Alle neuzen in dezelfde richting

Alle begin is moeilijk. Het uitbesteden van online marketing is geen evidente beslissing. Toch is het vaak de beste oplossing om snelheid en resultaat te boeken. Je hebt immers een belangrijke rol in het behalen van de bedrijfsdoelstellingen. Daarnaast heb je niet altijd voldoende experts klaarstaan die je zorgen wegnemen.

Uitbesteden houdt in dat je met meerdere partijen rond de tafel zit. Iedere partij heeft een eigen expertise. Meer partijen is meer teugels die je in bedwang moet houden. Niet gemakkelijk, maar met enkele tips zorg je ervoor dat je niet ongecontroleerd werkt.

Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden 

Vanzelfsprekend en niet onbekend. Je sluit meermaals contracten af. Zorg ervoor dat verantwoordelijkheden duidelijk zijn, de taken goed verdeeld zijn, en partners niet buiten de lijntjes van de bevoegdheden kleuren. Heb je moeite om te bepalen wat er bij welke dienst komt kijken? Vraag je team of externen om hulp. Zij weten als beste waar je rekening mee moet houden en waar diensten in elkaar vloeien.

Verwachtingen en targets

Maak je jaarplan op met duidelijke targets. Eventueel een kwartaalplan indien je veel met acties en projecten werkt. Verberg zaken die vertrouwelijk zijn maar beperk dat tot een minimum. Deel ze vervolgens met iedere leverancier. Zo kunnen ze de prestaties gemakkelijker afwegen en bijsturen indien nodig.

Leg uit hoe jij wenst te werken

Jij bent de baas! Flexibiliteit is belangrijk. Rapporteer je liever wekelijks of maandelijks? Realtime dashboard, in presentatievorm of een conference call? Leg deze afspraken vast en zorg dat ze aansluiten bij de werkwijze en planning van het team.

Informeer je team

Heb je een in-house team? Zorg dan dat je partners actief kennis overdragen aan je team. Daardoor blijft je samenwerking groeien tot een hoger niveau. Als er actieve kennisoverdracht is kan de externe partner het team uitdagen en vice versa. Dat maakt een samenwerking sterker en zorgt ervoor dat er vaak betere resultaten kunnen voortvloeien uit zo’n samenwerking.

Vaste contactmomenten

Als marketing manager heb je een talent voor controle en overzicht. Met vaste, gezamenlijke, contactmomenten hou je controle over de voortgang en blijven de doelstellingen op het netvlies van de leveranciers.

Draai risico’s van uitbesteden om in positieve leermomenten.

Uitbesteden heeft naast voordelen ook risico’s. Maak van deze risico’s voordelen die het team en de resultaten ten goede komen:

Je verliest controle

Voor de voortgang en kwaliteit ben je afhankelijk van je leverancier. Wil je de controle behouden? Bespreek dan maandelijks met alle leveranciers de output die ze realiseren.

Splits je contract op in twee niveaus:

  • Always on: welke activiteiten lopen continue? Welke budgetten heb je hiervoor nodig?
  • On top: welke campagnes haken in op je marketingplan? Welke budgetten heb je extra nodig?

Hierdoor behoud je een transparant overzicht van je investering.

Geen opbouw van kennis en ervaring

Marketing managers met een eigen team doen beroep op externe partners vanuit het oogpunt om de kennis en ervaring te vergroten. Plaats je team rechtstreeks in contact met je leveranciers via een open omgeving waar je informatie deelt. Denk hiervoor bijvoorbeeld aan Slack of Basecamp.

Basecamp
Basecamp is een online projectmanagement tool.

Onvoorziene kosten

Het uitbesteden van marketing is niet goedkoop. Haal het meeste uit je investering. Een goede samenwerking neemt druk weg van jouw team, zorg voor permanente bijscholing, biedt je flexibiliteit in expertise, vermijd oogkleppen en is schaalbaar.

Geef je partners inzicht in wat een lead mag kosten. Breng dit tot op het niveau van producten, productcategorieën. Wat zijn je marges? Hoeveel kost per verkoop reken je?

Persoonlijke groei en KPI’s gaan hand in hand

Kennisoverdracht dragen we bij iValue hoog in het vaandel. Met het doel om marketing managers te ontzorgen is dat een must. En we zijn fier op onze kennis. Dat mag je weten.

Maar wat is kennis zonder KPI’s? Daarom gaat 50% van onze tijd naar het opzetten, analyseren en adviseren op basis van KPI’s. Het einddoel is voor marketing managers glashelder. De weg ernaartoe soms iets minder. Leg daarom in het begin van de samenwerking je KPI’s vast en durf bij te sturen

Monitor je KPI’s intern en extern minstens elke maand zodat de weg naar succes even helder wordt als het einddoel.

Wil je meer weten over welke KPI’s je dient te hanteren? Kijk dan even hier.

Blijf een stap voor met de juiste dashboards

Online marketing uitbesteden vraagt permanent inzicht. Doorheen het jaar moet je ongetwijfeld meerdere keren bijsturen onder invloed van diverse veranderingen.

Geen nood, dat is normaal. De constante harmonie tussen intern en extern, targets en budget zal altijd blijven. Met de juiste tools ben je steeds een stap voor en vang je de eerste signalen op tijd op. Wij adviseren volgende tools:

  • Klipfolio: dashboard software, ideaal voor management teams .
  • Google Data Studio + Supermetrics: gedetailleerdere dashboard software.
  • Statuscake: monitort downtime van websites en apps.
  • Google Alerts en Mention: monitoren vermeldingen van je merk, geïndexeerde pagina’s, …
  • KPI document op maat: een geavanceerde tool die teams en managers overzicht geeft van de prestaties en output.
Klipfolio
Klipfolio is een online dashboard platform waarmee eenvoudig en snel allerlei real-time dashboards kunnen worden gemaakt

Bonustips

Met onderstaande bonustips helpen we je nog een stapje verder op weg om ook in het geval van een negatieve uitkomst de touwtjes in handen te houden:

  • Beheer alle accounts en tools (Google Adwords, Facebook, Doubleclick…) Zo behoud je controle zodra een samenwerking wordt stopgezet.
  • Laat alle advertentiebudgetten rechtstreeks lopen. Zo voorkom je uitvallen of stilgelegde campagnes. Neem hiervoor eventueel een aparte credit card met een hogere limiet.

Heb je toch je twijfels bij de gepresteerde diensten of wil je een second opinion? Laat dan een audit uitvoeren door een ander bureau of freelance online marketeer met ervaring.

 

Kom langs voor een gesprek

 

Jacob Eeckhout
Bericht van

Jacob Eeckhout

Managing Director