Zoekmachine optimalisatie, content marketing, conversie optimalisatie…   KMO’s kijken me nog steeds verward aan wanneer ik volgende woorden op hen afvuur. Nochtans is dit de taal die zij zouden moeten spreken om de nieuwe consument te bereiken. Laat we even deze nieuwe consument van dichterbij bekijken.

Wie is de nieuwe consument?

evolutie

Gewapend met smartphone, tablet en internet vindt de consument snel en efficiënt zijn weg op het internet, ze worden slimmer en zelfbewuster maar ook ongeduldiger. Vandaag moet alles snel, gemakkelijk en leuk zijn voor deze consument.

Kijk naar bedrijven als Instagram, Airbnb en Youtube. Deze hebben allemaal iets gemeen: ze zijn leuk, snel en gemakkelijk. Als een KMO online niet aan deze eisen voldoet, houdt het al snel op. Volledig en perfect staat niet in het woordenboek van deze nieuwe consument.

Het gaat meer en meer om extreme eenvoud. Hier ontstaat een kloof tussen de nieuwe consument en de KMO’s die niet in deze digitale wereld geboren zijn. Het heeft geen zin om alles wat je weet op je website te zetten, de consument moet snel en gemakkelijk zijn weg vinden. Anders haakt hij af.

Hoe bereik je als KMO deze nieuwe consument?

KMO’s moeten op zoek gaan naar klanten. Waar kunnen ze die beter vangen dan op het web? De nieuwe consument bereik je niet met een flyer aan het raam met ‘totale uitverkoop’ maar vang je op het internet.

Probeer als KMO de taal van uw nieuwe consument te spreken door:

  1. Bedrijfsstrategie op te maken
  2. Doelstellingen op stellen
  3. Deze doelstellingen koppelen aan online campagnes (schakel hiervoor de hulp in van een online marketing agency)
  4. Deze online campagnes zorgen ervoor dat je zichtbaar wordt op het web
  5. Meet je campagnes, pas ze aan, optimaliseer

De rol van een online marketing agency

Laten we even terugkomen op zoekmachine optimalisatie, content marketing, conversie optimalisatie,… Dit zijn allemaal tools die online marketeers gebruiken om de nieuwe consument te bereiken. Zij kunnen uw bedrijfsstrategie perfect online vertalen naar deze nieuwe consument. De voordelen van online marketing  zijn voor veel KMO’s nog vaak te onduidelijk. Nochtans is online marketing niet meer weg te denken in uw marketingplan.

  • Het is meetbaar & effectiever : je ziet onmiddellijk wat wel en niet werkt, je kan kort op de bal campagnes nog aanpassen waardoor ze effectiever hun doelpubliek gaan bereiken.
  • Doelgericht adverteren: Je kan kiezen wie, wat, wanneer ziet.
  • Goedkoper : doordat online campagnes sneller en effectiever werken, maak je geen onnodige kosten.
  • Tweezijdige communicatie: Er is ruimte voor interactie tussen zender en ontvanger.

Zorg ervoor dat je opvalt op het net, met een juiste boodschap, via het juiste kanaal naar de juiste mensen. Ga mee met je tijd en word een KMO uit het digitale tijdperk. Jouw goede voornemen voor het volgende jaar? Ga digitaal!

Romina Battaglia
Bericht van

Romina Battaglia

Project Manager

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *