bryce-canyon-1987493_1280

29 creatieve content ideeën voor inbound marketing

In een vorig artikel schreef ik over waarom e-mailadressen kopen geen goed idee is. Maar als we geen adressen mogen kopen, hoe bereiken we onze doelgroep?

Alex en Wim schreven eerder al over de shift van outbound marketing naar inbound marketing, en hoe we door de klant te helpen hem aantrekken in plaats van te storen.

Heel wat van ons gingen ondertussen aan de slag met content marketing. We schrijven en publiceren content die de klant moet helpen. Maar weten we wel waarom we content creëren? Brengt het ook op? En hoe voorkomen we vast te lopen? 

In dit artikel wil ik je inspireren met 29 content marketing ideeën. Content offers die waarde creëren voor de bezoeker en ook opbrengen voor de onderneming.

Inhoudsopgave

  1. Waarom hebben we content offers nodig?
  2. 29 content ideeën voor content offers, en nog meer voorbeelden
  3. Pyramid of trust: wanneer vraag je contactgegevens?

 


Start with why: waarom hebben we content offers nodig?

Content moet je strategisch bekijken. Je klanten hebben informatie nodig doorheen de aankoopcyclus. Soms een kleine trigger, soms een heel uitgebreide keuzegids.

Start vanuit de (informatie) behoefte van je klant. Welke content heeft zij nodig in elke fase van de aankoop. Ik werk graag aan de hand van Google’s See-Think-Do-Care model, omdat het vanuit de klant denkt.

see-think-do care
See-Think-Do-Care is de visualisatie van een sales funnel volgens het model van Google

Start steeds vanuit je doelstelling. Wat wil je met je content idee bereiken? Wil je je merk bekend maken? Je doelgroep aan het denken zetten? Je klant overtuigen? Hieronder stel ik een model voor per fase in de funnel.

Doelen van content marketing offers per fase in de funnel

Framework Micro-content Afgeleide content Core content
Funnel Top Midden Bottom
Fase See Think Think-Do
Doel Brand awareness
Bouwt merkbekendheid en top-of-mind op door een thought leader in je sector te worden. Je verdient aandacht door consistent waardevolle content te creëren.

Lead nurturing
Helpt je doelgroep nu met waardevolle content om later hun vertrouwen (en aankoop) te winnen.

Sales nurturing
Content die helpt om vragen van de doelgroep in de aankoopfase te beantwoorden en overtuigen.

Content Promoot Core en Afgeleide content door het gesprek op gang te brengen en bewustzijn te creëren. Promoot Core content bij een groter publiek door meer toegankelijke onderwerpen en formats te hanteren. Originele content van eigen materiaal met diepgaand onderzoek en eigen inzichten gebaseerd op expertise en ervaring in use cases.
Minimum frequentie Wekelijks Maandelijks Kwartaal
Lengte Korte content Content met gemiddelde lengte Long copy
Voorbeelden Social media posts, korte blogartikels, nieuwsbrieven. Infographics, webinars, presentaties, blogartikels. Ebooks, gidsen, rapporten, whitepapers.


Bovenstaande visie werd door 
Mike Hanski van Autogrow ontwikkeld naar aanleiding van een studie van het Content Marketing Institute over inefficiëntie van content strategieën.

“Content marketing is niet gedreven door content maar door ambitie”

 


29 content ideeën voor content offers

Nu we de doelstelling voor je content kennen, wil ik je graag inspireren door 29 content ideeën en nog meer voorbeelden. Ik structureer deze volgens bovengenoemd framework zodat je de juiste keuze kan maken per doelstelling en fase.

Brand awareness met Micro-content

hubstaff-blog
Het contentplatform van Hubstaff is een strategische accelerator in diens groei.
  1. Bedrijfsblog en nieuwsbrief om thought leader in je sector te worden:
    MOZ Blog
    Hubstaff blog
  2. Social media updates om je doelgroep snackable content te geven:
     Facebookpagina van Allianz Belgium
  3. Netwerk- en eventverslagen om je betrokkenheid in de markt te tonen:
    Searchlove door iValue
  4. Company culture tonen:
    Sparkcentral, behind the scenes (video)
  5. Cheat sheets die een snel overzicht geven van iets complex:
    UX Research cheat sheet door nngroup.com
    Font Awesome cheat sheet
    WordPress cheat sheet

 


Lead nurturing met Afgeleide content

dagmar-buysse
Dit How-to handboek is een gericht content offer naar de doelgroep van Dagmar Buysse.
  1. Inspiratiegids:
    Dagmar Buysse badkamerinspiratie
    All Seasons verandaboek
    Hubspot homepage designs
    Lookbook door Pardot
  2. Bloggen over trends in de sector:
    Visual trends van Adobe
  3. Voorspellingen:
    10 design voorspellingen voor 2017 van Adobe
  4. Handboek in een expertise:
    IT-handboek voor startups (door Nucleus)
  5. How-to ebook, whitepaper of video:
    Dagmar Buysse badkamerrenovatie
  6. Educational events & Meetups:
    Wordcamp bij Nucleus
  7. Allesomvattende gidsen:
    Alles over zonnepanelen door SPS
    Marketing automation door Marketo
    Beginner’s guide door MOZ
  8. Sector analist aanbeveling:
    CRM lead management quadrant door Gartner
  9. Trendrapport:
    Trendrapport Internet of Things door IBM
    Trendrapport Digital in 2016 door Adobe
  10. Quiz:
    Badkamer DNA tester van Dagmar Buysse
    Schrijfscan van schrijf.be
  11. Contentbibliotheek na inschrijving:
    Toegang tot ebooks door ‘conversion rate experts’

 


Sales nurturing met Core-content

cogghe-bouwgids
Deze bouwgids van Cogghe helpt iedereen met vragen bij de aankoop van een woning.
  1. Keuzegids:
    Cloudoplossing kiezen door Nucleus
  2. Aankoopgids:
    Vastgoed in Spanje aankopen zonder zorgen door TM Benelux
    Woningbouwgids door Cogghe
  3. Case studies:
    Video voor Adfo
    Whitepaper door Adobe
  4. Templates, kalenders, shortcuts of andere quick wins:
    Buyer persona’s templates door Hubspot
  5. Pre-launch inschrijvingen:
     100.000 inschrijvingen in een pre-launch campagne van Harry’s
  6. Bedrijfspresentaties, verslagen en resultaten:
    Jaarverslag door Proximus
  7. How-to webinar:
    Hoe Webinars je #1 acquisitiekanaal worden door Unbounce
  8. Wegwijzer:
    Hospitalisatiegids door DKV
  9. Live demo:
    JIRA product demo’s door Atlassian
  10. Give-away: ontvang jouw boek
    CEX Cells by Petreconsultants, nu VODW
    Discover God for Yourself door Mormonen
  11. Gratis strategiesessie:
    Inschrijving door Conversion Rate Experts
  12. Drip campaigns:
    Guide to drip campaigns door AdEspresso
    Hubspot free trial signup drip campaign, door Close.io
  13. Onsite chatsessies & surveys
    Start je survey met een slimme vraag door Hubstaff
    Chat is afwezig, laat een boodschap achter door Teamleader

chat sessies
Van links naar rechts een chatvenster van Hubstaff en Teamleader met een e-mailcaptatie.

 

Pro tip: werk een contentkalender uit die elk content offer in een planning giet. Zo kan je strategisch over de hele aankoopcyclus van je doelgroep aan content werken. Denk aan een minimum van wekelijkse micro-content, maandelijks afgeleide content en core content in elk kwartaal. Stem de frequentie af op je beschikbare middelen.

Disclaimer: iValue werkte aan verschillende van bovenstaande content offers mee.

Bekijk ook het contentgrid van hatchbuck voor een visuele voorstelling.

 


De Trust Pyramid: vraag je contactgegevens of niet?

Bekijk je content offer als een transactie. De balans tussen de gevraagde informatie van je bezoeker en de perceptie van je content moet in evenwicht zijn.

Je kan dit bepalen op basis van je doelstelling of de investering in je content offer. Maar vergeet niet stil te staan bij de perceptie van je klant. De bezoeker moet je genoeg vertrouwen en de perceptie van waarde moet groot genoeg zijn om deze transactie mogelijk te maken. 

Pyramid of Trust
Voorbeeld van een Pyramid of Trust die niet in verhouding is. Bron: nngroup.com

Als de balans niet in verhouding is, schrik je bezoekers af of verlaten ze je site.

Mijn vuistregel voor het bepalen van je transactie:

  • Micro-content: vraag geen persoonlijke gegevens. Het doel van micro-content is sharing en bereik.
  • Afgeleide content: vraag het e-mailadres en een naam.
  • Core content: vraag het e-mailadres, naam en je kan zelfs uitbreiden met het telefoonnummer en nuttige bedrijfsinformatie.

Meer informatie over de Pyramid of Trust vind je bij Nielsen Norman.

Conclusie

Plan je content offers in een contentkalender. Vertrek bij je doelstellingen en doelgroep. Waar in de customer journey kan je waarde toevoegen? Modelleer een van de bovenstaande content offers en creëer je eigen versie.

Welke content offers ontbreken volgens jou? Laat het ons weten in de comments.

Afbeelding via Pixabay

Jacob Eeckhout
Managing Director
Marketing Technologist. Passie voor data-driven marketing. Eeuwige optimist.
Bekijk het auteursprofiel
Geplaatst in: Content marketing, Inbound (SEO)

Vond je dit bericht nuttig?