Wat is er interessanter dan mensen die over je bedrijf praten? Positieve reacties zijn altijd leuk om te horen en negatieve reacties zijn er om uit te leren. Mond-tot-mondreclame wordt vandaag niet enkel alleen offline gevoerd, maar ook online. Denk maar aan het laatste restaurant dat je bezocht, las jij eerst wat andere mensen van het restaurant vonden?

Wat zijn Google Recensies?

Google Recensies zijn recensies op jouw lokale Google+ bedrijfspagina. Voor het tonen van deze recensies is het aanmaken van een lokale bedrijfspagina een eerste stap. Nog geen Google+ bedrijfspagina? Surf dan naar de Google Business website en maak je bedrijfspagina aan. Voer zeker op je Google+ pagina je bedrijfsgegevens in, want alleen zo kom je terecht in de lokale zoekresultaten van Google. Nu is het mogelijk recensies te schrijven over je bedrijf. Zo delen klanten, hopelijk, hun goede ervaringen met de wereld. Voor het schrijven van een recensie moeten ze wel beschikken over een Google-account.

De recensies zijn openbaar en tonen op de Google+ bedrijfspagina en in de lokale zoekresultaten van Google.

Google+ is belangrijk om lokaal te scoren in Google. Google hecht steeds meer belang aan reviews op Google+. Bovendien helpen ze om te scoren in zoekmachines. Een extra voordeel om zeker een bedrijfspagina aan te maken!

Google Recensies zijn belangrijk voor je bedrijf

Het effect van mond-tot-mondreclame voor bedrijven is onmiskenbaar, maar wat betekenen Google Recensies voor jouw bedrijf? Google Recensies zijn essentieel! Waarom? Omwille van deze 4 redenen:

  1. Recensies helpen potentiële klanten bij het kiezen voor jouw bedrijf. Welk van deze twee Antwerpse restaurants zou jij kiezen?

restaurant-antwerpen

2. Veel recensies? Dan kom je waarschijnlijk in de Google zoekresultaten met je lokale gegevens. Zeer handig, want mensen weten meteen waar ze je kunnen vinden en hoe goed je bent. Leuk toch, als je veel sterren bij je bedrijfspagina ziet staan?

Google-Recensies

3. Je volgt de recensies die mensen schrijven gemakkelijk op. Als er positieve reacties zijn, bedank je de auteur. Als iemand een negatieve recensie over je bedrijf schrijft, kan je hierop snel reageren

4. Mensen lezen recensies! Vele goede recensies, stralen vertrouwen uit naar potentiële klanten. Een groot voordeel op je concurrent.

Negatieve reacties behandelen

Belangrijk bij deze recensies is dat je je negatieve reacties behandelt. Vele bedrijven besteden onvoldoende aandacht aan deze klachten. Negatieve recensies gaan zo een eigen leven leiden. Je reageert best zo snel en gepast mogelijk. Dit doe je door eerst en vooral begripvol om te gaan met de reactie (bv. “We begrijpen uw bezorgdheid…”) en je excuses aan te bieden, om daarna een oplossing te zoeken voor het probleem.

klachtenbehandeling

Het verwijderen of negeren van dit soort recensies is dodelijk. Mensen lezen recensies, dus ook negatieve reacties. Door gepast te reageren, zien andere mensen dat je iets doet met de klachten, wat het vertrouwen opnieuw verhoogt! Negatieve comments verwijderen is het probleem ontwijken en is zeker niet de goede aanpak. Verwijder je een negatief bericht, dan geef je het nog meer aandacht en wordt er opnieuw over gepraat. Dit komt het imago van je bedrijf niet ten goede. Belangrijk: Behandel je klachten! Reageer vriendelijk en gepast op negatieve recensies.

De beste strategie voor recensies

Je las al over de vele voordelen van Google Recensies. Je moet een gepaste strategie hebben om recensies van je bezoekers te verkrijgen en te onderhouden. Enkele tips:

  1. Recensies krijgen: spoor klanten aan om een recensie over jouw bedrijf te schrijven. De beste manier om dit te verkrijgen is door dit persoonlijk aan je klanten te vragen.
  2. Maximaliseer recensies: hoe meer recensies je bedrijf krijgt, hoe hoger je scoort in de lokale zoekresultaten van Google.
  3. Pak negatieve reacties aan: negatieve recensies zijn geen schande. Integendeel, als je hier gepast op reageert, speelt een negatieve recensie zelfs in je voordeel. Belangrijk is dat je hier kiest voor een duidelijke aanpak.
  4. Weet wat ze zeggen over je bedrijf: volg recensies zeker op. Positieve recensies van andere bezoekers creëren vertrouwen bij potentiële klanten. Recensies zijn meer geloofwaardig dan het verkooppraatje van je bedrijf.

Experts doen het voor jou

Moeite met het bepalen van de juiste strategie? iValue helpt je graag bij het aanmaken van een Google+ bedrijfspagina en het managen van Google Recensies. Neem vandaag nog  contact op voor meer informatie! Zelf een recensie schrijven voor iValue? We zijn zeer benieuwd naar je mening over onze diensten! Volg deze link en klik op ‘Een review schrijven’.

Yannick Moeneclaey
Bericht van

Yannick Moeneclaey

Account Manager