Wat is een eenvoudig middel voor bedrijven om te communiceren met hun doelgroep? Facebook. Meer en meer ondernemingen worden zich bewust van de opportuniteiten die sociale media als Facebook hen bieden. Maar hoe beginnen we eraan?

Denk eerst na

De computer kan ons van vele taken verlichten, maar niet deze. Voor we erin vliegen, moeten we eerst eens nadenken over onze strategie, m.a.w. “hoe gaan we dit aanpakken?”.

 

2 cruciale vragen

  1. Is mijn doelgroep aanwezig op Facebook? Indien ja, lees dit artikel verder. Indien nee, bekijk de mogelijkheden van Twitter en LinkedIn. Misschien is je doelgroep daar wel actief. Je kan dit artikel ook blijven lezen omdat vele principes parallel lopen over de verschillende platformen.
  2. Kies ik voor een Facebook Fan Page of Group? 99% dat je voor een Facebook Fan Page moet kiezen. In een volgende post vertel ik meer over het verschil tussen Facebook Fan Page en Facebook Group.

Redenen om een Facebook pagina te creëren

  • Ondanks dat Google Facebook “likes” nog niet omzet in “votes” voor een website, scannen zoekmachines wel al “public” pagina’s. Wanneer je het goed aanpakt, kan je aanwezigheid op Facebook zorgen voor extra bezoekers (en bezoeken van zoekmachines via links).
  • Facebook voor bedrijven; je kan deze nieuwe trend niet langer ontkennen. De impact op hoe mensen informatie vergaren is blijvend en zal alleen maar toenemen. Dus hop, spring op die trein voor hij weg is.
  • Facebook en SEO zijn duidelijk met elkaar verbonden. Om meer bezoekers naar je website te loodsen moet je alle mogelijke middelen inzetten. De competitie is namelijk bikkelhard.
  • Vertrouwen en credibiliteit creëren zou tot je online marketingstrategie moeten behoren. Via Facebook kan je op een informele wijze een band creëren met je doelgroep. Grijp deze kans om je online aanwezigheid te versterken en diversifiëren.
  • Omdat je concurrenten al actief zijn op Facebook. Zij spreken jouw doelgroep aan en jij bent nergens te vinden.

Facebook Fan Page: Starbucks

Mogelijke bedenkingen

Misschien vind je Facebook wel een hoop onzin. Hoe kan Farmville of Mafia Wars jouw onderneming helpen? Nochtans is Facebook heel wat meer dan deze online games. Het is een communicatieplatform waar miljoenen mensen op aanwezig zijn. Neem deel aan deze revolutie. Een Facebook pagina kost tijd. Als je er instapt moet je het ook goed doen. Onder goed verstaan we een up-to-date pagina, eentje met waardevolle posts en comments, een ware dialoog. Maar als er dialoog is, kan dat toch alleen maar goed zijn. Nee? Misschien weet je gewoon niet hoe je eraan moet beginnen? Want ja, je moet er over nadenken. Als je te snel wilt gaan, loop je het risico enkele foute keuzes te maken die je later zuur opbreken. Er zijn bedrijven die voor jou een strategie kunnen bepalen en/of uitvoeren. Nee, dit hoeft geen kapitalen te kosten. Ken jij onze Facebook pagina al? Klik LIKE – blijf up-to-date.

Update 28/07/2011: Op het moment dat Google+ de deur voor bedrijven dichthoudt, lanceert Facebook een nieuwe gids voor bedrijven. Dit online opleidingscentrum neemt kleine ondernemingen bij de hand om stapsgewijs een sociaal netwerk uit te bouwen.

Facebook gids voor bedrijven

 

Lees het uitgebreid artikel over bedrijfsprofielen op Facebook. Wat vind jij van Facebook voor bedrijven? Ik ben benieuwd naar jouw mening.

Jacob Eeckhout
Bericht van

Jacob Eeckhout

Managing Director

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *