Opvallen is de boodschap, als je wilt dat je e-mailcampagne gelezen wordt. Mensen ontvangen dagelijks honderden e-mails, wereldwijd worden zelfs tot 144.8 miljard e-mails verzonden. De mailbox wordt snel gescand op overbodige berichten, die bijgevolg ook snel gedeletet worden.

Zorg er dus voor dat je e-mailcampagne op vlak van design, vorm, aanpak en tekst opvalt in de overvloed aan e-mailberichten. Schrijf en bouw een andere campagne dan de standaard e-mailcampagnes die vaak vanuit grote organisaties naar consumenten en potentiële klanten worden gestuurd.

De volgende tips zijn onmisbaar bij het opbouwen en schrijven van een goede e-mailcampagne. Zorg ervoor dat je e-mail wordt geopend, gelezen en aangeklikt.


 

Belangrijke Stap 1: vorm, toon en inhoud

Verminder de corporate look en feel. Creëer een aangenaam e-mail design. Spreek de ontvanger aan op een respectvolle, aangename manier. Kies voor vriendschappelijk, in plaats van onpersoonlijk en koud.

  • Spreek de ontvanger persoonlijk aan, niet als klant nr. 2456 en ook niet door middel van een groepsnaam, zoals ‘onze abonnees’, ‘onze klanten’.
  • Stuur waardevolle e-mailcampagnes. Overdonder de ontvanger niet met e-mails. Mail enkel wanneer je waardevolle informatie aan de ontvanger hebt mee te delen. Informatie die de ontvanger verder kan helpen.
  • Limiteer je onderwerpen per e-mailcampagne tot één hoofdonderwerp. Enkele afgeleide onderwerpen kunnen, als deze in het hoofdthema passen.
  • Stuur niet enkel e-mails, die iets vragen van je doelgroep. Je e-mail kan bijvoorbeeld tips bevatten die de lezer kunnen helpen, voordeelbonnen of nuttige informatie.
  • Zorg voor een persoonlijk afzendadres, gebruik je eigen naam als afzender in het e-mailadres. Zo spreek je je doelgroep persoonlijk aan. Gebruik niet enkel een departements- of organisatienaam als afzendadres.
  • Zorg ervoor dat je betrouwbaar bent. Wanneer mensen je e-mail ontvangen, moet het duidelijk zijn waarom ze deze ontvangen en moet de inhoud van de e-mail overeenstemmen met de informatie waarvoor ze intekenden. Sluwe sales boodschappen via een e-mail versturen, wanneer mensen een andere boodschap verwachten, werkt averechts. Mensen beetnemen resulteert gegarandeerd in uitschrijvingen.
  • Personaliseren van e-mails is goed, maar je dient ook niet al té vriendschappelijk te worden. Dit komt over als indringend en is soms zelfs een beetje eng.
  • Empathie. Leef mee met je doelgroep en vraag wat jij voor hen kan betekenen.
  • Beloon mensen voor het lezen van je e-mail. Zorg ervoor dat mensen iets meenemen uit het lezen van je e-mail: nieuwe inspiratie, tips voor een beter gebruik,… .

 

Hoe zorg je er nu voor dat mensen je e-mail openen?

Ervoor zorgen dat je e-mail geopend wordt, start bij één van de belangrijkste elementen van je e-mailcampagne: het onderwerp van je e-mail. Een mail met een goede titel/subject zorgt ervoor dat je mail gelezen of meteen verwijderd wordt.

Enkele belangrijke tips voor het schrijven van een goede e-mail titel:

  • Beloof de lezer iets waardevol. Wanneer je doelgroep meteen kan afleiden dat de e-mail iets waardevols voor hen bevat, waardoor ze iets kunnen bijleren of waardoor ze iets beter kunnen uitvoeren, motiveert hen dat alleszins om je e-mail verder te lezen.
  • Gebruik krachtige woorden. Woorden gebruiken die inspelen op de zintuigen, trekken steeds de aandacht en zorgen ervoor dat je e-mail opvalt in de inbox.
  • Cijfers vallen op in titels en trekken de aandacht.
  • Wakker de nieuwsgierigheid van je lezers aan. Gebruik een omstreden stelling of gebruik een vreemde term of woord. Je ontvangers zullen meer te weten willen komen over dat bepaalde woord of weten waarom je die bepaalde stelling aanhaalt.
  • Probeer niet té slim te zijn. Simpele, duidelijke en specifieke e-mail titels werken nog steeds het best.
  • Experimenteer! Probeer iets volledig nieuws. Val op en wees anders. Evalueer wat het best werkt.
  • Leer van goede e-mailcampagnes. Analyseer de opbouw van e-mailcampagnes die werken en leer uit de structuur, aanpak en tekstopbouw.
  • Kijk niet te veel naar statistieken, zoals de beste titellengte, het maximum aantal woorden in de titel, maximaal aantal paragrafen, maximaal aantal zinnen per paragraaf, … . Schrijven is geen exacte wetenschap. Het belangrijkste is dat je lezers verzamelt, die graag je e-mail lezen door de goede en waardevolle inhoud die je hen aanbiedt en die je e-mail openen omdat jij de afzender bent, zelfs al is je titel een keer niet optimaal geschreven. Een goede relatie opbouwen met je lezers is belangrijker dan regeltjes volgen.

In de huidige werkcultuur is tijd kostbaar. Een inbox puilt al snel uit met e-mails. Tijdig belangrijke mailtjes bijhouden en deze ook beantwoorden is vaak al voldoende intensief. Niemand kijkt ernaar uit om daarbovenop nog onnodige mails te ontvangen. Trek meteen de aandacht van je lezer en zorg ervoor dat de lezer baat heeft bij het lezen van je mail.

Volg je bovenstaande tips, ben ik ervan overtuigd dat je een betere en succesvolle e-mailcampagne verstuurt, die geopend, gelezen en aangeklikt zal worden. Succes!

Jacob Eeckhout
Bericht van

Jacob Eeckhout

Managing Director

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *