Spoiler alert: Goudzoekers die met online content snel geld willen verdienen, lees niet verder! Deze blogpost gaat niet over de hype content marketing. Die hype hebben we in 2015 gelukkig achter ons gelaten. Merken begrijpen intussen dat doelloze content (content om de content) of erger nog ‘metacontent’ (content over content) weinig zoden aan de dijk brengt. Waar draait content dan wél om? Resultaat halen. Laten we aan de hand van 5 tips nagaan hoe bedrijven content marketing zinvol kunnen inzetten. Dat geldt evenzeer voor kmo’s, want je moet geen groot bedrijf zijn om de vruchten te plukken van een doordachte content-aanpak.

Tip 1: Poets je reputatie op

Content marketing voor KMOWie regelmatig online publiceert via een blog, nieuwsbrief en sociale mediakanalen bouwt een reputatie op. Kmo’s die niet of weinig online publiceren, hebben vaak geen reputatie online. Is dat erg? Neen, zolang alles goed gaat. Merken die geen positieve reputatie hebben opgebouwd, zijn veel kwetsbaarder op momenten dat er slecht nieuws is. Zelfs in goede tijden, komt een positieve reputatie goed van pas. Voor welke kmo zou jij het liefst werken: die met een goed imago of die met een onbekend imago? In feite geldt hetzelfde voor de huidige medewerkers, klanten, leveranciers en alle andere betrokkenen. Je oogst wat je zelf zaait. Dat zaaien lukt best als je op voorhand hebt nagedacht over je gewenste reputatie en welke toon, stijl, woord- en beeldgebruik bij je bedrijfscultuur passen. Wie een olympisch minimum ambieert, kan niet om de reputatievraag heen. Maar waar kan je online teksten en beelden publiceren met als doel een positieve beeldvorming in de buitenwereld? Denk in eerste instantie aan je teksten op de website, op sociale media, in e-mailings, vacatures en nieuwsberichten. Wie ook online adverteert, een SEO-strategie heeft, blogs en whitepapers publiceert, die gaat voor de medailles. Goud haal je tenslotte met online video’s, infografieken en social PR om online influencers over jouw merk te laten schrijven. Tabel: waar publiceren om je reputatie hoog te houden?

Website

Vacatures

Blogs

Infografieken

Nieuwsberichten

White papers

Social PR

E-mailings

Advertenties

Video

SEO strategie

Tip 2: Hou de relatie met je klanten warm

content marketing voor KMOContent is ook een goede manier om je banden met de klant, de eigen medewerkers en andere betrokkenen aan te halen. Kmo’s zijn voortdurend in beweging: ze innoveren, werven aan en gaan nieuwe samenwerkingen aan. Klanten blijven graag op de hoogte van wat er gebeurt. Dat geldt zowel in B2C als in een B2B-omgeving. Laat dus geregeld van je horen. Vertrek daarbij altijd vanuit de meerwaarde die je kan bieden voor de klant. Niets zo vervelend als content zonder waarde. Dat wordt al snel als spam ervaren, waardoor je warme relatie met de klant sterk kan afkoelen. Enkele slimme manieren om klanten te verwennen met content:

  • Inspiratieboekjes of e-books met ideeën die kunnen leiden naar je producten of diensten;
  • Exclusieve content die enkel je klanten of abonnees ontvangen;
  • Nieuws waarin je doelgroep is geïnteresseerd;
  • Wedstrijden waarin een relevant verhaal aan bod komt over je producten;
  • Educatieve content die je klanten uitlegt hoe ze producten kunnen gebruiken;
  • Uitlegvideo’s waarin mensen kunnen zien hoe het werkt;
  • FAQ-lijsten die antwoorden op de vaak gestelde vragen;
  • Whitepapers die inzichten geven vanuit een je expertise;
  • Aanbevelingen van bestaande klanten om nieuwe klanten te overtuigen;
  • Beoordelingen of reviews van je producten of diensten;
  • Getuigenissen van klanten of medewerkers;
  • Klantencases waarin de toepassing van een dienst of product wordt uitgelegd.

Hoe de relatie met de klant warm houden via content?

Inspiratieboekjes

Wedstrijden

FAQ-lijsten

Beoordelingen

Exclusieve content

Educatieve content

White papers

Getuigenissen

Nieuws

Uitlegvideo’s

Aanbevelingen

Productcases

Tip 3: Vergeet niet te verkopen

Bedrijven slopen tegenwoordig massaal de muren tussen marketing en sales. Eindelijk! Wie heeft eigenlijk ooit bedacht om die twee disciplines uit elkaar te trekken? Alles vertrekt vanuit de waarde die je biedt aan je publiek. Als marketers hun werk goed doen, dan krijgen verkopers het heel gemakkelijk om klanten te overtuigen (en omgekeerd). kaboompics.com_Shopping bagsWie een inspiratieboekje downloadt voor de inrichting van zijn huis, zal er geen probleem van maken om een e-mailadres achter te laten. Het is zaak om daarna slim om te gaan met de inschrijvingen en aanmeldingen (‘leads’ in het vakjargon). Ga dus niet meteen bellen of spammen. Probeer stap voor stap het vertrouwen te winnen van de klant. Nogmaals: marketing en verkoop lopen samen. Bij elke nieuwe stap geeft de potentiële klant meer informatie vrij. Hoever hij gaat, dat bepaalt de prospect zelf. En wanneer de tijd rijp is voor een aankoop, dan is de kans groot dat hij bij je langskomt. Het schema hieronder maakt mooi duidelijk wat de verschillende stappen zijn in de evolutie van een onbekende bezoeker tot een enthousiaste klant. Je spreekt op straat geen wildvreemden (‘strangers’) aan om je product te kopen. Online is dat niet anders. Zorg dat je bezoekers (‘visitors’) op je site leert kennen door ze content aan te bieden die ze waardevol genoeg vinden om iets in de plaats te geven. Pas van zodra ze echt interesse hebben in je product, kan je hen als prospects (‘leads’) benaderen. Als de lead een klant wordt, dan kan je nadien proberen om de klant heel tevreden te houden zodat hij of zij een ambassadeur wordt, die je producten gaat aanprijzen bij familie en vrienden. De reis van onbekende bezoeker tot enthousiaste klant. User journey

Tip 4: Vergroot je bereik

Tenzij je in een heel kleine nichemarkt actief bent, dient content ook om je publiek te vergroten. Want hoe meer ogen op je gericht zijn, hoe groter de kans dat de nieuwe klant, de ideale sollicitant of de beste leverancier jou opmerkt. Dankzij sociale media zijn ook kleinere bedrijven in staat om hun boodschappen eenvoudig te publiceren en verspreiden. Verkijk je echter niet op de ‘likes’ en volgers. Die zijn belangrijk, maar het draait in feite om de ‘shares’. Hoe meer mensen op Facebook, Twitter of LinkedIn je content delen, hoe groter de kans dat andere mensen met een gelijkaardig profiel deze ook daadwerkelijk zien. Want ook hier wordt de lawine aan informatie steeds groter en wordt het dus moeilijk om gezien te worden. Als je organische (lees: gratis) bereik niet voldoende groeit, dan kan je ook je content promoten. Maak niet de fout: hoe meer centen, hoe groter het bereik. Het is belangrijk dat je content ‘native’ is, ook als die gepromoot wordt. Dat betekent dat die content thuishoort op dat kanaal. Een foto die populair is op Facebook, zal daarom niet succesvol zijn op bijvoorbeeld LinkedIn. Experimenteren met kleine budgetten en creatieve variaties testen zijn de sleutel tot succes.

Tip 5: Zorg dat je gevonden wordt

Om de cirkel rond te maken: content is niet enkel belangrijk om zelf te publiceren, maar die content moet ook gevonden worden. Het volstaat niet om geniale content te publiceren en dan af te wachten. Publiceren en gevonden worden zijn communicerende vaten.
 Waar gaan mensen online op zoek naar informatie? Google! Dat is meteen ook het fundament van je Search Engine Optimisation of SEO-strategie. We kunnen hier niet in detail ingaan op alle aspecten van SEO, maar hou volgende belangrijke basistips in gedachten:

  • Gebruik de meest relevante trefwoorden in je content. Dit zijn woorden die je doelgroep dikwijls invoert als zoekopdracht in Google.
  • Maak unieke content. Ga dus niet op je website veel pagina’s met bijna identieke teksten publiceren, want dat wordt door Google afgestraft.
  • Gebruik de taal van je doelgroep. Dat betekent niet enkel letterlijk de juiste taal, maar ook het woordgebruik. Gebruiken je potentiële klanten vooral vakjargon of net niet?
  • Zet tekst achter je foto’s. Klinkt misschien vreemd, maar je kan via je CMS een korte omschrijving aan beelden toevoegen, die al dan niet zichtbaar is. Google neemt dit mee in de beoordeling.
  • Zorg dat de teksten voldoende lang zijn. Een website met 25 pagina’s met telkens 3 zinnen tekst, zal lager scoren dan een website met 5 pagina’s waarop langere teksten staan.

De kunst is dus om voldoende onderliggende pagina’s te hebben waarin al je producten of diensten aan bod komen. Daarnaast kan je focussen op gerelateerde zoektermen of vragen in een nieuws- of blogcategorie. Houd daarbij telkens rekening met bovenstaande tips. Wil je weten hoe jouw website scoort op het vlak van reputatie, klantenrelaties, verkoop, bereik en vindbaarheid? Vraag een gratis scan aan of neem contact op met een van onze content-specialisten.

Yannick Moeneclaey
Bericht van

Yannick Moeneclaey

Account Manager

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *