ivalue-blog-socialmedia

Daarom heeft jouw bedrijf sociale media nodig

Vraag jij je soms af of een bedrijf wel actief moet zijn op sociale media? Eigenlijk is dat een overbodige vraag, gezien de alomtegenwoordigheid van Facebook, Twitter en Instagram.

De vraag is niet OF je op sociale media actief moet zijn, maar eerder HOE je dat best doet. We geven hieronder 12 duidelijke redenen waarom actief zijn op sociale media een echte must is. De hoe-vraag, daar komen we later nog op terug.

 1.     Sociale media zijn de nieuwe search tools én news feeds

Heel wat mensen gebruiken Facebook als een manier om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws van zowel vrienden, bedrijven als de actualiteit. Doordat zij zo veel tijd op Facebook spenderen en er hun informatie zoeken, gebruiken ze de zoekbalk van Facebook zelfs als ‘zoekmachine’.

2.     Je bereikt er specifieke doelgroepen mee

De meeste sociale media hebben hun eigen specifieke doelgroepen. Door jouw beoogde doelgroepen te vergelijken met die van een bepaald kanaal, kan je bepalen of dat social media-kanaal interessant is om aanwezig te zijn.

Enkele voorbeelden:

  • Zo is LinkedIn gericht op een professionele omgeving. Dat maakt het een interessant medium voor b2b-bedrijven.
  • Om jongeren (tussen 16 en 24) te bereiken, is Instagram het populairste medium.
  • Facebook is het grootste sociaal netwerk. In België alleen heeft het al een kleine 6 miljoen gebruikers. De doelgroep is dan ook erg breed: van de allerjongste generatie tot hun (over)grootouders. Een groot voordeel als je via Facebook wil adverteren: het is perfect mogelijk om een advertentie te richten op een bepaalde doelgroep, op basis van leeftijd, geografie, interesses, …

 3.     Sociale media geven jouw bedrijf een gezicht

Voor de opkomst van sociale media waren bedrijven heel statisch: de enige vorm van communicatie met hun klanten was reclame via tv, radio of print. Vandaag de dag kan een bedrijf veel dichter bij haar klanten staan door actief te zijn op sociale media. Het geeft je de mogelijkheid om – op een persoonlijke manier – snel te reageren op vragen of klachten van klanten.

4.     Meer naambekendheid

Gebruikers van bijvoorbeeld Facebook die jouw bedrijfspagina leuk vinden, kunnen jouw posts delen. Op deze manier zien hun vrienden ook je bericht en bereik je snel veel mensen die jouw bedrijf misschien nog niet kenden. Hoe origineler of interessanter de posts, hoe meer ze worden verspreid.

transavia facebook

5.     Sociale media versterken het bedrijfsimago

Bedrijven die actief zijn op Facebook worden vaak aanzien als jonge, spontane, moderne spelers. Een tip om bij ‘volgers’ spontaan over te komen: post niet alleen berichten die over jouw bedrijf gaan, maar deel ook artikels, leuke weetjes, tips & tricks… die met de business te maken hebben.

social_blogpost_-_mare_tours

6.     Je trekt er nieuwe klanten mee aan

Mensen die je bedrijfspagina leuk vinden, kunnen gemakkelijk een vriend ‘taggen’ in één van jouw berichten. Daarnaast kunnen ze deze berichten ook delen. Een gemakkelijke manier dus om nieuwe klanten met een grote interesse in jouw product/dienst aan te spreken.

 7.     Sociale media zijn goedkoop

Aanwezig zijn op Facebook of andere sociale media kost niets, wat het natuurlijk nog aantrekkelijker maakt. De enige kosten die je kan hebben zijn die voor het personeel dat de Facebook-pagina onderhoudt. Wanneer je adverteert, betaal je natuurlijk ook.

 8.     Extra service voor klanten

Vaak stellen klanten via sociale media een vraag omtrent de werking van een product. Dat kan bijvoorbeeld op de Facebook-pagina van het bedrijf zijn, of via een bericht op Twitter. Via Facebook kan je snel reageren. Dat zorgt voor een positieve indruk naar de klant toe. Als je het ludiek aanpakt, kan je soms nog extra punten scoren bij je klanten, zoals onderstaande conversatie van KLM met een jarige klant:

klm_facebook

 9.     Handig om marktonderzoek te doen

Heb je een bepaalde vraag die je aan klanten of volgers wil voorleggen? Dat kan door een gewone post waar mensen op kunnen reageren, maar ook door een kleine enquête te starten:

facebook_vragen

10. Aanwezigheid op sociale media bevordert klantenbinding

Door regelmatig iets op Facebook te posten, verschijn je in het nieuwsoverzicht van Facebook-gebruikers. De ideale oplossing om op de radar van (potentiële) klanten te blijven.

 11. Extra bezoekers voor je website

Wanneer je een bericht deelt via sociale media, plaats er dan een link bij die verwijst naar je website. Zorg er wel voor dat je daarbij refereert naar een item op de site dat aansluit bij het bericht. Mensen zullen erop klikken en leren zo de website van je bedrijf kennen.

 12. Je bedrijfsprofiel rankt in Google-zoekresultaten

Als je bedrijfspagina’s hebt op Facebook, Twitter of LinkedIn, komen die hoog in de zoekresultaten te staan als iemand op merknaam zoekt. Door jouw aanwezigheid op die sociale media ben je dus zeker van een paar extra plaatsen op de eerste pagina van Google. Lees in deze blogpost meer over andere positieve effecten van sociale media op je online aanwezigheid.

Argumenten genoeg dus om sociale media in te zetten als onderdeel van je marketing mix. Ben je nog niet helemaal overtuigd? Lees dan deze blogpost waarin we komaf maken met de meest gangbare excuses om NIET aan social media marketing te doen. Hou dus zeker onze blog in de gaten!

Foto Flickr

Gepost in: Social Media

Vond u deze post interessant?