Bij iValue staan we nooit stil in onze ontwikkeling. Daarom trok collega Gunter onlangs naar Boedapest om daar Agilia 2018 bij te wonen. Agilia is een eendaagse conferentie, maar legde met de drie bijbehorende workshopdagen vooral de nadruk op de praktijk. Tijdens de conferentie en de workshops werd dieper ingegaan op thema’s als software engineering, agile methodologieën, product delivery en product requirements. Benieuwd wat, vooral dat laatste, betekent? Lees dan zeker even verder.

 

Agilia 2018, Boedapest

Wat maakt Agilia zo interessant?

Natuurlijk moet er ook gewerkt worden en kunnen we niet elke conferentie bezoeken. Gunter dacht dus goed na over zijn keuze voor Agilia. Niet alleen de grote diversiteit aan sprekers en thema’s maakten dit de interessantste optie. Vooral de workshops, gegeven door iemand met zeer veel ervaring in de dagelijkse praktijk, waren een grote troef. De basis voor deze workshops was het toonaangevende boek ‘Mastering the Requirements Process’, waardoor de verwachtingen meteen al hooggespannen waren.

Het feit dat Agilia zeer veel verschillende profielen aanspreekt, is ook een echte meerwaarde. Mensen met een achtergrond in development, business analysis, projectmanagement en meer vinden er allemaal hun gading. Dat betekent uiteraard ook dat de deelnemers uiteenlopende visies en ideeën hebben en dat je veel van elkaar kan leren. Deze kennisdeling werd ook sterk aangemoedigd door de workshops steeds in groepen te doen. Je kwam telkens met andere profielen en denkwijzen in contact.

De workshops

De workshops rond het bepalen van product requirements waren veruit het beste onderdeel van Agilia 2018. Dat is in feite de manier waarop je met een nieuw project of product start, hoe het eruit zal zien en wat het doel van het project of product is. Je houdt intake-gesprekken om alle doelstellingen te bepalen en zet die dan om in een projectplanning. Dat klinkt eenvoudig, maar dat is het niet. Aan de hand van enkele business scenario’s werd al snel duidelijk dat er veel komt kijken bij het correct bepalen van de product requirements.

Een van die scenario’s was een case rond Van’s Music Store, een online platform waarop je muziek kan downloaden. Tijdens de workshop kregen we de taak om een volledige flow uit te tekenen voor deze case. We moesten dus niet enkel bepalen hoe we de processen binnen de Van’s Music Store konden optimaliseren en automatiseren, maar keken ook verder. Zo beseften we bijvoorbeeld al snel dat de hele ‘product flow’ in feite start bij degene die de muziek wil aanbieden aan een groot publiek.

Ga na wie allemaal meespeelt in het proces en welke rol iedereen heeft. Wie moet welke stappen ondernemen? Welke problemen kunnen ze tegenkomen? Pas als je dit volledig in kaart hebt gebracht kun je bepalen welke delen van het proces je moet automatiseren. Idealiter breng je dit heel visueel in kaart, zodat de flow en pijnpunten voor al je teamleden snel duidelijk zijn.

Agilia 2018 in Boedapest

Hoe zetten we deze kennis in voor onze klanten?

Deze nieuwe kennis zal ons helpen bij het verder optimaliseren van enkele interne processen, maar ook onze klanten kunnen we nu nog beter van dienst zijn. Als klant heb je vaak bepaalde verwachtingen. Dat is logisch en waardevol, maar toch kijken we graag verder dan enkel jouw verwachtingen. Wat verwacht jouw eindklant bijvoorbeeld? En waar begint je verkoopproces precies? Wie speelt welke rol?

We brengen de gehele flow in kaart, van kiem tot eindproduct. Zo krijgen we een realistisch idee van de potentiële barrières die jij of je eindklant tegenkomt, inclusief problemen die op het eerste gezicht niet aan de orde waren. Door alles goed in kaart te brengen kunnen we alle potentiële problemen op efficiënte wijze wegnemen.

 

We fail more often because we solve the wrong problem, then because we get the wrong solution to the right problem

Russel Ackoff

We gieten deze flow en actiepunten om in een glashelder projectplan, zodat elke fase van het project voor iedereen duidelijk is. Zo zal de samenwerking nog vlotter verlopen. Benieuwd hoe we jouw bedrijf of product kunnen lanceren? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.