Google Analytics is de manier om op de hoogte te blijven van het gedrag van bezoekers op je website. Standaard zitten er in deze rapporten reeds een heleboel gegevens.  Maar wist je dat je Google Analytics kan opdragen bijkomende data te verzamelen? Het gaat dan om data die Google Analytics standaard niet oplijst. Gebruik maken van custom dimensions en metrics, heet dat. Hoe dit in zijn werk gaat, lees je hier.

Wat zijn custom dimensions?

Om te begrijpen wat custom dimensions zijn, moeten we terug naar onze allereerste lessen statistiek. Daarin werd uitgelegd wat het verschil is tussen dimensies (dimensions) en statistieken (metrics). Bondig samengevat komt het hierop neer:

  • Dimensies zijn beschrijvende dingen die je niet kan optellen.
    Bijvoorbeeld: pagina’s, steden, geslacht, enz.
  • Statistieken zijn die dingen die je wel kan optellen.
    Bijvoorbeeld: aantallen, gemiddeldes, opbrengsten, enz.

Zoals aangegeven wordt door Google Analytics reeds een heleboel dimensies en statistieken standaard verzameld. Daarnaast laat Google Analytics toe om ook zelf dimensies en statistieken toe te voegen en zo rapporten op maat te verkrijgen.

Wat je kan doen met op maat gemaakte statistieken – denk aan gemanipuleerde opbrengst- en ROI-berekeningen – leg ik uit in een volgende blogpost. Nu beperk ik me tot het nut van aangepaste dimensies.

Waarom ze nuttig zijn?

Door custom dimensions in te stellen kan je bepaalde activiteiten die plaatsvinden op je site laten doorsturen naar Google Analytics. Nogmaals, het gaat om data die Google Analytics standaard niet meet.

Een oplijsting van de mogelijkheden:

  • Pagina’s groeperen op basis van eigenschappen: custom dimensions zijn nuttig om bekeken pagina’s te groeperen op basis van bepaalde eigenschappen.

    Bijvoorbeeld: als je een blog hebt, kan je standaard in Google Analytics zien welke artikels het meest bekeken werden. Door een custom dimension voor ‘auteur’ toe te voegen, kom je te weten welke auteur het meeste succes heeft op je site.

    CD1

    Je kan bijvoorbeeld ook te weten komen welke de populairste categorieën of tags zijn. Dat kan zelfs een handig hulpmiddel zijn wanneer jouw website geen blog heeft. Het is bijvoorbeeld mogelijk om als reisbureau reizen te groeperen op type en zo in een oogopslag te zien of je bezoekers de voorkeur geven aan een actieve reis dan wel een strandvakantie.

    Specifiek voor webshops bieden custom dimensions de mogelijkheid om producten te groeperen en extra informatie, zoals bijvoorbeeld kleur, maat en beschikbaarheid door te geven. 

  • Types gebruiker oplijsten: standaard kom je met Google Analytics al veel te weten over de bezoekers van je site. Wanneer je verschillende types van gebruiker wil vergelijken, moet je doorgaans werken met segmenten en filters. Dat is een omslachtig proces. Door gebruik te maken van custom dimensions kan je je bezoekers aan persona’s of types gebruiker hangen. Zo kan je op een makkelijke manier het verschil in gebruikersgedrag vergelijken.

    Bijvoorbeeld: bezoekers maken op de site van Proximus de keuze tussen privé, zakelijk en grote bedrijven. Op basis van dit onderscheid kan je het gedrag van deze drie groepen met elkaar vergelijken. 

    CD2

    Een verzekeringsmakelaar kan zijn bezoekers indelen in bezoekers die reeds ingelogd – en dus klant – zijn of bezoekers die dit nog niet zijn.

  • Je website verder optimaliseren: je kan bijvoorbeeld een bepaalde afbeelding aan een deel van je bezoekers tonen. Vervolgens kan je met behulp van custom dimensions de opsplitsing maken tussen zij die deze afbeelding zagen en zij die deze niet gezien hebben. Hun gedrag kan je dan vergelijken.

 

Opgepast: ga niet nodeloos data verzamelen

Zoals je merkt zijn er ontzettend veel mogelijkheden met custom dimensions. Let wel op dat je niet nodeloos data gaat verzamelen. Heel veel dingen zijn immers leuk om weten, zonder dat je er verder iets mee bent. Ga die data dan ook niet oplijsten.

Blijf gefocust op datgene wat nuttig is om te tracken. Zoom in op data waarmee je je website of je bedrijf verder kan optimaliseren.

Ben je geïnteresseerd in wat wij met custom dimensions voor jouw bedrijf kunnen doen? Contacteer dan een van onze experts.

 

Isa Tapias y del Prado
Bericht van

Isa Tapias y del Prado

UX Researcher

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *