In een vorige blogpost lieten we jullie kennismaken met de voordelen van Bing Ads. Nu gaan we een stap verder en nemen we de proef op de som. Zo lieten we op beide advertentienetwerken, Bing Ads en Google AdWords, een identieke campagne lopen voor een korte periode.

Laten we de campagnes even van dichterbij bekijken.

Aantal impressies

Het eerste wat we onder de loep nemen is het aantal impressies. Hier merk je duidelijk dat Google nog steeds de sterkste zoekmachine is in België. Via onze campagne in AdWords halen we ongeveer vijf keer meer impressies dan in Bing Ads. Niet onverwacht, dit resultaat.

Doorklikratio

De doorklikratio of click-through rate (CTR) ligt dan weer in het voordeel van Bing Ads, waar we een CTR van bijna 5% noteren. Binnen AdWords behalen we voor onze campagne net geen CTR van 2%.

De oorzaak van dit verschil is vermoedelijk dat advertenties op Bing minder opvallen tussen de zoekresultaten, in vergelijking met Google. Google duidt advertenties duidelijk aan met het woordje ‘ad’ in een groene kader. Bing vermeldt ook dat het om een advertentie gaat, maar zonder de groene kader. Bovendien staat het woord ‘ad’ in dezelfde tekstkleur als de beschrijving. Iets waar je dus gemakkelijk over leest.

Bing vs Google
Google-zoekresultaten in vergelijking met Bing-zoekresultaten.

Kosten

Hoe zit het met de kosten? Wel, als we het kostenplaatje bekijken, merken we duidelijk een lagere gemiddelde kost per klik bij Bing. Het verschil in kosten bedraagt maar liefst 57%. Dat er minder concurrentie aanwezig is op Bing wordt hier wel heel erg duidelijk.

Ook wanneer we naar de gemiddelde positie binnen de zoekresultaten kijken, merken we dat we gemiddeld één positie hoger scoren in Bing. Ook dit is te verklaren door de minder grote concurrentie op dat advertentienetwerk.

Besluit: Bing biedt perfecte aanvulling

Hoewel de campagne slechts 2 weken heeft gelopen, zijn de eerste resultaten positief. Dat het aantal impressies van de advertenties lager ligt bij Bing dan bij Google is geen verrassing, maar laat dit je vooral niet van Bing weghouden. Je krijgt vooral een betere positie tegen een lagere kost per klik.

Bing blijft een perfecte aanvulling op je huidige advertentiestrategie, zeker wanneer je al het mogelijke al uit AdWords hebt gehaald en je je kans wil wagen op een ander advertentienetwerk.

In een volgende blogpost bekijken we de resultaten op langere termijn.

Disclaimer:
Bing certification
iValue is een geaccrediteerd Bing ads Professional.

Wil je ook de mogelijkheden van Bing ads ontdekken, neem dan contact op met een van onze advertentiespecialisten.

Matthias Stoffels
Bericht van

Matthias Stoffels

Online Marketeer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *