Verzekeringsfederatie FVF ontving op 14 oktober zo’n 1.000 bezoekers tijdens de Dag Van De Makelaar in De Nekkerhal in Mechelen. “Beste makelaars, verzekeraars, federaties en sympathisanten” opende Kelly Schamphelaere (ik hoor bij de laatste groep).

Felicitaties aan FVF voor de organisatie en de presentaties

Dit jaar geen James op een Segway om de dag in te luiden, maar wel een orkest dat de tonen van de toekomst kwam spelen. De inzet: verder bouwen op de editie van 2015. Die draaide rond de digitalisering van de verzekeringsdistributie.

Grootste zorgen van verzekeringstussenpersonen

Stijn Vanhalst en Christophe Thoen toonden zich meteen van hun sterkste kant onder de moderatie van Michael Van Droogenbroeck. FVF is expert in de juridische begeleiding van makelaars met betrekking tot Assurmifid-gedragsregels.

Zoals ik vaker merk in de presentaties aan verzekeringsmakelaars, kwamen volgende zaken naar voor als de grootste zorgen voor verzekeringstussenpersonen:

  • Europese regels
  • Belgische regels
  • De informatieverplichtingen
  • De vertaling naar het digitale luik

Denken vanuit de klant

Vervolgens kwam Rik Vera van Nexxworks aan het woord. Hij zette een ijzersterke presentatie neer rond digitale transformatie. Rik daagde de hoofdrolspelers op het podium uit om samen met de makelaar vanuit de klant te denken. Dat is volgens hem dé aanpak van de makelaar van de toekomst: nog meer denken vanuit de klant.

Het klopt dat verzekeraars consumenten rechtstreeks benaderen. Dat hoeft geen bedreiging te zijn. Consumenten verlangen een directe lijn voor bepaalde informatie. Klanten en prospecten starten hun customer journey online, dan dient een communicatiestrategie vanuit de verzekeraar ook online aanwezig te zijn. Dat is niet gelijk aan de distributie niet respecteren. (bron: Think With Google)

De cirkel rond de ‘klant’ bevatte sleutelwoorden zoals: onafhankelijk, persoonlijk contact, zorg, begeleiding,… Ik geloof ook dat dit de toekomst is van de makelaar. Productpromotie wordt steeds vaker vanuit de verzekeraar gedaan.

De meerwaarde van de distributie is net om de klant bij te staan om zijn weg te vinden, zodat een correcte dekking op maat wordt gevrijwaard.

Verbetering in Customer Experience Index

Jan Verlinden van Capgemini bevestigde dit. De verzekeringsmakelaar is nog steeds het geprefereerde kanaal voor de verzekeringsconsument in België. Algemeen is er een verbetering merkbaar in de CEI (Customer Experience Index). Enkel generatie Y is minder tevreden. Verzekeraars investeerden vooral in de CEI voor oudere verzekeringsklanten. (Bron: World Insurance Report 2016).

Tip: je vindt het rapport van Capgemini via deze link. Het is gratis te downloaden.

“Mijn papa is verzekeringsmakelaar. Hoe saai!”

FVF daagde de verzekeraars dit jaar uit om een filmpje te maken om de verzekeringsmakelaar te promoten. Proficiat AXA Belgium met jullie overwinning met het filmpje “Mijn papa is verzekeringsmakelaar. Hoe saai!”. Het past helemaal in de kern van de taken van de makelaar: de zorgen van de consumenten wegnemen. Je vindt het filmpje via deze link.

Digitale acceptatie bij verzekeringsmakelaars

Xavier Bekaert van Benthurst & Co lichtte de resultaten toe van het derde marktonderzoek rond digitale acceptatie bij verzekeringsmakelaars. Dat werd in 2016 voltooid. Vooral de grotere kantoren blijken sneller op de digitale trein te springen.

In dit verband moet me wel wat van het hart. In de resultaten van Benthurst & Co werd getoond dat verzekeringsmakelaars aan search marketing doen. Dat voelde voor mij aan als goed nieuws. Maar mijn ervaring is anders: ik heb de voorbije maanden met veel plezier opleidingen gegeven aan meer dan 300 makelaars over het hele land (met dank aan Crelan, Fidea, DELA en AXA). Overal heb ik de vraag gesteld wat search marketing is, maar de handen blijven steeds naar beneden. Ik twijfel niet aan de correcte resultaten van Xavier, ik vraag me enkel af hoe het kan dat die boodschap bij mij helemaal anders is overgekomen. Makelaars, doen jullie dan echt aan zoekmachine marketing? Heb ik dat verkeerd begrepen?

Ik weet zeker dat er heel wat makelaars gestart zijn met Google Local, een basisonderdeel van zoekmachine marketing. Dat verhaal zal ondertussen overal gehoord zijn. Ben je zelf nog niet gestart met een Google Business Page, kijk dan eens op onze blog. Daar word je op weg geholpen.

 

Wim Berghmans
Bericht van

Wim Berghmans

Managing Director