Google staat op het punt om in 2012 de wijze waarop websites zich online marketen volledig te veranderen. Niet alleen heeft Google recent haar zoekresultaten flink onder de loep genomen, het ontwikkelde tevens een manier om inhoud beter te structureren opdat haar crawler informatie beter kan interpreteren. Google moet niet alle informatie in de wereld bezitten zolang het de poort tot die informatie blijft – en de mogelijkheid heeft om te adverteren.

5 aandachtspunten voor 2012

Internet/search gaat mobiel. In landen als Nederland wordt verwacht dat mid-2012 maar liefst 50% van alle internetgebruikers websites raadpleegt via een mobiel toestel. Grootmachten als Google en Facebook zijn er klaar voor. En jij? Google+ weegt zoekresultaten met Plus. Google ging in 2011 de strijd aan met Facebook en Twitter door het lanceren van Google + (of Plus), haar eigen sociaal netwerk. Hoewel het succes ervan omstreden is (slechts binnen bepaalde professionele netwerken) zorgt de integratie van Google met +1 en onmiddellijke zoekresultaten voor een veranderking van sociaal in zoekresultaten. Zoekresultaten zullen meer directe informatie bevatten. Google wil frequente zoekresultaten identificeren en onmiddellijk een antwoord bieden, zonder dat de gebruiker moet doorklikken. Dit moet de gebruikerservaring voor frequente zoekopdrachten verbeteren. Hoewel de toegevoegde waarde voor de internetgebruiker duidelijk is (snelheid), raakt dit wel aan de strategie van vele internet marketers die rekenen op clickthroughs naar hun website. Door onder meer microformats toe te passen, wil Google informatie op websites begrijpen om deze meteen te kunnen weergeven bij relevante zoekopdrachten, zoals adres, telefoonnummer, openingsuren, etc. Google begeeft zich op nieuwe markten. De uitbreiding van data in zoekresultaten laat zich ook voelen in nieuwe markten, waar Google nog niet dominant was. Google kocht in 2010 ITA Software, een vliegticket management software. Sindsdien merkten we hoe Google zichzelf positioneert bovenaan de zoekresultaten voor zoekopdrachten als BOS to SFO (Boston naar San Fransisco) of New York naar Seattle. Een sterke positionering, waar geen marketeer tegen op kan. Google zal minder data vrijgeven. Google heeft begrepen dat haar eigendom van data een concurrentieel voordeel is. In de laatste maanden van 2011 zagen we heel wat veranderingen waarbij Google minder informatie aan marketeers en advertentienetwerken vrijgeeft. Ongeveer 10% van alle bezoeken geeft vandaag geen informatie vrij over het zoekwoord waarmee een bezoeker de website vond (zie keyword not provided). En dan hebben we het nog niet over alle hardware innovaties die media in privé en zakelijke omgeving zal samenbrengen. Denk maar aan de iPad, iPhone, Wifi-tv van Samsung… Mensen zullen zich in grote getallen blijven richten tot Google, zolang het de beste zoekresultaten blijft opdienen. De uitdaging voor 2012 ligt in het opvolgen en toepassen van de laatste Google richtlijnen. Stilstaan is achteruitgaan. Slechts weinigen van je concurrenten zullen met alle vernieuwingen mee zijn. Zorg dat je als website eigenaar maximaal kan genieten van dit concurrentieel voordeel in 2012 via web marketing. Welke belangrijke veranderingen in web marketing zie jij in 2012 op ons afkomen? Deel ze met ons in onderstaande comments. Wij willen al onze lezers van 2011 danken voor hun massale belangstelling in onze blog artikels. Wij streven ernaar in 2012 alle trends en wetenswaardigheden binnen internet marketing te blijven opvolgen en rapporteren. Fijne feestdagen van iedereen bij iValue!

Jacob Eeckhout
Bericht van

Jacob Eeckhout

Managing Director

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *