Big data is één van die nieuwe online buzzwords. Hoewel ‘data’ niet nieuw is, zorgt de exponentiële groei van informatie voor de hype die ‘big data’ nu is. Maar wat is big data nu precies en wat betekent het voor KMO’s? Wist je dat we in 2 jaar tijd 90% van alle data ter wereld creëerden? 2,4 miljard consumenten zijn actief online. De ‘footprint’ die deze digitale generatie nalaat, toont aan dat het internet niet langer slechts een informatiekanaal is. We bereiken vandaag film, muziek, games, winkels en onze werkplek via het internet. Deze informatie biedt ondernemingen heel wat kansen, maar stelt hen ook voor een uitdaging.

Wat is big data?

Data sets, die te groot zijn om manueel te analyseren, noemen we big data. Algoritmes zijn complexe wiskundige formules, die data automatisch verwerken in tastbare resultaten. Tot voor kort was big data het privilege van multinationals. Grote serverparken, datasets en rekenkracht waren nodig. Vandaag stelt ‘the cloud’ klein en groot in staat om met big data aan de slag te gaan. Denk maar aan volgende toepassingsgebieden. Google’s zoekmachine algoritme sorteert 1 miljard websites om hen zo goed mogelijk bij elke zoekopdracht te laten passen. Het volume aan informatie is te groot om manueel te verwerken. Daarom is dit een goed voorbeeld van big data. Google doet nog meer met die data. Denk aan Google Trends, dat zoekgedrag analyseert volgens topic, periode, enz. Of wat dacht je van Google’s keyword planner? Miljarden zoekopdrachten vertalen naar volumes, nuances en zo veel meer. Maar niet alleen Google gaat hier slim mee om. Andere bekende voorbeelden zijn:

  • LinkedIn visualiseert je zakelijke contacten en visualiseert het op een fraaie map.
  • Facebook Insights visualiseert de demografische informatie van doelgroepen, maakt deze data inzichtelijk en tastbaar.
  • Universal Analytics verwerkt op gelijkaardige manier gegevens tot werkbare rapporten.
  • SAP is marktleider in ERP-pakketten. De inzichten die multinationals halen uit deze data zijn cruciaal.
  • Salesforce is een vooraanstaande tool die salesdata omzet in actie.

quantified-self-blue

Hoe big data marketing veranderde

De beschikbaarheid van data verandert hoe we aan marketing doen. Een triviaal breekpunt van internet marketing met traditionele offline marketing is informatie. In traditionele media typeren campagnes zich voornamelijk door eenrichtingsverkeer. Zelden bereikt feedback de origine van de campagne. Ook het bereik van een campagne kan niet exact bepaald worden. Realtime feedback. Exact bereik. Gedragsanalyse. Enkele sterke eigenschappen die online marketing zich aanmeet. Deze rijkdom aan informatie verwent marketeers. Vandaag ken je onder andere volgende informatie :

  • Wie bereik je écht met je boodschap?
  • Hoe reageert je doelgroep op je boodschap?
    • Hoe reageren ze op de afbeelding/titel/slogan/voordelen? Tip: via A/B testing kan je deze variabelen wisselen om de gouden combinatie te ontdekken.
    • Hoe reageert je doelgroep in functie van het kanaal waar je hen bereikt?
  • Welke klanten versterken je bereik? Bevelen je aan? Met wie verdiep je je relatie?
  • Wat is de kost per actie/lead van elke campagne en subgroepen?
  • Hoe rendabel is elke campagne?

Bovenstaande inzichten zijn goud waard. Spring slim om met o.a. marketing segmentatie om je boodschap op maat van je doelgroep of persona te boetseren. Hoe meer je boodschap aansluit bij je ontvanger, hoe groter de kans op conversie. Dat weet ook Tesco (UK) die hier volop op inzet. online-privacy

Privacy

Bij het spoor dat consumenten in de vorm van data nalaten op het internet, stellen we ons soms vragen over privacy. Zolang data niet identificeerbaar zijn (op persoonsniveau) en gebruikt worden om boodschappen beter te laten smaken, zien de meeste mensen er geen graten in.  

Conclusie

Big data verandert marketing. Het laat ons toe slimmer de markt te benaderen. We hebben geen excuus meer om algemene boodschappen te communiceren naar iedereen. Met big data evolueren we van bazooka naar sniper marketing, doelgroep bewuste, kostenefficiënte marketing.STEINERinternetdogs We moeten de beschikbare tools met beide handen aangrijpen en ze optimaal inzetten om iedereen ‘persoonlijk‘ te benaderen, op grote of kleine schaal. PS: terwijl u dit artikel las, registreerden we 6.000.000 zoekopdrachten, 2.053.734 status updates (Facebook), 612.500.001 e-mails en 144 uur nieuw videomateriaal (YouTube). Dat is pas big data! Bekijk ook het internet in realtime. Leestip: KBC investeert half miljard euro in big data (Knack)

Jacob Eeckhout
Bericht van

Jacob Eeckhout

Managing Director