Een tijdje geleden schreef ik een blogpost over custom dimensions en welke mogelijkheden het biedt om gericht data te verzamelen. Wat je met die data kan doen, lees je hier.

Even een korte herhaling: met custom dimensions en metrics is het mogelijk om gegevens te verzamelen die Google Analytics niet standaard verzamelt. Die data laat je dan alsnog doorsturen naar Google Analytics, zodat je beschikt over info op maat van jouw bedrijf.

Wat is het verschil tussen dimensies (dimensions) en statistieken (metrics) ook alweer? Bondig samengevat komt het hierop neer:

  • Dimensies zijn beschrijvende dingen die je niet kan optellen.
    Bijvoorbeeld: pagina’s, steden, geslacht, enz.
  • Statistieken zijn die dingen die je wel kan optellen.
    Bijvoorbeeld: aantallen, gemiddeldes, opbrengsten, enz.

In deze blogpost zullen we de mogelijkheden van custom metrics behandelen.

De mogelijkheden van custom metrics

  • Extra financiële informatie: Stel, je hebt een webshop waar je t-shirts verkoopt met tekeningen op van zombiekarakters uit Star Wars. In Google Analytics kom je de prijzen van de verkochte t-shirts standaard te weten. Maar door gebruik te maken van een custom metric kan je bijkomende financiële informatie laten doorsturen naar Google Analytics.

    Zo kan je bijvoorbeeld de grootte van de korting meesturen die gegeven wordt door de website. Of de prijs van het product voordat de korting in mindering wordt gebracht.

    Net zo goed kan het gebruikt worden om de prijzen met of zonder btw door te geven aan Google Analytics. Zo krijg je meteen de juiste prijzen te zien, en dat zonder dat je een berekening moet maken.

    Star wars tshirt

  • Niet-financiële informatie: In het concrete geval van een webshop zou je meer dan uitsluitend financiële informatie kunnen meegeven. Dat kan zijn: het meten van de gemiddelde hoeveelheid producten die in het winkelmandje wordt geplaatst. Of het aantal dagen sinds de vorige aankoop.
  • Werkelijke time on page: in een vorige blogpost werd er al geschreven dat de halfgod Simo Ahava geloofde dat de time on page, die nu gemeten wordt door Google Analytics, niet per se correct is. Mensen kunnen dan misschien wel een pagina hebben geopend, ze zijn vaak niet actief op de computer of bekijken de hele tijd een ander tabblad.

    Door de tijdsduur te meten die nagaat wanneer mensen echt geëngageerd zijn op een pagina – hiermee bedoelen we: scrollen, muisbewegingen, typen, klikken,.. – filteren we iedereen er uit die op dat moment niet actief is op deze pagina. Zo kunnen we de werkelijke time on page meten.

    Hieronder vind je een voorbeeldpagina. Die toont:

    • het aantal keren dat deze pagina bekeken werd
    • de totale geëngageerde tijd (uitgedrukt in seconden) die mensen doorbrachten op deze pagina
    • de gemiddelde tijd (uitgedrukt in seconden) dat iemand geëngageerd was
    • de time on page die Google Analytics meet

    Wat opvalt zijn de verschillen tussen de werkelijke time on page en het gemiddelde dat Google Analytics meegeeft. Je ziet dat er hier op bepaalde pagina’s verschillen zijn.

engagement-time

  • Interacties meten : Stel, je heb een videoblog met leuke video’s over hamsters. Met custom metrics is het mogelijk om te meten hoelang een bezoeker naar je video heeft gekeken. Dit meet je met events. Wanneer je deze events instelt als custom metric is het mogelijk om meer diepgang en context rond de data te verkrijgen.

    Bij standaardevents is het namelijk enkel mogelijk om de totalen te bekijken. Eventueel kan je deze afzetten tegen een secundaire dimensie, al brengt dit extra werk met zich mee. Door events in te stellen als custom metric krijg je zogenaamde ‘events on steroids‘. Deze zijn makkelijk te gebruiken in aangepaste rapporten. Dat maakt het opstellen van rapporten op basis van events veel flexibeler.

    Hieronder vind je een voorbeeld, namelijk: een custom metric waarmee je makkelijk kan zien via welk kanaal bezoekers het vaakst aan het check out-proces zijn begonnen.

afrekenen

Combinatie custom dimensions en metrics

Wanneer je custom dimensions en metrics combineert, kan je je volledige rapportage aanpassen aan jouw behoeften. Zo kom je bijvoorbeeld te weten wat mensen uit verschillende buurten raadplegen op je website.

a

Zoals je ziet zijn custom metrics en dimensions enorm sterk middelen om op een efficiënte manier data te verzamelen en conclusies te trekken over jouw marketingstrategie.

Benieuwd naar custom dimensions en metrics? Contacteer ons en wij bekijken samen met jou wat de meest interessante informatie is om te meten.

Isa Tapias y del Prado
Bericht van

Isa Tapias y del Prado

UX Researcher