Google Shopping is intussen al enkele jaren actief in België. Een grote verbetering in het zoekgedrag op productniveau, en een geweldige kans voor iedereen die een webshop beheert. Heb je nog geen Google Shopping-advertenties? Begin er dan meteen aan.

Wat is Google Shopping?

hp-notebook-google-shopping-resultaten
Zo ziet het Google Shopping interface er uit bij de zoekterm “HP notebook”

Google Shopping is een handige feature voor online shoppers. Google weet immers hoe belangrijk een goede online shopping-ervaring is. Bij Google Shopping wordt hetzelfde principe gehanteerd als bij het normale Google Zoeken, al is het wel een apart kanaal. Je geeft het gewenste product in en resultaten van verschillende webshops worden getoond. Prijs, winkelpunten en reviews worden meteen weergegeven bij deze resultaten. Bovendien kan je nog eens filteren op deze parameters. Je kan het kopje ‘Shopping’ vinden onder de zoekbalk in Google Zoeken, of je surft rechtstreeks naar www.google.com/shopping. Naast in het aparte kopje bovenaan, selecteert Google alvast zelf Shopping-producten bij je zoekopdracht. Google Shopping wordt dus ook in de normale Google zoekresultaten weergegeven. Als je bijvoorbeeld in Google zoekt naar ‘philips senseo’, verschijnen de Shopping-resultaten boven of naast de gewone zoekresultaten. Zo hoef je niet steeds te surfen naar de Google Shopping-pagina.

senseo-google-shopping-resultaten
Ook in de normale Google Zoeken resultaten worden Shopping-producten weergegeven

Voordelen voor de consument

Google Shopping maakt het voor de online consumenten gemakkelijker om een grondige aankoopbeslissing te maken. Volgende 3 belangrijke voordelen maken duidelijk waarom consumenten op zoek gaan naar een product in Google Shopping.

    • Vind en vergelijk producten snel: je zoekt een tablet op Google Shopping. Je krijgt meteen een vergelijking van hetzelfde product bij verschillende merken als Samsung, Apple en Sony.
    • Meteen de goedkoopste aanbieder: een overzicht van producten van verschillende aanbieders. Zo kan je gemakkelijk de prijzen per aanbieder bekijken en vergelijken.
    • De resultaten van Google Shopping linken ook meteen door naar de site van de verkoper. Een koud kunstje dus om bezoekers naar jouw productpagina te laten doorklikken.

Ben je met je bedrijf aanwezig op Google Shopping, dan heb je meteen een grote voorsprong op je concurrenten.

dyson-stofzuiger-google-shopping-resultaten
Vergelijk verschillende aanbieders op parameters als beoordeling, verzending, prijs…

Toepassen voor je bedrijf?

Voor bedrijven in vrijwel alle sectoren is Google Shopping zeker het overwegen waard en wel om de volgende redenen:

  • Extra zichtbaar: vooral de Shopping advertenties in Google Zoeken verhogen absoluut je visibiliteit. Beeld valt sneller op dan tekst. Bovendien zijn je bezoekers op zoek naar een specifiek product, ideaal dus om ze direct naar de juiste pagina te sturen.
  • Verhoging van de click-through-rates:  Google Shopping Ads zorgen voor ongeveer 20% meer clicks dan gewone zoekresultaten. Hoe meer clicks, hoe groter de kans op aankoop!

Wat je nodig hebt als bedrijf? Heel simpel:

  • Een online webshop: zonder webshop kan je geen producten plaatsen op Google Shopping.
  • Een productcatalogus: geen papieren catalogus uiteraard, maar wel een product feed, die alle specificaties van je producten bevat.
  • Een geweldige Google Shopping strategie: Google Shopping heeft, zoals zoekcampagnes, heel wat optimalisatie nodig. Deze Google Shopping-tips kunnen je alvast op weg helpen.

Google Shopping werkt op dezelfde manier als Google AdWords. Het is een manier om online te adverteren. Meer nog, je kan deze twee accounts linken via het Google Merchant Center. Het enige dat je dan nog moet doen, is je budget instellen en je campagnes creëren in Google AdWords. Zo verschijnen je producten zowel in de normale zoekresultaten, als in de Google Shopping-resultaten. Jouw producten in Google Shopping? De experten van iValue helpen je graag met het creëren van een geoptimaliseerde webshop en een geweldige Google Shopping-campagnestrategie!  

Marco van den Buijs
Bericht van

Marco van den Buijs

Project Manager