verbaal agressieve reacties

Social media bieden de consument de kans om op een eenvoudige manier zijn mening te uiten over jouw product of dienst. Is die boodschap negatief, dan is dat voor heel wat bedrijven een bittere pil om te slikken. Dat leidt geregeld tot reacties die variëren van licht geïrriteerd tot boos en onbeschoft. Reacties die openbaar zijn, laat daarover geen twijfel bestaan. Wie denkt de schade van een onbezonnen reactie te kunnen inperken door ze gauw te verwijderen, is er aan voor de moeite. Gretig wordt van tweets of andere posts met een omstreden karakter een printscreen of schermafdruk gemaakt. Het kwaad is dan geschied. Vaak worden boze reacties van accountbeheerders via social media op grote schaal gedeeld. De bedenkelijke omgang met klanten wordt zo ondubbelzinnig aan de kaak gesteld. Zulke negatieve publiciteit kan je missen als kiespijn. Een gouden raad: negatief of positief, antwoord steeds op een beleefde manier op berichten van (potentiële) klanten of gebruikers. Weet dat het ook mogelijk is om klachten of problemen in een privébericht of e-mail verder af te handelen.   Wie bovenstaande vijf struikelblokken vermijdt, haalt het maximale uit social media.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *