Banners zijn de eerste advertentiemedia van het internet, maar inmiddels kampen ze met een imagoprobleem. Actieve adverteerders weten echter dat display advertising nog steeds werkt, mits ze de juiste strategie hanteren. Het meest toegankelijke instrument voor displayreclame is het Google Display Netwerk (GDN).

Daarnaast kun je bij Google terecht voor het verspreiden van banners via Doubleclick Bid Manager (DBM). In dit artikel gaan we in op de gelijkenissen en de verschillen tussen de twee platformen, zodat adverteerders een oplossing op maat kunnen kiezen.

Programmatic vs. Display

Wanneer je als adverteerder aan displayreclame doet via Google heb je twee opties:

  1. het Google Display Netwerk (GDN)
  2. de Doubleclick Bid Manager (DBM).

Deze platformen hebben hetzelfde doel, maar verschillen sterk in mogelijkheden.

Google Display Netwerk is een uitbreiding van het Adwordsplatform, vooral gekend van de tekstadvertenties in de zoekresultaten van Google. Je koopt en distribueert banners via het biedsysteem van Adwords en het Adsense-netwerk. Adverteerders die reeds Adwords gebruiken kunnen banneradvertising makkelijk uittesten doordat deze functionaliteit opgenomen is in dezelfde interface.

Adwords advertenties
Verschillende soorten advertenties binnen Adwords

Adsense biedt webmasters de mogelijkheid geld te verdienen door advertenties op hun website te plaatsen. Telkens wanneer een bezoeker een banner aanklikt, krijgt de webmaster hier een kleine vergoeding voor. Via Adsense kun je op een laagdrempelige manier verkeer naar je website leiden.

Doubleclick Bid Manager is technisch gezien een Demand-Side Platform. Je gebruikt deze software uitsluitend om mediaruimte te kopen. Dat gebeurt op verschillende manieren. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor:

  • Real-time bidding: een vorm van geautomatiseerde inkoop via een veilingssysteem.
  • ‘programmatic guaranteed’: de aankoop van een vast aantal impressies van een netwerk of van bepaalde websites binnen een medianetwerk. Deze werkwijze lijkt het meest op de traditionele media-inkoop, waarbij je rechtstreeks onderhandelt over reclameruimte op basis van het aantal vertoningen.

Bereik

Je bereik is beduidend groter bij Doubleclick Bid Manager: je krijgt toegang tot meer dan 80 netwerken. Met het Google Display Netwerk heb je enkel bereik op het Adsense-netwerk van Google.

Data van derden

Als je goed wil adverteren is het niet genoeg om toegang te hebben tot een netwerk van websites (of apps en andere media). Je hebt data nodig om een doelgroep aan te spreken. In het Google Display Netwerk krijg je deze info van Google. Ze delen mensen (cookies) op in verschillende doelgroepen en analyseren surfgedrag (welke sites worden bezocht, welk gedrag vertoont een surfer, welke zoekwoorden worden gebruikt, etc).

Binnen Doubleclick Bid Manager kun je een stap verder gaan en data van derden inzien. Je hebt hiervoor standaard meer dan dertig bronnen ter beschikking. Daarnaast kun je eventuele doelgroepen die je gebruikt in Google Adwords als uitgangspunt nemen.

Biedfuncties

Met Doubleclick Bid Manager heb je twee manieren om te bieden:

  • manueel
  • Bij de automatische variant verandert je bod op basis van de ingestelde doelen. Je bespaart tijd doordat het geheime logaritme van Google meer en snellere optimalisaties doorvoert dan een mens.

Met het Google Display Netwerk heb je drie manieren om een bod te bepalen:

  • Standaardbiedingen: hierbij stel je een standaardbod in op adgroep-niveau (en op een targetingmethode).
  • Bodaanpassingen: verlagingen of verhogingen op basis van een bepaalde dimensie (bijvoorbeeld tijd of locatie).
  • Automatisch bieden: vergelijkbaar met Doubleclick Bid Manager. Je stelt een performancedoel in en het systeem stuurt automatisch bij.

Video

Je kunt met zowel GDN als DBM video’s promoten op Youtube. We hebben het dan vooral over TrueView-advertenties. Dat zijn advertenties waar je alleen voor betaalt als bezoekers de video bekijken of interactie hebben met elementen van uw video.

youtube-trueview-video-ad-types

Trueview-video’s heb je in diverse formaten, maar Doubleclick Bid Manager ondersteunt alleen In-Stream en In-Display. Google Display Netwerk ondersteunt daarnaast ook In-Search.

Met DBM heb je wel de mogelijkheid om video’s te verspreiden via ruim dertig andere advertentienetwerken, tegen een lage kost. Bij premium netwerken van traditionele mediaspelers zoals Roularta, Mediahuis of de Persgroep, ligt deze prijs hoger.

Conclusie

Ervaring leert ons dat Google Display Netwerk volstaat als je advertentiebudget niet meer is dan 3000 euro per maand.

Als je bedrijf een groter budget heeft kies je best voor Doubleclick Bid Manager, omdat je gebaat bent bij de uitgebreidere dekking en de targetingmogelijkheden op basis van data van derden. 

Nieuwsgierig waar jij het best terecht kunt en op welke manier je jouw doelgroep het best bereikt? Neem dan contact met ons op.

Bericht van

Marc Gulinski

Online Advertiser