ivalue-blog-content

Google wil weten of je de waarheid vertelt

Met het groeiende belang van content marketing wordt er steeds meer informatie beschikbaar op het internet. Het is dan ook een uitdaging om kwalitatieve content te onderscheiden van content die onbetrouwbare informatie bevat.

Een nadeel van de grote toegankelijkheid van het internet is immers dat iedereen er in principe informatie op kan plaatsen die zijn eigen zaak ten goede komt, ook als die uit de lucht gegrepen is.

Filteren op betrouwbaarheid

Ook voor Google is het belangrijk om content te filteren op betrouwbaarheid. Op dit moment zijn zoekresultaten vooral gebaseerd op de populariteit van een bepaalde pagina, zoals uitgelegd in het volgende punt. Google wil echter de prioriteit verschuiven van de populariteit naar de waarheidsgetrouwheid van informatie op een webpagina.

Er gaan dan ook stemmen op binnen Google om de waarheidsgetrouwheid van een pagina af te toetsen en daarvan de rankings te laten afhangen. Informatie die onjuist is, zou daardoor minder hoog scoren dan goed onderbouwde en correcte informatie.

Hoe werkt het vandaag?

Op dit moment wordt de kwaliteit van webpagina’s geëvalueerd op basis van externe factoren: een pagina waar door andere sites veel naar gelinkt wordt, wordt door Google als betrouwbaarder gezien en komt hoger in de zoekresultaten.

In sommige gevallen is de inhoud van die bron echter niet betrouwbaar, maar scoort ze toch hoog omdat de webpagina populair is. Denk maar aan de websites van roddelblaadjes, die onbetrouwbare informatie verspreiden over celebrities.

wendy_van_wanten_franske

hans_otten_leugen

Of aan clickbait-websites die hoaxes publiceren om bezoekers naar hun website te lokken. Een recent voorbeeld is dat van De Dagelijkse Standaard, een Nederlandse clickbait-website die beweert dat autodieven hun slag slaan door een briefje van 50 euro tussen je ruitenwisser te steken.

biljetten_50_euro

Hoe kan Google informatie aftoetsen?

In de toekomst zou Google niet alleen via links willen bepalen of een pagina al dan niet betrouwbaar is, maar zou het dat ook zelf kunnen. Dat beschreven onderzoekers van het bedrijf eerder dit jaar in een paper.

Daarbij zou gebruik worden gemaakt van Knowledge Based Trust, een score van betrouwbaarheid die gebaseerd is op een database van miljoenen feiten die aan het web onttrokken zijn. De geloofwaardigheid van webpagina’s wordt aan de hand daarvan afgetoetst. Het extractieproces van Google is gebaseerd op het Knowledge Vault-project.

Als Google dit meeneemt in zijn algoritme, zullen webpagina’s die informatie bevatten die volgens de database niet correct is, lager in de rankings terechtkomen.

Het is daarbij niet van belang hoeveel informatie de pagina juist bevat, alleen of de informatie correct is. Een webpagina met weinig info, maar wel correcte info, wordt dus niet gepenaliseerd.

Een voorbeeldje: in de Verenigde Staten doet het hardnekkige gerucht de ronde dat president Obama zou geboren zijn in Kenia, en dat hij wettelijk gezien geen president zou mogen zijn omdat hij niet op Amerikaans grondgebied geboren werd. Hoewel al meerdere malen werd aangetoond dat dit foutieve informatie is, zijn er nog steeds bronnen – vooral politieke tegenstanders – die hieraan vasthouden.

Google zou bij Knowledge Based Trust nagaan of er op de bewuste webpagina een waarde wordt uitgesproken over het feit dat Obama in Kenia geboren zou zijn.

Als een artikel bijvoorbeeld beweert dat Michelle Obama zegt dat haar man in Kenia geboren is, zal die webpagina gepenaliseerd worden.

obama_leugen

Een pagina als die van Wikipedia daarentegen, die op een objectieve manier de bestaande theorieën beschrijft, wordt niet gepenaliseerd in de zoekresultaten.

obama_neutraal

Besluit

Dat Google steeds verder gaat in het beoordelen van de content van webpagina’s, is de laatste jaren al duidelijk geworden. Onderzoekers zijn er onafgebroken bezig met het herevalueren en verder op punt stellen van het algoritme.

Google verduidelijkte al dat Knowledge Based Trust in het huidige algoritme GEEN factor is in de rankings. Voorlopig blijft het bij onderzoekswerk van medewerkers. Dat sluit echter niet uit dat dit in de toekomst toch belangrijk kan worden. Dit soort papers geeft vaak een indicatie van de richting die Google wil inslaan.

Google’s Knowledge Based Trust zou wel eens een moderne uitvoering kunnen worden van deze oude tegelwijsheid:

leugen nog zo snel

 

 

 

 

 

Gepost in: Content marketing, Inbound (SEO)

Vond u deze post interessant?

  • Heel interessant artikel! Dit wil zeggen dat Google zich ook gaat mengen in wat juist of fout is. Dat lijkt me risicovol en soms een eindeloze discussie. En de macht ligt bij wie de informatie heeft, Google zelf dus. Interessante evolutie.