Adverteren op Facebook is “hot”. Tegen eind 2015 zal het sociale netwerk in België de kaap van 6 miljoen gebruikers halen. Combineer deze schaal met een ongeëvenaard aanbod aan specifieke doelgroepen en je hebt een gedroomd advertentieplatform. Om de kwaliteit van advertenties te verhogen introduceerde Facebook onlangs de relevantiescore. Een vernieuwing die attente adverteerders een aanzienlijk voordeel kan opleveren.

Wat is de relevantiescore?

De naam zegt het al: de relevantiescore geeft schatting van hoe relevant je advertentie is voor je doelgroep. De score wordt zichtbaar vanaf 500 vertoningen en wordt volgens Facebook bepaald door “verschillende factoren”, waaronder positieve en negatieve feedback. De exacte ingrediënten van de score zijn niet openbaar, maar elke handeling die bijdraagt aan het behalen van het doel van een advertentie zal doorwegen. Enkele voorbeelden:

  • de installatie van een app
  • kliks naar een website
  • likes van een pagina
  • shares van een post

OK, maar wat levert het op?

Met dit cijfer wil Facebook adverteerders dus meer inzicht geven in de ontvangst van hun advertenties. Iedereen heeft immers baat bij goede, gerichte advertenties: adverteerders verspillen zo geen geld en Facebookgebruikers worden niet gespamd. Belangrijk hierbij is dat een advertentie met een goede score beloond wordt met meer vertoningen én met een lagere kost.

“Als de score van je advertentie hoog is, is het waarschijnlijker dat deze advertentie wordt getoond aan je doelgroep in plaats van andere advertenties. Je betaalt dan ook minder om meer van je doelgroep te bereiken.” Facebook

Voor het opstarten van een volledige campagne kan je dus best verschillende advertenties en doelgroepen testen. De relevantiescore toont je dan de winnende combinatie die je kan inzetten in je campagne.

Cool, waar zie ik mijn score?

De scores van je advertenties zijn enkel zichtbaar op advertentieniveau als je de “Prestaties en klikken”-kolommen geselecteerd hebt.

Faccebook Ad Manager Menu

Protip: Je kan meer detail verkrijgen door “kolommen aanpassen” te klikken en de kolommen “positieve feedback” en “negatieve feedback” aan te vinken.

Facebook Relevantiescore

Hoe kan ik de relevantiescore verbeteren?

  1. Ga verder dan doelgroepen: maak gebruik van persona’s. Hoe concreter je je doelpubliek kunt maken, hoe beter je ze kan aanspreken. Focus je op mogelijke problemen en bied een oplossing in je communicatie.
  2. Test, test en blijf testen: Titel, copy en vooral beelden kunnen makkelijk getest worden. Maak twee varianten en kijk welke het best presteert. Als je een duidelijke winaar hebt, maak dan opnieuw een variant. Blijf dit proces herhalen: het zorgt niet enkel voor effectieve advertenties, maar je kan ook nuttige inzichten verwerven over je doelpubliek.
  3. Houd je frequentie in de gaten: niemand houdt ervan plat gebombardeerd te worden met reclame. Een ideale frequentie is moeilijk te definiëren, maar vijf is een goede richtlijn. Genoeg om een herkenningseffect te genereren, maar te weinig om echt te irriteren.

Post Scriptum

Persoonlijk ben ik geregeld verbaasd over hoe laag de kost per klik kan zakken door een hoge relevantiescore. Om privacyredenen kan ik de exacte tarieven niet openbaar publiceren, maar neem gerust contact met ons op en we vertellen je graag wat mogelijk is.

Marc Gulinski
Bericht van

Marc Gulinski

Online Advertiser

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *