Er zijn verschillende hardnekkige misvattingen rond SEO en Google. Een aantal websites publiceert daarom jaarlijks artikels waarin experts deze mythes doorprikken. Het lijkt ons interessant om hier een paar misvattingen te bespreken die wij zelf vaak zien terugkeren. Zo verspil je geen tijd meer aan zaken die weinig invloed hebben op je resultaten in zoekmachines.

1) “Hoe meer links er naar je website zijn, hoe beter je zal scoren in zoekmachines”

Het aantal links naar je website is erg belangrijk voor je positie in zoekmachines. Het behoort zelfs tot de top vijf van belangrijkste rankingfactoren. Vroeger was het voor SEO-experts dan ook een van de voornaamste doelen om zoveel mogelijk gelinkt te worden door andere websites. Je kreeg hierdoor immers een hogere positie in de resultaten van Google en andere zoekmachines. We noemen dit ‘linkbuilding’. Google verandert echter constant haar methodes om te bepalen hoe hoog je scoort voor een bepaald zoekwoord. Deze aanhoudende verschuivingen zorgen ervoor dat de vroegere manier van linkbuilding niet langer de beste strategie is. Het opbouwen van links was in recentere jaren nog steeds belangrijk, maar vergde een iets andere aanpak. De focus van linkbuilding ligt vandaag de dag niet meer op kwantiteit maar op kwaliteit. De diverse bronnen mogen enkel linken naar relevante pagina’s, anders is het geen kwalitatieve link.  Content speelt hierbij een belangrijke rol. Door te investeren in goede en relevante content creëer je meer kwalitatieve links. Je hebt immers meer relevante pagina’s om naar te linken. Voor de beste resultaten moeten SEO en contentcreatie dus altijd hand in hand gaan.Online marketeer Wanneer je tijd en moeite investeert in het creëren van relevante en kwalitatieve content val je sneller op bij de juiste mensen. Het is dus ook interessant voor je PR-aanpak. Stuur bijvoorbeeld e-mails naar journalisten: misschien publiceren en verspreiden zij je artikel wel. Vergeet echter niet dat journalisten honderden e-mails per dag krijgen. Zorg dat je meteen opvalt met een sterke subject line die hen doet klikken.

2) “SEO draait enkel om zoekwoordpositie”

Wie denkt dat SEO enkel dient om hoger te scoren in zoekresultaten heeft het goed mis. Een hoge zoekwoordpositie betekent dat mensen je zullen zien. Het is echter geen garantie op een kwalitatief bezoek. Je verkeer stijgt als je een hoge zoekwoordpositie hebt, maar je zal niet converteren als je gerangschikt staat voor de verkeerde zoekwoorden. Dan is de pagina waar een bezoeker op landt namelijk niet relevant. SEO draait dus niet enkel om het verkrijgen van een hoge zoekwoordpositie, maar om een hoge zoekwoordpositie voor de juiste zoekwoorden. Daarom is het aangeraden om te investeren in een zoekwoordenonderzoek. Dit onderzoek geeft je ook waardevolle input voor je contentkalender. Je krijgt immers een duidelijk beeld van wat je eerst moet aanpakken.

3) “Video heeft geen invloed op SEO”

De toename van videoboodschappen is een feit. Overal zie je video’s tevoorschijn komen, bijvoorbeeld op websites, sociale media en in artikelen. Bij veel mensen gaat deze toename hand in hand met een aantal vragen: Kunnen we video beschouwen als content? En heeft het invloed op je SEO? Het antwoord is simpel: Ja! Het uploaden van video’s biedt ook voordelen op vlak van SEO:

  • Met goede video-content scoor je ook in de zoekresultaten van Google, mits die voldoet aan enkele factoren zoals juiste tagging, titels en interactie.
  • De concurrentie kan je geschreven content makkelijk overnemen, maar een video met jouw logo erin verwerkt is moeilijk te kopiëren.
  • Video maakt je product origineler en aantrekkelijker, wat leidt tot meer conversies. Denk bijvoorbeeld aan het boeken van een reis.
  • Afhankelijk van de doelgroep worden video’s ook vaker gedeeld op sociale media dan blogartikelen. Dit ondersteunt niet alleen je linkbuilding, maar versterkt ook je betrokkenheid met gebruikers en je merkbekendheid.

Voordelen google shopping

4) “HTTPS-codering is niet belangrijk, tenzij je aan e-commerce doet”

Volgens Mozilla was er in 2017 wereldwijd gemiddeld meer versleuteld verkeer dan ongecodeerd verkeer. Als je een gecodeerde website bezoekt zie je een groen slotje naast het webadres. Dit slotje geeft aan dat je in een beveiligde omgeving zit. Ook de ‘https://’ die voor de URL staat toont aan dat de website gecodeerd en veilig is. Google steekt haar voorkeur voor websites met een HTTPS-codering niet onder stoelen of banken. De encryptie binnen HTTPS biedt dan ook verschillende voordelen zoals vertrouwelijkheid, integriteit en identiteit. Een beveiligde HTTPS-verbinding verbetert niet enkel je zoekwoordpositie. Veiligheid en vertrouwen staan centraal voor bezoekers van je website en daar hecht Google veel belang aan. Hoewel we HTTPS sterk aanraden voor e-commercewebsites is het ook zeker geen overbodige luxe voor een site die niet om e-commerce draait. De meeste ‘gewone’ websites gebruiken formulieren om persoonlijke gegevens op te vragen (zoals naam, adres, telefoonnummers, etc.). Het verschil met een e-commercewebsite is dat je klanten geen informatie over hun kredietkaart hoeven te verstrekken. Hierdoor denken veel mensen dat het invoeren van een HTTPS-protocol ‘overbodig’ is, maar dat is niet zo. Ze verstrekken immers vertrouwelijke gegevens en lopen dus evenveel risico. Als eigenaar ben je nog steeds verantwoordelijk voor de beveiliging op je website en de gegevens van je gebruikers.

5) “Een goede User Experience is geen vereiste”

Momenteel kan je nog steeds hoger scoren in de Google-ranking door kwalitatieve en vindbare content te creëren. Toch zijn er enkele redenen waarom een goede user experience van belang is. Bezoekers willen namelijk door een duidelijk gestructureerde pagina navigeren. Zo zijn zaken als een aangenaam lettertype, duidelijke scanbaarheid en aantrekkelijke call-to-actions inmiddels heel belangrijk geworden. Je moet de content visueel aantrekkelijk weergegeven. Een goede user experience kent niet alleen voordelen op lange termijn. Het zal ook je positie in de zoekresultaten positief beïnvloeden, doordat Google voortdurend bezig is met het verbeteren van hun algoritmes. Een hoge gebruiksvriendelijk is dus zonder twijfel een vereiste om nog hoog te scoren in de zoekresultaten. Wil je meer weten over waarom user experience rendeert? Lees dan ons uitgebreide artikel hierover.

6) “Ik heb geen behoefte aan een optimalisatie-strategie voor mobiel”

In het voorjaar van 2015 lanceerde Google een algoritme-update die in het webwereldje ook wel “Mobilegeddon” wordt genoemd. Sindsdien hanteert Google mobiele gebruiksvriendelijkheid als rankingfactor. De update beloont websites die een goede ervaring bieden op mobiele apparaten en straft sites die onvoldoende aandacht besteden aan optimalisatie voor mobiel. Tegenwoordig moeten websites dus gebruiksvriendelijk zijn op elk apparaat. Is het design van jouw website in 2009 blijven hangen? Dan wordt het tijd om te moderniseren en het design te laten aansluiten bij de verwachtingen van je gebruikers. Het implementeren van een responsive design is een uitgelezen manier om een optimale gebruikerservaring te bieden. Als je website responsive is past je pagina zich aan op het apparaat dat je bezoeker gebruikt. Zo wordt je informatie altijd correct en overzichtelijk weergegeven. Check hier of je site mobielvriendelijk is. Onderschat anno 2018 ook zeker het belang van voice search niet. We grijpen steeds meer naar onze smartphone om een antwoord op onze vragen te krijgen, beginnend met de woorden ‘ Hé Siri’, ‘Hallo Cortana’ of ‘OK Google’. Iemand die zijn of haar stem gebruikt om  een zoekopdracht te doen maakt eerder volzinnen. Het toenemende gebruik van voice search zorgt er indirect dus ook voor dat zoekopdrachten meer zoekwoorden bevatten. Hou hier dan ook rekening mee.   Wil je meer weten? Neem contact op met onze experts.

Naomi Bruynings
Bericht van

Naomi Bruynings

Online Marketeer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *