Sociale media. Of je er nu van houdt of niet, vandaag de dag kan je er niet meer omheen. Als bedrijf kan je er gemakkelijk nieuws en aanbiedingenverspreiden. En misschien nog belangrijker: je komt er dingen te weten over je klanten en je eigen reputatie. Maar heeft je aanwezigheid op Facebook, Twitter en dergelijke een invloed op je positie in de zoekresultaten bij Google?

Directe relatie tussen sociale activiteit en SEO?

Googles wegen zijn vaak ondoorgrondelijk: de zoekmachine geeft weinig prijs over de factoren die de zoekresultaten beïnvloeden. Zo nu en dan wordt wel eens een ballonnetje opgelaten door de incrowd van Google, maar meestal lokken die onthullingen enkel méér speculaties uit onder marketeers. Dit geldt zeker voor de relatie tussen sociale media en SEO: door de jaren heen zijn daar al uiteenlopende signalen over verspreid. Volgens Matt Cutts van Google houdt de zoekmachine géén rekening met sociale activiteiten bij het ranken van webpagina’s. De achterliggende redenen daarvoor legt hij uit in deze video. Maar dat sluit niet uit dat dit in de toekomst nog kan veranderen. Het is mogelijk dat Google binnen onbepaalde tijd wél sociale shares en likes zal opnemen in de factoren om hoger te ranken.

Waarin zit de invloed van sociale media dan wel?

Het gaat hierboven echter alleen over de directe impact van sociale media op zoekresultaten. Op indirect gebied kunnen sociale media net een sterke boost geven aan de organische resultaten van je website. Hoe?

1.     Impact op het verkeer op je website

Als je ze op een goede manier gebruikt, kan je activiteit op platformen zoals Facebook, Twitter, Pinterest en LinkedIn je website heel wat extra traffic bezorgen. Interessante blogposts of andere content die je deelt via sociale media, brengen bezoekers naar je website. Als je webpagina’s goed zijn opgebouwd, bezoeken ze daarna nog andere pagina’s op je website. De positieve effecten van sociale media hebben op hun beurt een invloed op de zoekresultaten in Google. Cijfers zoals bezoekersaantallen, gemiddeld aantal pagina’s per bezoek en de tijd die een bezoeker op je website doorbrengt, worden door zoekmachines wél in achting genomen om rankings te bepalen. Een voorbeeld: Onze klant Abisco post regelmatig nieuwsartikels op de website en deelt die daarna via Facebook. Het doel van die artikels is mensen te informeren over alles wat met sauna’s te maken heeft: van luchtige weetjes tot technische aspecten. 2015-03-26_1334 De laatste blogpost, over de positieve werking van de sauna tegen verkoudheden, was een succes op Facebook: het werd 29 keer gedeeld en 85 keer ‘geliket’. Als we in Google Analytics gaan kijken, zien we het effect van dat succes op de website:

  • De webpagina met het nieuwsbericht kreeg in één week tijd maar liefst 400 bezoeken via Facebook alleen.  Dat zijn er 400 die we zouden gemist hebben als we niet actief waren op sociale media. Tot deze aantallen horen mensen die nog nooit van Abisco hadden gehoord en nu op de website zijn terechtgekomen. Ter vergelijking: uit andere kanalen (organisch, direct en betalend verkeer) komen in dezelfde week 27 bezoeken.
  • Uit het gemiddeld bouncepercentage van de pagina (70%), leiden we af dat 120 bezoekers  (30%) meerdere pagina’s hebben bekeken op de website.
  • De gemiddelde tijd die bezoekers aan de pagina spenderen, is 1:32 minuten.

We kunnen dus met zekerheid stellen dat  deze ene blogpost ertoe heeft geleid dat heel wat mensen Abisco hebben leren kennen. Bovendien zien we al snel een sterk resultaat in de Google-zoekresultaten: voor de trefwoorden ‘sauna verkoudheid’ en ‘sauna tegen verkoudheid’ scoren we al na één week op de eerste pagina van de resultaten.

2.     Boost voor branding

Je aanwezigheid op sociale media heeft een positieve invloed op de bekendheid van je merk. Hoe meer je nieuwsupdates gedeeld worden, hoe meer mensen afweten van het bestaan van je merk of bedrijf. Om dit te bekomen, moet je ervoor zorgen dat je boodschappen ‘geshared’ worden. Dit doe je door enerzijds te zorgen voor een sterk netwerk, en anderzijds door sterke content te maken. Als je wil dat je netwerk jouw boodschappen deelt, dan moet je verrassende of vernieuwende content verspreiden. Die wordt gelezen en gedeeld door de mensen die het aanbelangt. Interessante content die je in de markt zet als expert in je vakgebied, zorgt er ook voor zorgen dat meer mensen je zullen volgen.

3.     ‘Killer content’ levert links op

Content die veel gedeeld wordt, komt mogelijk terecht bij bloggers of beheerders van websites. Als de content kwalitatief genoeg is, is de kans groter dat zij naar jouw webpagina linken op hun website. Die links van andere websites zijn, in tegenstelling tot die van sociale media, rechtstreeks bepalend voor je positie in de zoekresultaten.

4.     Profielen ranken in zoekresultaten

Je bedrijfspagina op Facebook, LinkedIn of Twitter verschijnt hoog in de zoekresultaten als mensen op merknaam zoeken. Het levert je naast goed scorende webpagina’s nog enkele extra plaatsen op bovenaan de zoekresultaten. Bekijk hieronder het voorbeeld van iValue.  Op de tweede en derde plaats in de zoekresultaten vinden we de LinkedIn-pagina’s van ons bedrijf. Onze aanwezigheid op het sociale netwerk heeft dus een positieve invloed op onze rankings in de zoekresultaten. profiel_ranking

Conclusie

Actief zijn op sociale media heeft, in technische zin, geen directe invloed op uw positie in zoekresultaten van Google. Maar het mag duidelijk zijn dat het toch geen verloren moeite is. Er zijn voldoende indirecte positieve gevolgen op je SEO-resultaten. Ook om je naambekendheid te vergroten, zijn sociale media erg dankbare middelen. Een gouden tip: zorg voor genoeg volgers die je boodschap verder kunt verspreiden. Hoe je dat doet, dat is voer voor een volgende blogpost. Hou dus de blog van iValue in de gaten voor meer nieuws of schrijf je hiernaast in op onze nieuwsbrief voor updates. Afbeelding: https://www.flickr.com/photos/sagesolar/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *