Dagelijks schrijven we 2 miljoen blogposts, 294 biljoen e-mails, uploaden we 864 000 uren aan video en tweeten we 400 miljoen updates. Dat is ontzettend veel content op idem veel kanalen. Goede, belangrijke artikels detecteren en ze ook filteren uit deze zee aan content , is een ware uitdaging geworden.  Content marketers trekken dus maar beter meteen de aandacht van lezers met hun artikel. Als je weet dat gemiddeld 8 op 10 mensen je titel lezen en maar 2 op 10 mensen verder lezen, zijn het sublieme titels, die mensen doen lezen. Een titel, die aanzet om verder te lezen, maakt in het huidige media landschap écht wel het verschil.

Hieronder vind je 8 titels, die het onderscheid kunnen maken tussen het lezen of negeren van je artikel.


1. Titels met cijfers die verwijzen naar een opsomming of lijst werken altijd

Waarom? Ze trekken altijd de aandacht van lezers. Omdat ze een belofte maken: ‘hier vind je x-aantal tips die je kunnen helpen bij…’. Indien de content van je artikel dan ook nog eens zeer waardevol is voor je doelgroep, heb je tevreden lezers.

  • 7 symptomen die wijzen op een burn-out
  • 10 tips om goedkoper te leven
  • Naar een beter figuur in 3 stappen

2. Start je titel met ‘waarom’.

Volg ‘waarom’ niet met een vraag, maar met een statement. Je artikel belooft zo een uitgewerkt antwoord te bieden op de titel.

  • Waarom water drinken gezond is.
  • Waarom vrouwen langer leven dan mannen.

3. Schrijf directe, duidelijke hoofdtitels

Laat woordspelingen, grapjes en sarcasme achterwege. Duidelijke titels werken zeer goed bij nieuwe producten, straffe aanbiedingen en bij het vermelden van bekende merken.

  • Gratis 2de matras bij aankoop Auping matras.
  • 30% op showroom modellen tuinmeubelen.
  • Probeer nu onze nieuwe koffiesmaken.

4. ‘Hoe’ doet lezen

‘Hoe’ vooraan in je titel plaatsen, belooft de lezer een verbetering van gedrag, levenswijze, manier van werken,… . De titel moet het voordeel of finale resultaat van hetgene waarover het artikel handelt, meteen bevatten.

  • Hoe stoppen met roken in 30 dagen.
  • Hoe een perfecte tiramisu maken.
  • Hoe een goede blog schrijven

5. Stel een vraag

Zo betrek je je lezer meteen bij je artikel. De lezer moet op je vraag bevestigend kunnen antwoorden of de lezer moet meer willen weten en aangezet worden tot het verder lezen van het artikel. Let er wel op dat de vraag direct en duidelijk verwijst naar het belangrijkste voordeel van de dienst of het product waarover je schrijft.

  • Weet jij welke energieleverancier voor jou de goedkoopste is?
  • Is je kledingkast te klein geworden voor het ordelijk opbergen van je kleren?

6. Gebruik een eerlijke, enthousiaste testimonial

Het voordeel van dergelijke titels is dat je product of dienst wordt aangeprezen door een derde partij, mensen zijn steeds benieuwd naar wat andere personen van je product of service vinden.

  • De beste hamburger die ik ooit gegeten heb!²
  • SEO-advies dat zorgde voor een fenomenale stijging in het aantal aanvragen.

7. Maak jij deze fouten ook?

Niemand maakt graag fouten, dus met deze titel trek je zeker de aandacht van nieuwsgierige lezers! Mensen lezen graag over welke fouten ze maken en hoe ze hun fouten kunnen verbeteren.

  • Maak jij deze fouten ook als graphic designer?
  • De meest gemaakte fouten bij sollicitaties. Herkenbaar?

8. Wat je moet weten over…

Deze titel trekt zeker de aandacht van je lezers. Je spreekt de lezers aan. De titel daagt de lezer uit verder te lezen om te zien of zij/hij wel zeker alles weet over het desbetreffende onderwerp of eerder een belangrijk aspect gemist heeft.

  • Wat je moet weten over onbeveiligde Wi-Fi netwerken
  • Wat je moet weten over zonnepanelen

grafiek-headlines

Je titel is de eerste indruk, die je artikel op lezers maakt. Zonder een bepaalde belofte te verwerken in je titel, verlies je wellicht potentiële lezers van je artikel. Wanneer mensen al stoppen na het lezen van je titel is dat zonde van je artikel. Het schrijven van een aantrekkelijke titel is dus ontzettend belangrijk voor de populariteit van je tekst.

Jacob Eeckhout
Bericht van

Jacob Eeckhout

Managing Director

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *