Checlist: hoe kies je een marketing automation platform

Marketing automation is overal. Er zijn niet minder dan 143 tools op de markt, waarvan Marketo en HubSpot de bekendste namen zijn. Met zo’n ruim aanbod wordt het natuurlijk moeilijk kiezen. Daarom zetten we in dit artikel acht belangrijke factoren op een rij die je helpen bij je keuze. Tip vooraf: de beste tool is niet per se de duurste.

Aantal contacten en beheer

Personalisatie is belangrijk en hiervoor heb je (veel) data nodig van je contacten.
Bepaal hoeveel contacten en welke informatie je zal opslaan in het platform. Dit beïnvloedt de kosten. Sommige platformen rekenen het aantal contacten, bij andere betaal je per verstuurde e-mail.

Kan je eenvoudig contacten filteren en segmenteren? Dan kun je je communicatie nauwkeurig afstemmen op elke afzonderlijke ontvanger. Hoe meer informatie je bijhoudt over je contacten, hoe gedetailleerder je segmenteert.

CRM

Een CRM centraliseert al je contactgegevens zodat je de data makkelijk kunt gebruiken om je campagnes te personaliseren. Er bestaan marketing automation-platformen die ook een ingebouwde CRM hebben. Active Campaign is een voorbeeld hiervan.

Als marketeer monitor je het gedrag van je marketing automation-contacten. Maar ook je salesteam kan contacten beheren en indelen op basis van je sales-funnel.  Al die data gebruik je om je strategie af te stemmen op je klanten en leads. Met de informatie kan je aan de slag om de gepaste automation-flows in te stellen die hen verder door het aankoopproces begeleiden.

Tracking

Een bezoeker geeft niet graag (persoonlijke) informatie vrij. Door middel van tracking op je website en e-mailcampagnes kom je op een niet-opdringerige wijze meer over hen te weten. Deze informatie gebruik je om je communicatie verder te personaliseren.

Het platform moet je de mogelijkheid geven om automation-flows in te stellen aan de hand van het gedrag van de gebruiker.

Voorbeeld:
Stuur je bezoekers een e-mail wanneer ze onbetaalde artikelen in hun winkelmand hebben.

 

Abandoned cart email – Kate Spade

Integratie

Een vlotte integratie zorgt ervoor dat je snel kunt beginnen met marketing automation-campagnes.

Een marketing automation-platform biedt standaard veelvoorkomende opties, maar is een integratie met je huidige systeem mogelijk? Tools zoals Active Campaign en Campaign Monitor geven je de mogelijkheid om zelf de integratie te regelen met je website en CRM. Die informatie vind je in de handleiding.

Bij andere, grotere spelers, gebeurt de integratie door het support team. Hierdoor ben je afhankelijk van hen. En bovendien komen er ook extra kosten en tijd bij kijken.

Integratie mogelijkheden bij Campaign Monitor

Lead Scoring

De mogelijkheid om een score toe te kennen aan een contact zorgt dat je makkelijk “hot” leads identificeert. Je geeft een score aan elke interactie. Afhankelijk van de mailfrequentie krijg je een beeld van hoe geëngageerd een bezoeker is met jouw boodschap.

Op basis van deze score stel je automation-flows in, die hen stimuleren richting een aankoop of conversie.

De scoreaanduiding houdt je contacten up-to-date. Wanneer je ziet dat een contact al maanden geen interactie heeft met je website of campagnes, verwijder je hem om systematisch tot een actueel contactenbestand te komen.

A/B testing

Bij marketing automation blijf je steeds evalueren en optimaliseren. Daarom moet het platform ook A/B-testfunctionaliteiten bezitten. Zo test je verschillende versies tot je de best presterende variant verkrijgt.

A/B test op e-mail onderwerp
A/B test op e-mail onderwerp

Platformen die dit niet aanbieden, beperken de groei en optimalisatie van je marketing automation-activiteiten. Je kan in zo een geval wel de flow dupliceren, maar  het resultaat is niet 100% betrouwbaar.

Externe factoren, zoals seizoensgevoeligheid, kunnen namelijk de resultaten van de twee varianten beïnvloeden.

Resultaten op een A/B test

Rapportage

Om het succes van je marketing automation te bepalen moet je beschikken over goede rapporten:

  • Open / Clicks / Bounce
  • Welke links werden geklikt?
  • Wanneer werden de (meeste) mails geopend?
  • Hoeveel mensen hebben zich uitgeschreven?
  • Bij welke mails in de flow hebben de meeste mensen zich uitgeschreven?

Deze informatie is nodig om je automation-flow te evalueren en de nodige aanpassingen door te voeren. Op de uitschrijfpagina vraag je de reden van uitschrijving en op basis daarvan optimaliseer je de instellingen van je automation-campagnes verder.

Support

Je wilt zoveel mogelijk controle hebben over je campagnes. Je wil de mogelijkheden, maar ook gebreken van het platform goed begrijpen zodat je het uiterste uit de tool haalt. Duidelijke en volledige hulpdocumenten helpen je al een eind op weg.

Bij complexe implementatie, heb je soms persoonlijke hulp nodig. Vraag na of die beschikbaar is. Wordt er louter documentatie aangeboden? Is er een live chat voorzien? Heb je een directe contactpersoon?

Conclusie

Bij iValue werken we niet louter met 1 marketing automation-platform.  Afhankelijk van de noden van onze klanten bepalen we samen de geschikte tool. Samen bepalen we de strategie en werken we de flows uit met de nodige assets (content, design). Wij evalueren en optimaliseren voor optimale resultaten.

Meer weten over marketing automation? Zie je graag echte resultaten uit klantcases?

Kom langs voor een gesprek

Alex Yip
Bericht van

Alex Yip

Online Marketeer