Bij iValue zijn we fan van goede tools die ons helpen om betere resultaten neer te zetten. Daarom behaalden alle collega’s ondertussen een Green Belt voor Searchmetrics, onze huidige SEO suite op enterprise-niveau.

Searchmetrics is een SEO-tool met een enorme database die je kan gebruiken om inzichten op te doen en een actieplan op te stellen. De tool won al tal van prijzen en werkt samen met grote spelers zoals Nivea, Zalando, Ebay en Distilled.

Voor gevorderde experts die hun kennis naar het volgende niveau willen tillen ontwikkelde Searchmetrics het Black Belt-programma. Daarom trokken we in december naar Berlijn voor de tweedaagse Black Belt-opleiding en workshops met experts vanuit heel Europa.

Het waren interessante dagen, met serieuze dagen…

… en ook minder serieuze avonden.

We kwamen terug met een echte zwarte gordel én een lading rijke inzichten. Die nieuwe kennis passen we toe tijdens dit nieuwe jaar, om nog betere resultaten neer te zetten voor onze klanten. En zoals altijd delen we ook de vijf belangrijkste lessen met onze trouwe lezers.

1. Zoekopdrachten zonder kliks

Onze eerste dag begon met een uiteenzetting door Marcus Tober, de oprichter en innovator van Searchmetrics. Hij deelde enkele opvallende trends en statistieken uit de wereld van Search Engine Optimization. Een belangrijke vaststelling is het dalende aantal kliks per zoekopdracht. Heel concreet: bij 61% van zoekresultaten klikt niemand door naar een website. Dit is deels de invloed van voice search, waarbij je ook telkens één (hopelijk correct) antwoord krijgt.

Google answer box

De werking van voice search is niet eenvoudig uit te leggen en verdient een eigen blogpost. Neem voor nu maar even van ons aan dat het perfect past binnen de algemene trend, want voor heel wat zoekopdrachten krijg je tegenwoordig een answer box.

Wat is de Google answer box? De Google answer box is een zoekresultaat dat een kort antwoord geeft op jouw vraag, zonder dat je daarvoor moet doorklikken naar een website.

Bijvoorbeeld een weerbericht, filminformatie, sportresultaten, routeplanner, en nog meer dan 100 andere varianten. Je antwoord staat dus meteen op de zoekresultatenpagina. Dat is gebruiksvriendelijker, maar tegelijk stuurt dit minder bezoekers naar een website.

💡  Les: steeds meer zoekopdrachten zonder kliks.

2. SEO niet verwaarlozen

Een volgende case die aan bod kwam was Zalando. De beheerders van de website zalando.fr beslisten in 2018 om geen tijd en geld meer te investeren in SEO. Men zag niet meteen het voordeel, waardoor budgetten werden verschoven naar marketing automation. Een strategische beslissing – zou je denken – maar stoppen met SEO had meteen een negatief effect op hun visibiliteit. Die daalde met maar liefst 15%. En dit vertaalde zich naar minder inkomsten.

Zalando.fr SEO visibility in 2018

Het duurde 4 maanden vooraleer Zalando besliste om hier iets aan te doen. Uiteraard kost het hen nu meer moeite om de verloren visibiliteit te recupereren. Een verkeerde strategie leidde tot extra kosten. Achteraf moet je het werk toch weer inhalen. Dit is een prima voorbeeld om aan te tonen dat je altijd actief bezig moet zijn met SEO.

💡 Les: altijd actief bezig blijven met SEO. Verwaarlozen is een slecht idee.

3. Performance testing voor iedereen

Dat mobiele bezoekers belangrijk zijn weet intussen iedereen. En dat performance – een snelle website – voor een goede gebruikerservaring zorgt, sluit daar helemaal bij aan. Maar hoe onderzoek je dit voor jouw website? En hoe breng je verbeteringen aan? Dat is niet altijd eenvoudig.

Gelukkig verschijnen er meer en meer handige en toegankelijke tools voor performance testing. Een goed voorbeeld daarvan is Lighthouse, een gratis tool die zit ingebakken in de Chrome browser van Google. Deze biedt een hele reeks inzichten: performance, accessibility, SEO, enkele best practices, en meer. Bij ieder inzicht krijg je meteen ook de nodige tips voor verbeteringen. Dat maakt deze audit bijzonder actie-gericht. Je kan er meteen mee aan de slag.

iValue Lighthouse audit

De belangrijkste tips die regelmatig terugkomen zijn: (1) het activeren van HTTPS, zeker in het geval van e-commerce; (2) afbeeldingen comprimeren is een must have voor top 3 rankings; (3) HTTP/2 en HSTS inschakelen voor de volledige website.

💡 Les: aandacht voor performance blijft belangrijk. Tests worden steeds eenvoudiger.

Conclusie

Je website blijven optimaliseren is de beste manier om bezoekers vanuit zoekresultaten te verdienen. SEO is immers een werk van lange adem. Ben je van plan om je website te optimaliseren in 2019? Wil je zeker weten dat de belangrijkste punten voor je ranking goed zitten? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek of download onze SEO checklist.

Stijn Vogels
Bericht van

Stijn Vogels

Online Marketeer