Dat bedrijven en social media een geweldige match vormen, werd al meerdere keren bevestigd in campagnes en online conversaties. De bedrijfswereld past zich mooi aan de noden van de consument aan. Maar hoe ga je hiermee om als bedrijf? Social media voor bedrijven kan evengoed slecht aflopen. Er zijn immers voorbeelden van bedrijven die de overstap van offline naar online niet zonder fouten hebben gemaakt. Het is dus belangrijk dat elk bedrijf afzonderlijk een strategie ontwikkelt, die volledig aansluit bij de noden van de doelgroep. Eén bedrijf, is één persoonlijkheid met één visie. De kernwaarden zijn hierbij enorm belangrijk.   

Converseren via social media

Het tijdperk van grote advertenties in de Gouden Gids is voorbij. Bedrijven hebben gezocht naar andere manieren om hun consument te bereiken en dit is gelukt, dankzij social media. Adverteren staat niet meer centraal op sociale media kanalen, wat nu ook telt is het converseren. Bedrijven en social media hebben de conversaties tussen koper en verkoper veel makkelijker gemaakt, de drempel ligt nu veel lager. Consumenten vinden voortaan alle informatie over een bedrijf terug op het internet. Dit is meteen voor bedrijven ook een belangrijk motief om op het internet aanwezig te zijn. Door te communiceren via social media, houden bedrijven ook de touwtjes voor een deel in handen. Als er negatieve feedback komt van een klant, speelt het bedrijf hierop meteen in. Tegelijkertijd leert dit bedrijven iets over hun producten en merk.

Eén van de redenen waarom social media voor bedrijven dus wel een positieve bijdrage levert.

90% van de consumenten vindt dat een aanbeveling op social media een hoge waarde heeft. Aanbevelingen op social media steunen op vertrouwen. Transparantie is dus noodzakelijk. Bedrijven mogen en kunnen niets meer verborgen houden, doen ze dit wel worden ze er vroeg of laat op afgerekend door de consument. Een goede wederzijdse relatie is hierbij dus cruciaal.

Social media integreren op de werkvloer

Een correct gebruik van social media binnen het bedrijf start bovenaan, bij de CEO van het bedrijf. De integratie van social media in een bedrijf zorgt intern voor grote veranderingen. Plots moeten er allerlei regels gevolgd worden in verband met privacy om de reputatie van het bedrijf niet te schaden. Hier zijn duidelijke richtlijnen voor alle werknemers belangrijk, zodat zij ook hun steentje bijdragen aan het ontwikkelen van een correcte sociale media strategie voor het bedrijf. De invloed van de CEO mag hierbij niet onderschat worden. Hij of zij bepaalt immers grotendeels zowel offline als online het algemene beeld van het bedrijf. Daarom is het belangrijk dat de CEO steeds up-to-date blijft van het reilen en zeilen binnen het bedrijf en de sector.

Hij of zij dient het goede voorbeeld te geven op social media.

Werknemers volgen zo een duidelijk voorbeeld en werken zo mee aan het opbouwen van een goede social media community voor hun bedrijf. Een CEO die actief is op social media brengt natuurlijk ook wat risico’s mee. Doordat hij/zij vaak het boegbeeld is van het bedrijf, kan een foute reactie al snel sterke gevolgen hebben voor het imago van het bedrijf. Om deze risico’s te beperken, moet dit gedeelte opgenomen worden in de social media strategie van het bedrijf. Een CEO kan bijvoorbeeld geen persoonlijke vakantiefoto’s delen in naam van het bedrijf.  Hij/zij moet een persoonlijk account hebben of dit account enkel gebruiken voor professionele doeleinden. Het is eerder aangewezen om een professioneel profiel aan te maken op sociale media kanalen zoals LinkedIn en Twitter, waarop content wordt gedeeld die relevant is voor de klanten van het bedrijf.

Integratie van social media in het bedrijf

Het is belangrijk om een duidelijk social media plan te hebben vooraleer je social media integreert in je bedrijf. Iedereen moet op de hoogte zijn van wat er verwacht wordt en hoe zij hun steentje kunnen bijdragen. Hier enkele tips om van start te gaan:

  • Maak het verschil tussen corporate en individuele branding duidelijk. Social Media doet de scheiding tussen bedrijf en medewerkers vervagen. Stel daarom bepaalde voorwaarden voorop, zodat medewerkers daadwerkelijk als ambassadeurs van je merk, product of dienst fungeren.
  • Doe onderzoek naar je doelgroep en de relatie die zij hebben met het bedrijf, zodat je meteen inspeelt op hun noden.
  • Zorg voor een duidelijke policy. Duid binnen het bedrijf twee ‘hoofdambassadeurs’ aan voor je communicatie op social media, zowel voor interne als voor externe communicatie.
  • Controleer bestaande online marketing plannen. Kijk na of deze nog steeds relevant en up-to-date zijn op vlak van sociale media, het is belangrijk dat sociale media kanalen worden geïntegreerd in het plan.
  • Bied je medewerkers een workshop aan waarin ze nieuwe regels leren i.v.m. het gebruik van social media als medewerker van het bedrijf.
  • Analyseer je social media accounts om zo meer inzicht te krijgen in wat de doelgroep nodig heeft en verwacht van het bedrijf.
  • Bouw je social media community op door relevante content te communiceren naar je doelgroep via social media.

Social media voor bedrijven is een échte must. Het gebruik van social media kanalen verbreedt het bereik van je communicatie. Via eigen social media kanalen verspreid je relevante content naar  de doelgroep. Relevante content omvat blogartikels, wedstrijden, acties, aanbiedingen. Ook leert je online community je heel wat bij over je producten en diensten. Hierbij stijgt natuurlijk het belang van conversation management voor bedrijven op vlak van reputatie. Een waterdichte social media strategie zal ervoor zorgen dat je bedrijf weet hoe om te gaan met social media, hoe te communiceren op eigen social media kanalen en dit vooral te doen op een consistente en unanieme manier.

Advies nodig bij het uitwerken van je social media strategie? iValue werkt graag met je samen om een juiste strategie op maat van je bedrijf te realiseren.

Contact

Yannick Moeneclaey
Bericht van

Yannick Moeneclaey

Account Manager