Wanneer mensen over online adverteren praten, gaat het meestal over Google Adwords. Google lijkt alomtegenwoordig te zijn, maar niets is minder waar.

Hoewel Google nog steeds de eenzame leider is als het over het marktaandeel van de verschillende zoekmachines gaat, groeit het aandeel van Bing elk jaar meer en meer. De redenen hiervoor zijn onder andere fusies en partnerships. 

Je hebt al een budget voor Google Adwords? Waarom zou je dan ook nog op Bing Ads moeten adverteren? Wel om de volgende redenen:

1. Lagere kost per klik

Voor veel bedrijven is Bing nog onontgonnen terrein. De meeste zijn trouw aan AdWords omdat het simpelweg de meest gebruikte zoekmachine is. Maar dit wil ook zeggen dat de concurrentie voor bepaalde zoekwoorden binnen AdWords best groot is. Doordat dit bij Bing minder het geval is, zal je ook een lagere kost per klik (CPC) moeten betalen. Gemiddeld ligt de CPC zo’n 60% lager dan in Google AdWords. Je haalt op Bing dus meer klikken voor hetzelfde budget in vergelijking met AdWords. Ideaal dus als je als bedrijf over een klein budget beschikt, de concurrentie op AdWords te groot is of je het potentieel van Bing wilt ontdekken.

bing-desktop-search-ranking

2. Specifiek doelpubliek

De gebruikers van Bing zijn in het algemeen iets ouder, goed opgeleid en hebben een aardig inkomen. De verhouding tussen mannen en vrouwen is min of meer gelijk. Vaak zijn de gebruikers iets minder technisch aangelegd en gebruiken ze een apparaat waar Bing is ingesteld als standaard zoekmachine.

3. Steeds sterkere positie

Bing probeert langzamerhand marktaandeel af te snoepen van Google door allerlei samenwerkingen op te zetten. Zo is Bing de standaardbrowser binnen Windows 10 en maakt de geïntegreerde functie Cortana er ook gebruik van. Sinds de release van iOS7 enkele jaren geleden maakt ook Siri standaard gebruik van Bing. Wie Firefox gebruikt, krijgt dankzij de partnership tussen Mozilla Firefox en Bing ook standaard de zoekmachine voorgeschoteld.

4. BingAds is gelijkaardig aan AdWords

Heb je ervaring met AdWords? Dan zal de stap naar Bing best meevallen. Bing maakt er namelijk een punt van om zo dicht mogelijk bij Google AdWords aan te leunen. Bing speelt zo snel mogelijk in op veranderingen bij Google. Wil je jouw eerste stappen op Bing zetten, dan is het zelfs mogelijk om je AdWords-campagnes in Bing te importeren zonder ingrijpende of complexe aanpassingen te doen. Ideaal om te zien welk kanaal het beste resultaat oplevert voor jouw bedrijf.

Disclaimer:
Bing certification
iValue is een geaccrediteerd Bing ads Professional.

5. En wat met LinkedIn?

Microsoft heeft onlangs LinkedIn overgenomen. De mogelijkheid is reëel dat we in de toekomst dankzij deze overname zeer gericht kunnen gaan targetten wanneer we het over B2B hebben. Een mooie troef in de handen van Microsoft die vroeg of laat zal uitgespeeld worden.

Online adverteren is zeer efficiënt, maar het is niet gemakkelijk om er zelf aan te beginnen. Heb je vragen over adverteren of word je er graag in begeleid? Contacteer dan onze experts.

Matthias Stoffels
Bericht van

Matthias Stoffels

Online Marketeer