iValue was aanwezig op Email Innovation Summit 2017. Dat is een toonaangevende conferentie die deel uitmaakte van het overkoepelende event Data Driven Business.

Wij dragen kennis hoog in het vaandel en zoeken daarom steeds naar mogelijkheden om bij te leren.

Wij geven je 6 key takeaways van Email Innovation Summit 2017

E-mail is niet dood

Al jaren zegt men dat e-mail dood is. Niets is minder waar. De manier waarop we e-mailmarketing voorheen aanpakten is inderdaad dood. Het kreeg een slechte reputatie door marketeers die geen strategie hanteren in hun e-mailcommunicatie. Hun boodschappen zijn irrelevant en bieden geen toegevoegde waarde aan gebruikers, waardoor lezers geïrriteerd raken.

Als marketeers moeten we ervoor zorgen dat e-mails met een relevante boodschap bij de juiste mensen belanden.

We gebruiken e-mail in elke fase van het beslissingsproces. Het is een direct communicatiekanaal, maar we moeten het strategisch inzetten. Social media en online advertising zijn “passieve” vormen van communicatie, terwijl we met e-mailmarketing rechtstreeks in de mailbox van een klant terechtkomen.

De klant staat centraal

Meer dan ooit staat de klant centraal. Elke dag ontvangen we talloze e-mails en advertenties waar we geen behoefte aan hebben. Klant hebben weinig geduld en willen geen tijd verspillen. Daarom moet je als merk/bedrijf uitzoeken waar je klant naar op zoek is en gepaste informatie aanbieden.

Gebruik beschikbare data van je bezoekers om je e-mails te personaliseren. Hoe meer data je ter beschikking hebt, hoe beter de inhoud bij je bezoeker past.

Je verzamelt data op verschillende manieren:

  • Known data: Opgevraagd via formulieren (naam, voornaam, e-mail, geboortedatum)
  • Behavior: Interacties van de bezoeker met je merk (bezochte pagina’s, geopende e-mails, aangeklikte links)
  • Purchase: Welke producten kocht men in het verleden? Kocht de klant meerdere producten of diensten?
  • Contextueel: Weersomstandigheden, gebruikte apparaat, tijdstip van de dag

Personaliseer meer dan alleen de aanspreking. Je kunt bijvoorbeeld:

  • Foto’s gebruiken op basis van geslacht, zodat de lezer zichzelf erin herkent en zich makkelijker inleeft
  • Nagaan welke producten iemand bekeek en vervolgens gerelateerde producten tonen
  • Dynamische / real-time content gebruiken die inlaadt op basis van het tijdstip van openen

Bouw zorgvuldig een relatie op met je potentiële klant. Schenk voldoende aandacht aan de vragen en zorgen die hij/zij heeft. Creëer vertrouwen voor je hen een commerciële boodschap aanbiedt. Wees relevant in al je communicatie.

GDPR

Weet je nog niet wat GDPR is? Lees dan eerst deze blogpost.

Naarmate de start van GDPR nadert maken meer marketeers zich zorgen over het correct omgaan met gebruikersdata. De komst van GDPR betekent niet dat we geen gebruikersdata meer mogen verzamelen. We moeten er gewoon voorzichtig, verantwoord en vooral transparant mee omgaan.

Alhoewel de regel pas ingaat op 25 mei, is het verstandig om nu al te starten met het verzamelen van gebruikersdata op een correcte manier. Zorg ervoor dat je klanten weten waar je hun gegevens voor gebruikt. Schep vertrouwen en voorzie altijd een manier om de beschikbare data te raadplegen en wijzigen.

Deze overgangsperiode is ideaal voor het optimaliseren van je opt-informulieren, zodat je meer conversies krijgt. Tim Watson (Zettesphere) schreef over verschillende versies van het opt-informulier die hij gebruikte om te testen wat de optimale en meest correcte manier is.

Wacht dus niet tot 25 mei met het aanpassen van je data-captatie. Gebruik deze tijd om te testen en je formulieren te optimaliseren. Je hebt nu nog de luxe om “fouten” te maken en bij te sturen.

Strategie en planning

“Slechte” mails ontstaan door een gebrek aan strategie en planning. Veel mensen schatten e-mailmarketing niet naar waarde. Ze zien het als “zomaar” een e-mail die we snel naar een klantenbestand versturen. Een klant die zijn of haar e-mailadres achterlaat verdient echter meer waardering.

E-mail is een kanaal om rechtstreeks met je klant te communiceren. Zorg dat elke mail die je verstuurt deel uitmaakt van je marketingstrategie. Bepaal eerst waarom je de mail wilt versturen en welke acties je van je klanten verlangt.

Gebruik een marketingkalender om te bepalen wanneer je een e-mail verstuurt en waarover je communiceert. Zo blijven je e-mails in lijn met je communicatieplan. Bovendien gun je de rest van je team op deze manier tijd om hun taken uit te voeren.

Zorg dat je bij de opstart van je e-mailcampagne een template hebt met verschillende types contentblokken. Op die manier speel je telkens snel in op ad-hoc mailings die verstuurd moeten worden en respecteer je de huisstijl en het design van de mail.

Neem genoeg tijd om je (buyer) persona’s op te bouwen en de geschikte user flow uit te tekenen. Deze user flow moet ook andere kanalen en touch-points bevatten. Bekijk hoe je e-mailcommunicatie het best strategisch inschakelt.

Deel vervolgens je content in en creëer een duidelijk overzicht van de informatie die aangeboden wordt in elke fase van de user flow. Zorg voor kwalitatieve content en beantwoord de vragen die je klanten hebben in elke fase.

Artificial Intelligence / Machine-learning

Verschillende sprekers haalden het gebruik van artificial intelligence en machine-learning tools aan. Hoe zetten e-mailmarketeers AI in om de performantie van hun campagnes te verbeteren?

Het eerste wat men ziet van een e-mail is de onderwerpregel. Die bepaalt of iemand je mail opent of rechtstreeks in de prullenmand gooit. Zorg voor een onderwerpregel die aantrekkelijk en relevant genoeg is. Wees duidelijk over de inhoud van de mail en personaliseer waar mogelijk. Doe dat niet enkel in de aanspreking, maar gebruik eventueel ook de producten die iemand bekeek.

Parry Malm van Phrasee sprak over het gebruiken van AI om automatisch onderwerpregels te genereren op basis van een achterliggend algoritme. We kregen 10 onderwerpregels te zien, waarvan hun software er 9 genereerde. Vervolgens vroeg hij ons om de manueel aangemaakte regel eruit te halen. Deze test maakte duidelijk dat er geen eenduidige winnaar is. Dat wil zeggen dat je als gebruiker het verschil tussen een auto-gegenereerde en zelfgeschreven onderwerpregel niet opmerkt.

Bovendien houdt het algoritme ook rekening met tal van andere factoren, zoals historiek, industrie, woordcombinaties of synoniemen. Hoe meer data je hebt, hoe beter de resultaten zijn.

Het grote voordeel van AI is dat je veel tijd bespaart doordat je meteen “de beste” onderwerpregels ziet. Een machine heeft ook veel meer beschikbare data om te verwerken in de zoektocht naar de optimale combinatie.

Testing, testing, testing

Een aspect dat terugkomt in alle presentaties is dat men steeds moet blijven testen. Het is niet genoeg om enkel technische tests te doen om te checken of je e-mail correct wordt weergegeven op elk toestel en e-mailprogramma. Je moet ook de inhoud, de aanspreking, het moment van versturen en de gebruiksvriendelijkheid van je e-mails testen met oog op conversies en doorklikken.

Als je AI gebruikt om content te genereren, test je best hoe je abonnees hierop reageren. De testresultaten geven je telkens opnieuw data waarmee je je e-mails optimaliseert en verbetert.

Zorg dat je tests een doel hebben: start met een hypothese en bouw je tests in functie daarvan.

Conclusie

E-mail is nog steeds een sterk kanaal om te gebruiken tijdens verschillende fases van het verkoopproces. Zet het in op een strategische manier en zorg dat de inhoud relevant is voor je bezoeker. Bouw een vertrouwensrelatie op met je potentiële klanten en begeleid ze door het aankoopproces.

We gebruiken marketing automation om repetitieve handelingen te automatiseren en standaardiseren. Door het gebruik van data en artificial intelligence personaliseren we de inhoud van de e-mails voor de optimale performantie.

Wil je de kracht van e-mailmarketing toepassen op jouw business? Neem contact op.

Bericht van

Alex Yip

Online Marketeer