In de professionele wereld is het belang van een goede contentstrategie al langer gekend. Het is echter pas sinds enkele jaren dat contentstrategie opnieuw weloverwogen verbonden wordt aan een gebruiksvriendelijke online ervaring.

UX, of user experience, vertrekt in essentie vanuit een bepaalde boodschap. Een design waarmee de gebruiker handig interageert wordt dan de drager van doelbewuste informatie. Vanaf het eerste moment was contentstrategie daarom al onlosmakelijk aan UX verbonden, meer zelfs: het is hieruit ontstaan. Maar hoe beter interfaces en applicaties de opslag van nieuwe informatie aankonden, hoe meer contentstrategie evolueerde tot een aparte discipline, met eigen specialisten. Een evolutie die we vandaag opnieuw aanvechten.

 

 

De vernieuwde erkenning van een sterke samenhang tussen UX en contentstrategie groeit uit het besef dat een fraai en handig ontwerp pas écht kan imponeren wanneer het ook inhoudelijk voldoende waarde heeft voor de gebruiker. Waar dit aanvankelijk altijd de bedoeling was, wordt een vooropgesteld design vandaag soms naar voren geschoven, waardoor het contentverhaal noodgedwongen verkort, verflauwd of inhoudelijk onvolledig wordt weergegeven.

Nochtans gaan ook UX’ers in een ideale wereld liefst met allé info aan de slag vanaf het eerste begin. Beperkte tijd en budget laten het vaak echter niet toe bij aanvang terug te vallen op een uitgewerkte contentstrategie. Die evolutie kaarten we vandaag aan als belangrijk pijnpunt, want samen zijn UX én contentstrategie cruciaal voor het creëren van jouw succesvolle website.

 

 

Van aantrekking tot toewijding

Het belang van een esthetisch mooie en handig bruikbare website zal niemand ooit ontkennen. Je website moet in één oogopslag het visitekaartje zijn voor wat jouw bedrijf te bieden heeft en daarvoor is een verfijnd en praktisch design van essentieel belang. Naast gebruiksvriendelijkheid moet zo’n design je ook inhoudelijke meerwaarde bieden. Het is net in samenwerking dat UX en contentstrategie een duidelijke structuur en tegelijk interessante informatie garanderen: de juiste content op de juiste plek.

De inhoud van je website vul je niet zomaar in. Je baseert je op een bepaalde strategie: waarnaar is de gebruiker van jouw website op zoek? Onder welke vorm kun je jouw doelgroep deze info best aanreiken? Met welke toon, stijl en woordkeuze zal je gebruiker zich het meest aangesproken voelen? Dat zijn slechts enkele vragen die op de voorgrond treden bij het uitwerken van een contentstrategie: een langetermijnplan voor het maken, leveren en onderhouden van bruikbare en waardevolle inhoud voor de gebruikers van je product of dienst – oftewel jouw doelgroep.

Als contentstrateeg is het invullen van zogenaamde “content gaps” de belangrijkste opdracht. De contentstrateeg speelt dan in op de motivaties, noden en drempels die een websitebezoeker in iedere fase van het gebruikersproces doorloopt. De natuurlijke flow van de bezoeker, richting de uiteindelijke conversie, brengt de strateeg in kaart om mogelijke obstakels weg te werken. Hoe? Door het aanbieden van de juiste content op een welbepaalde wijze en moment.

Een contentstrateeg baseert zijn strategie dus eigenlijk op de wandeling die hij stap voor stap met de bezoeker doorheen de website heeft gemaakt. Een goede contentstrategie maakt duidelijk wat je boodschap is, voor wie deze bedoeld is, welk doel je daarmee voor ogen houdt en met wat voor content je dat doel op een specifiek moment best kunt bereiken. Op die manier vormt ze de perfecte leidraad voor UX Writers.  

 

 

Het ontstaan van het profiel van UX Writer toont tevens goed de verbintenis tussen UX en contentstrategie aan, waarvoor het besef vandaag weer toeneemt. Deze rol onderstreept namelijk het toenemende belang van doordachte content, specifiek gericht op de bezoeker en gebruiker van jouw website.

Hoe oppervlakkig je je doelgroep ook mag inschatten, niemand zal terugkeren naar een website die in zijn ogen geen relevante info bevat én blijft garanderen. Gebruikers zoeken nu eenmaal geen website omwille van z’n schoonheid – ondanks dat die schoonheid natuurlijk kan meespelen in de geloofwaardigheid van een bepaalde website – maar wel omwille van de waardevolle info die deze website voor hen aanbiedt (ook op termijn). Die waardevolle content komt digitaal echter enkel tot z’n recht in samenwerking met UX.

Het zou namelijk een foute aanpak zijn om je info op eender welke visuele manier online te gooien. Als je je content niet op de juiste wijze aan jouw doelgroep aanreikt, bestaat de kans dat ze deze nooit bereikt. Zelfs met een sterk product, belicht door een overtuigend contentverhaal, hebben gebruikers vaak nog voldoende alternatieven om uit te kiezen. Een gebruiksvriendelijk en mooi uitziend design, dankzij hetwelk gebruikers in een oogopslag vinden wat ze nodig hebben, moet er dan ook voor zorgen dat jouw waardevolle content niet zomaar verloren gaat.

In samenwerking brengen UX’er en contentstrateeg structuur aan relevante tekst, zodat deze voor jouw websitegebruiker behapbaar wordt. Beiden spelen dus een sleutelrol in het winnen van vertrouwen van terugkerende gebruikers.

 

 

 

Content binnen je design

De functie van contentstrateeg mag dan al ontstaan zijn binnen UX, vandaag worden beide vaak opgevat als een afzonderlijke taak, uitgevoerd door professionals binnen hun eigen vakdomein. Maar wie het écht goed wil doen, weet dat het tegendeel waar is. Wie een contentverhaal sterk online wil brengen heeft een notie nodig van UX. En de persoon die een gebruiksvriendelijk design wil neerzetten, houdt best vooraf rekening met de info uit de contentstrategie.

Sinds de laatste jaren erkent men opnieuw dat een contentstrategie onlosmakelijk verbonden is met UX. Waar in 2008 nog geen enkel UX-congres sprak over contentstrategie, namen ze dit onderdeel in 2010 bijna allemaal mee, vertelt ons een artikel in UX Magazine. Dan spreken we over grote namen, zoals UX Week, UX London en User Interface Conference. Hoe het komt dat men de samenhang vandaag opnieuw erkent? De beweging toont een simpel feit aan: het is inherent onmogelijk een geweldige gebruikerservaring te creëren met een slechte contentstrategie. Een besef dat ook in de markt groeit sinds de lat steeds hoger komt te liggen.

Wil jij ook dat je contentverhaal perfect binnen je format past? Durf het proces dan vanaf het begin langs twee kanten te bekijken. Denk niet enkel na over welke content op welk moment zou passen binnen het design dat je voor ogen hebt, maar ga ook na hoe jouw design zich juist zou kunnen afstemmen op je content. Zeker voor content die moet passen binnen een mobile-friendly design kun je niet je gehele design op voorhand vastleggen. Je contentstrategie vanaf het eerste moment bij je UX design betrekken is de beste aanpak voor een responsief ontwerp.

Bedenk je design dus niet los van je verhaal, noch andersom. Brainstorm als UX designer en contentstrateeg samen over wat je wilt gaan zeggen, hoe én op welk moment. Hou er rekening mee dat de meeste gebruikers niet élke zin van jouw verhaal zullen lezen. Online gaat alles vaak vluchtig en lezers scannen je teksten. Vandaar dat het zo belangrijk is jouw tekst gestructureerd te brengen, met betekenisvolle (tussen)titels, keywords en relevante visuals op de juiste plek en afgestemd op de inhoud.

Hoe pak je de samenwerking aan?

Hoe ga je dan best te werk? Het mag als een dooddoener klinken, maar communicatie is key. Kom als UX designer samen met je copywriter, developer en contentstrateeg om te praten over content en design. Tijdens dit overleg focussen jullie op de zaken die zowel voor het contentverhaal als het design een verrijking zijn en de vlakken waarop de contentstrategie het design net kan versterken of vice versa. Houd daarbij steeds jullie essentiële doelen voor ogen.

Stap twee: leg een link met de doelgroep. Minstens de helft van het werk van een contentstrateeg bestaat uit research naar wat jouw doelgroep nodig heeft en op welke manier. In samenspraak met UX kun je hier dan ook maar moeilijk aan voorbijlopen. De noden van de doelgroep, die door de contentstrateeg in kaart werden gebracht, worden samen met de UX’er vertaald naar digitale oplossingen.

Een derde stap zit ‘m in het uittesten. Zorg dus niet voor een compleet opgeleverd design of een totaal uitgewerkt contentverhaal, maar probeer het onderweg eens uit. Pas je ruwe content-ideeën alvast eens in het geschetste format om te kijken wat werkt, en hoe je bepaalde tekst kan structureren. Zo voorkom je een dissonantie die je op het einde niet meer zomaar weggewerkt krijgt zonder alles grotendeels opnieuw aan te passen.

Last but not least: laat je inspireren. Kijk eens hoe je concurrenten het aanpakken, hoe zij hun contentverhaal mooi afstemmen op hun gebruikservaring, of hoe het net helemaal niet werkt. Let er wel steeds op dat het gaat om inspiratiebronnen, kopieer niet klakkeloos wat je elders vindt. Dat zou je unieke meerwaarde enkel ondermijnen.

Terug van nooit weggeweest

Waar het vroeger vanzelfsprekend was dat contentstrategie en UX hand in hand gingen, lijken de disciplines uit elkaar gegroeid door een gebrek aan tijd en kosten. Een jammerlijke evolutie, aangezien de functie van contentstrateeg aanvankelijk net vanuit UX ontstond en deze dan ook onbetwistbaar aanvult.

Het feit is dat UX en contentstrategie binnen de online wereld niet zonder elkaar kunnen, en dus ook niet zonder elkaar gecreëerd zouden moeten worden.De beste resultaten behaal je met componenten die perfect in elkaars verlengde liggen richting een gemeenschappelijk doel: het ultieme online totaalplaatje voor de eindgebruiker.

Ons advies? Team up! Enkel binnen multidisciplinaire teams, met experts binnen hun vakgebied, leg je de ware inzichten omtrent contentstrategie en UX design bloot en kun je erin slagen ze perfect in elkaar te laten passen vanaf het eerste moment.

Contacteer ons om de mogelijkheden voor jouw bedrijf of project te bespreken.

 

 

David Dockx
Bericht van

David Dockx

UX Designer