Een boekenkast vol papieren boeken in een digital agency. Is dat nog van deze tijd?
Wij vinden van wel. Een papieren boek zorgt namelijk niet alleen voor nieuwe inzichten en inspiratie rond ons vakgebied, maar ook voor de nodige offline afleiding. We updaten onze boekenkast dan ook maar al te graag op regelmatige basis. Zo zijn we nooit verstoken van nieuw leesvoer. Zeker in de snel evoluerende digitale wereld is dit een must.

In deze blog geven we een korte inkijk in de favoriete boeken (oud en nieuw) van een aantal werknemers. Hopelijk zorgt dit voor de nodige inspiratie.
Heb jij een favoriet boek dat je wil delen met ons? Heel graag! Laat het ons weten via onze social media kanalen (Facebook, LinkedIn, Instagram of Twitter). Wie weet komt één van jouw aanbevelingen wel in onze kast terecht.

1. ‘Met woorden verleiden’ van Mark Van Bogaert – Keuze van Britt (Content Marketeer)

Dit is een van de eerste marketing-gerelateerde boeken die ik ooit las. Dankzij dit boek begon ik taal op een andere manier te zien. Waar ik eerder vooral fictie schreef, puur voor eigen plezier, ontdekte ik via dit boek een nieuwe liefde: marketingcopy. De eerste zaadjes voor mijn huidige job als contentmarketeer waren succesvol geplant.

Toch koos ik het niet enkel uit nostalgie. Het staat namelijk ook boordevol praktische tips die iedere (beginnende) tekstschrijver meteen kan toepassen. En nog beter: Mark Van Bogaert schreef niet uit buikgevoel, maar ondersteunt elke bewering die hij doet met concrete testresultaten en persoonlijke verhalen. Wil je een kijkje nemen in de interne keuken van een copywriter? Dan is dit boek een absolute aanrader.

2. ‘Hegarty over reclame van John Hegarty’ – Keuze van Fred (Online Marketeer)

In een vlotte schrijfstijl haalt John Hegarty in dit boek een aantal cases aan die nog steeds relevant zijn en hij combineert dit met allerlei leuke anekdotes uit de reclamewereld. Deze auteur is dan ook een legende die het wereldje van binnen en buiten kent. De reclamewereld heeft me op de een of andere manier altijd al geboeid, met name de concepten en ideeën. Voor mijn job denk ik ook vaak mee over online campagnes, maar dat vergt wel een andere aanpak dan het offline-gedeelte.

Samenvatting: Dit is een ideaal boek voor nostalgische zielen die een inkijkje in de reclamewereld van vroeger willen krijgen, maar verwacht geen knetterende inzichten of voorbeelden van campagnes waar online en offline matchen.

3. ‘The Psychology of Persuasion’ van Robert B. Cialdini – Keuze van Isa (UX researcher)

 

The Psychology of Persuasion is een van de eerste boeken die ik las toen ik me meer begon te verdiepen in CRO en UX. Het is een boek dat gaat over de psychologische redenen waarom mensen ‘ja’ zeggen. Wat bepaalt of iemand dat ene product koopt bij verkoper A en niet bij verkoper B die hetzelfde aanbiedt? Wat trekt mensen over de streep?

Cialdini beschrijft de 6 universele principes: social proof, reciprocation, commitment & consistency, liking, authority en scarcity. Het is een ideaal basiswerk als je meer wil weten over hoe verkooptechnieken werken en hoe je ze kunt integreren in je marketingaanpak.

4. ‘Creativity Inc’ van Ed Catmull – Keuze van Jacob (Managing Director)

Toy Story, Monsters Inc., Finding Nemo, The Incredibles, Up, en WALL-E zijn maar enkele van de animatiefilms waarmee we opgroeiden. Dat deze namen gekend zijn in bijna elk huishouden is geen toeval. Ed toont in het boek Creativity Inc aan welke ideeën en technieken ervoor zorgen dat productiehuis Pixar telkens scoort. De auteur schetst een geanimeerd beeld van het creatieve proces van George Lucas tot en met co-founders Steve Jobs en John Lasseter. Hoe komt creativiteit tot stand? Wat is de rol van management in een creatief proces?

Favoriete quote: “Give a good idea to a mediocre team, and they will screw it up. But give a mediocre idea to a great team, and they will either fix it or come up with something better.”

Ook tips? Laat ze na via Facebook, LinkedIn, Instagram of Twitter

Fred Naessens
Bericht van

Fred Naessens

Online marketeer