In een vorig artikel trachtte ik de vraag te beantwoorden of een Facebook Page voor jouw bedrijf wel een goed idee is. Wanneer je dit leest, ga ik er vanuit dat je overtuigd bent dat dit voor jou zo is. Ik vermeldde toen al 2 belangrijke vragen. Ik verschuldig je nog een antwoord op volgende vraag: Kies ik voor een Facebook Fan Page of Facebook Group? Op basis van een experiment van searchenginejournal.com zien we een duidelijk verschil tussen een Facebook Fan Page en een Group:

  • Fan pages zijn zichtbaar voor niet-leden en worden dus geïndexeerd door bv. Google. Informatie in Groups is niet zichtbaar voor niet-leden en dus ook niet voor zoekmachines.
  • Groups laten je toe om uitnodigingen in bulk te versturen naar een grote groep mensen. Zij kunnen op hun beurt dit doorsturen naar grote groepen, een geschikte viral marketing tool.

Verder heeft een Facebook Fan Page volgende voordelen

  • Facebook Fan Page heeft geoptimaliseerde URLs die gunstig zijn voor zoekmachine optimalisatie (bv. https://www.facebook.com/ivalue.be)
  • Je kan discussies in de vorm van dialoog voeren op je wall en in forums van een Facebook Fan Page.
  • Enkel op een Facebook Fan Page kan je extra applicatie toevoegen. Applicaties zijn essentiële tabs waar je bv. je mailinglist kan uitbreiden, een inschrijfformulier plaatsen, je events aankondigen…
  • Insights is de Analytics van Facebook. M.a.w. statistieken over je bezoekers, volgers…
  • Via Facebook ads (advertenties) kan je gebruikers uitnodigen om je Facebook te liken. Dit is extra interessant omdat je kost per klik lager ligt dan wanneer je voor een externe webpagina adverteert.

We kunnen besluiten door te zeggen dat Facebook Groups een goede oplossing is om vlug een actieve discussie te organiseren die veel aandacht kan trekken. Facebook Fan Pages voor bedrijven zijn een ideale langetermijnstrategie ter ondersteuning van de dialoog met je fans, lezers en klanten.

Jacob Eeckhout
Bericht van

Jacob Eeckhout

Managing Director

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *