Meta descriptions schrijven is voor de meeste marketeers niet de favoriete bezigheid. Vaak wordt ze nog snel geschreven voordat een webpagina of blogartikel live gaat.

Jammer, want het belang van een goede meta description mag je niet onderschatten. Ze is het eerste wat een potentiële bezoeker ziet, en bepaalt daarmee of die persoon je webpagina zal bezoeken of niet.

Vergelijk je webpagina met een toonzaal: je besteedt veel tijd aan de inrichting en doet er alles aan opdat ze klanten zou overtuigen van je producten. Maar zonder een goede meta description blijft de deur dicht. Zonde van al je werk!

Wat doet een meta-omschrijving?

Het doel van de meta description is eenvoudig: bezoekers overtuigen om vanuit de zoekresultaten door te klikken naar je pagina. Als je er geen aanmaakt, kiest Google zelf een zogenaamde snippet. Je hebt dan geen controle over de manier waarop je in de zoekresultaten verschijnt. Een voorbeeldje:

de_wakko_kapper

Vaak wordt gedacht dat de inhoud van een meta-omschrijving bepalend is voor de ranking van je pagina in zoekresultaten. Nochtans gebruikt Google het niet als maatstaf voor rankings. Ze gebruiken de meta-omschrijving enkel als snippet in de zoekresultaten. Als je ze dus zorgvuldig en goed schrijft, is de kans groot dat ze meer mensen triggert om je webpagina te bezoeken.

Indirect heeft een goede meta description wel een effect op je plaats in de zoekresultaten: doorklikratio (of CTR) is voor Google wel een maatstaf om te bepalen of je webpagina een goed resultaat is of niet. Met andere woorden: hoe meer mensen jouw pagina aanklikken in Google, hoe hoger je komt in de rankings.

Hoe ziet een goede meta description eruit?

1. Ze omschrijft wat er op de webpagina staat

Dit is belangrijk voor de gebruikerservaring: iemand die doorklikt omdat jouw meta description zijn interesse opwekt, moet antwoorden krijgen op zijn vragen. Anders is het risico zeer groot dat hij onmiddellijk weer vertrekt. Dit heeft een negatief effect op de bounce rate.

2. Ze is niet te lang

Er is geen exact cijfer over de maximale lengte van een meta description. Het is afhankelijk van wat Google juist als snippet toont: als er bijvoorbeeld een datum wordt getoond, zijn er minder karakters beschikbaar voor de beschrijving. De meta-omschrijving wordt dan niet volledig getoond.

Op desktopversies worden zo’n 150 à 160 karakters getoond, en op mobiel 130. Is jouw doelgroep zeer actief op mobiele apparaten? Dan hou je de meta-omschrijving best zo kort mogelijk. Let wel: om in de zoekresultaten te scoren op mobiele toestellen, moet je website mobile friendly zijn.

3. Het focus zoekwoord staat er in

Verwerk het focus zoekwoord van je webpagina in de tekst van je meta-omschrijving. Dat maakt de kans groter dat Google jouw omschrijving als snippet neemt, en niet een ander fragment uit de webpagina.

skivakantie_josk_2

4. Elke meta-omschrijving is uniek

Dezelfde meta description gebruiken voor verschillende webpagina’s is geen goed idee. Het lijkt dan voor de gebruiker alsof de inhoud van de webpagina’s ook dezelfde is. Je maakt je omschrijvingen best zo specifiek mogelijk. Het helpt als je, zoals in punt 2 gezegd werd, telkens rond een focus zoekwoord werkt.

Tip: in de Search Console van Google Webmaster Tools vind je de pagina’s terug die een meta-tag bevatten die niet uniek is.

screenshot_webmaster_tools2

5. Het doel van de pagina is duidelijk

Gaat het om een artikel of blogpost? Dan is het doel informeren en awareness genereren. Maak dat ook duidelijk in je meta description. Als het om een productpagina gaat waarop je wil verkopen, maak dan ook duidelijk dat je een product of dienst aanbiedt. Door de bezoeker juist te informeren over de inhoud, los je zijn verwachtingen beter in.

6. Er is een call-to-action

Voeg een duidelijke call-to-action toe op het einde van je meta description. Die moet de bezoeker aanzetten om verder te lezen. Bij een productpagina kan dat zijn ‘bekijk hier ons aanbod’ of ‘koop … hier’. Bij een blogpost bied je informatie aan: ‘lees meer over …’

ivalue_blogartikel_nieuwsbrieven

7. Hij bestaat uit doorlopende tekst

Een meta description die aangenaam leest, lokt meer bezoekers dan een opsomming van termen. Teksten die moeilijk leesbaar zijn, wekken ook weinig vertrouwen bij de bezoeker.

En nu: alle meta descriptions veranderen?

Een goede meta description toevoegen, vergroot de kans dat iemand voor jouw webpagina kiest. Je hebt er dus alle baat bij om er aandacht aan te besteden. Heb je een grote website of een webshop met veel pagina’s? Dan is het misschien niet evident om alle meta descriptions te veranderen. In dat geval is het verstandig om alleen de populairste pagina’s aan te pakken: de homepage en vaak de categoriepagina’s waar producten op gegroepeerd worden. Ook pagina’s waar je graag mee wil scoren, krijgen best een wervende meta description.

Bericht van

Melissa Martens

Content marketeer