De Google Tag Manager bestaat al sinds 2012. Toch maken maar weinig websites er gebruik van. Stilaan komt daar verandering in. Steeds meer bedrijven investeren tijd en geld in het promoten en optimaliseren van hun website aan de hand van externe tags.

Tags zijn korte stukjes code (meestal JavaScript) die op een website geplaatst worden om de performantie en het bezoekersgedrag te meten. Het is eveneens mogelijk om specifieke handelingen uit te voeren op basis van dat bezoekersgedrag. Google Tag Manager maakt het jou makkelijker om externe tags beter te kunnen beheren.

Waarom een tag management systeem?

Soms krijgen we de vraag naar wat de voorkeur geniet: Google Tag Manager of Google Analytics. Zo weten we dat men wel al gehoord heeft van het systeem, maar nog voldoende geïnformeerd is over het gebruik ervan. Google Tag Manager en Google Analytics hebben namelijk een andere werking. Terwijl Google Analytics een tag is die geïmplementeerd moet worden, is Google Tag Manager een systeem dat toelaat om die tag – en alle andere tags – op een centrale locatie te beheren. Het taggen van een website kan – zelfs bij een kleine site – zeer complex en tijdrovend zijn. Een gecentraliseerd tag management systeem biedt jou een overzicht van alle tags die op je website staan.

Wat zijn de voordelen?

1. Talloze voorgeprogrammeerde tags beschikbaar

Google Tag Manager heeft veelgebruikte tags voorgeprogrammeerd. Om tags te personaliseren heb je geen programmeerkennis nodig. Via de interface kan je met enkele kliks tags aanmaken. Beperkte info volstaat om tags aan te maken voor conversie tracking, remarketing en andere populaire advertentienetwerken.

2. Helder overzicht van alle tags

Dankzij Google Tag Manager krijg je een overzicht van alle tags die op je website staan. Je moet niet steeds op zoek naar de juiste tags op de correcte pagina’s. Denk maar aan de conversiepixels die op bedankpagina’s staan. Via Google Tag Manager geef je aan op welke pagina’s de pixel hoort te staan. Zo vermijd je dat je manueel de code op de betreffende pagina’s moet plaatsen.

3. Automatisch back-upversies aangemaakt

Wanneer je een tag wijzigt, wordt steeds een nieuwe versie aangemaakt. Zo bewaar je een back-up van de vorige versie, wat handig is wanneer je wil terugkeren naar de eerdere configuratie.

4. Kortere laadtijd

De laadtijd van een website heeft invloed op zowel de gebruikerservaring als de conversieratio van je site. Je hebt alle baat bij een zo kort mogelijke laadtijd.   Wanneer je verschillende (externe) tags op een website hebt geplaatst, moet er telkens een nieuwe connectie gemaakt worden. Ook neemt met elke tag de paginagrootte toe. Met een Google Tag Manager container tag moet er maar een keer connectie gemaakt worden. Wat een gunstig effect heeft op de laadtijd van jouw website.

5. Ingebouwde debug-optie

Google Tag Manager heeft een ingebouwde debug-optie. Daardoor kan je nieuwe tags eerst testen in een preview-omgeving, alvorens deze te publiceren op de website. Dat betekent eveneens dat je wijzigingen en specifieke instellingen kan testen zonder telkens een developer te moeten aanspreken.

6. Minder tijd, meer controle

Voor marketeers die technisch minder onderlegd zijn, is het handig dat er maar één stukje code op de website geplaatst moet worden. Kleine wijzigingen aan het script kan je zelf doorvoeren. Je hebt de hulp van een developer niet nodig. Niet alleen is het tijdbesparend, je bent ook veel minder afhankelijk van de planning van anderen. Je hebt alles zelf onder controle, jij bepaalt waar en wanneer tags geactiveerd worden.

7. Ingebouwde event tracking

Wie ervaring heeft met Google Analytics weet dat het best vervelend is om events te tracken op een website. Je moet namelijk telkens manueel een extra stukje code implementeren (PDF download, klik op link, etc). Google Tag Manager heeft een ingebouwde event tracking. Zo worden alle links op je website automatisch opgespoord. Het enige wat je dan moet doen, is ingeven welke specifieke links je wil tracken.

Er zijn genoeg voordelen om te beginnen met Google Tag Manager. Het migreren van je Google Analytics-tag naar een Google Tag Manager is met de nodige planning en voorbereiding vrij eenvoudig door te voeren.

Heb je hulp nodig bij je migratie naar Google Tag Manager? Heb je al een implementatie maar vind je je weg niet? Neem dan contact met ons op. Wij helpen jou graag verder.

Alex Yip
Bericht van

Alex Yip

Online Marketeer