Google’s Keyword Planner wordt al jaren dagelijks zowel door SEO-marketeers als adverteerders gebruikt. Het was dan ook een erg handige tool: tot voor kort toonde hij het exacte maandelijkse zoekvolume van een zoekterm. Google’s Keyword Planner hielp zo marketeers een strategie te bepalen voor hun online campagnes. Maar dit is verleden tijd: sinds de laatste update zijn de exacte zoekvolumes niet meer beschikbaar. De tool geeft nu een ruime schatting van de zoekvolumes voor de ingegeven termen.

Vertekend beeld

Een andere verandering, die al eerder werd doorgevoerd, is dat de Keyword Planner varianten samenvoegt. Daardoor krijg je een vertekend beeld van het zoekvolume. Zo is er geen verschil meer tussen:

  • Enkelvoud en meervoud (bv. kat en katten)
  • Woorden met en zonder spatie (bv Keywordplanner en Keyword Planner)
  • afkortingen en voluit geschreven woorden (bv. SEO en Search Engine Optimization).
  • Geen onderscheid tussen woorden met apostrofes en zonder.

Zo zag de de data eruit voor de update:

voor

Dit is een voorbeeld van hoe de data in de Keyword Planner eruitziet sinds de update:

Genoeg geld uitgeven

Vorige maand communiceerde Google officieel over de update. Marketeers zijn in het algemeen niet zo tevreden over de veranderingen. Zo blijkt dat je de exacte zoekvolumes wél te zien krijgt als je maar genoeg geld uitgeeft in AdWords.

2016-09-15_1445

“Advertisers with lower monthly spend may see a limited data view in the Keyword Planner.”

Voor bijvoorbeeld marketeers die sterk op SEO gefocust zijn, vormt dit een probleem. Zij hebben de zoekvolumes nodig om research te kunnen doen, maar worden gestraft omdat ze geen of minder geld uitgeven in AdWords. Ook voor freelance marketeers die met kleinere budgetten werken is dit geen positieve evolutie.

Gelukkig bestaan er zowel gratis als betaalde alternatieven voor de Keyword Planner. Enig nadeel: met de gratis alternatieven wordt het moeilijker om te segmenteren op locatie.

Gratis alternatieven

Betaalde alternatieven

Conclusie

Voor marketeers zijn er twee opties: meer geld uitgeven in AdWords om de exacte zoekvolumes te kunnen zien, of overstappen op (bovenstaande) alternatieven. De vage cijfers van Google’s Keyword Planner zijn nog wel bruikbaar om een idee te krijgen, maar het wordt moeilijk om zoektermen tegenover elkaar af te wegen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *