Pokémon GoSinds kort lijkt de hele wereld in de ban van Pokémon Go. In amper een week tijd groeide deze app uit tot de meest gedownloade mobiele toepassing ooit. Intussen worden sociale media overspoeld door berichten en afbeeldingen van dit hyperpopulaire spel. Sinds dit weekend is de app ook te downloaden in België.
Starend naar het scherm van hun smartphone doorkruisen vandaag talloze mensen straten en pleinen. Als een kind gaan ze op in het spel. Voor ondernemers is dit het ideale moment om een graantje mee te pikken.

Wat is Pokémon Go?

Pokémon Go is een mobiele toepassing gebaseerd op een populair computerspel uit de jaren negentig, dat later ook de basis vormde voor een animatiereeks. Het spel zet spelers ertoe aan de deur uit te gaan om Pokémons – kleine monsters, zeg maar –  te vangen.

De toepassing maakt gebruik van de camera van je smartphone. Die registreert de omgeving en toont die op je scherm, de applicatie voegt een extra laag toe. Het gaat om elementen die door de computer gegenereerd worden en zo bovenop de realiteit een gesimuleerde laag leggen.   

Met Pokémon Go wordt ‘augmented reality’ – ook wel: ‘toegevoegde realiteit’ – wereldwijd op de kaart gezet. De werkelijke wereld en de realiteit online worden met elkaar verbonden.

Een dankbare voedingsbodem voor local marketing

Doortastende marketing speelt in op trends. Ook deze Pokémon Go-hype biedt mogelijkheden, en die zullen alleen maar toenemen na de officiële release in België. Het spel vormt de perfecte illustratie om aan te tonen hoe bedrijven, door in te spelen op trends, kunnen inzetten op local marketing.

Zoals reeds vermeld werd, is Pokémon Go gebaseerd op het principe van ‘augmented reality’. De werkelijkheid wordt betrokken bij het spel. De voorbije periode heeft dat geleid tot op Pokémons jagende mensenmassa’s in parken, shoppingcenta en andere openbare plaatsen. Hallucinante taferelen die tezelfdertijd de kans bieden om in te zetten op local marketing. De eenvoud ervan is even verrassend als voor de hand liggend.

Zo zag een pizzatent in New York zijn omzet met 75% toenemen nadat de befaamde monstertjes zich er verschansten. Met z’n allen zakten Pokémon Go-spelers – ook wel trainers genoemd – af naar het restaurant. Wat deed de uitbater? Hij verwelkomde hen met open armen en bood hen de mogelijkheid om de batterij van hun smartphone op te laden. Intussen bestelden ze pizza en knoopten ze met elkaar een gesprek aan.

De Nederlandse warenhuisketen Hema sprong eveneens op de Pokémon Go-trein. Via Facebook vroegen zij hun klanten om een foto te delen van Pokémons die ze vingen in hun winkels. De post was goed voor ruim 1600 likes, terwijl hun eerdere posts het telkens hooguit met een 200-tal duimpjes moesten stellen. Ook nam het aantal fans van de Hema-pagina op Facebook toe met meer dan 20%.

Pokémon-trainer als ambassadeur

Pokémon LureDe meeste Pokémon-spelers zijn heel actief op sociale media. Ze delen hun vooruitgang en tips & tricks via deze kanalen. Er bestaan tal van communities waar de klok rond over Pokémon Go wordt gesproken.

Door Pokémon-spelers een goede ontvangst te bieden, kan jij als ondernemer een graantje meepikken. Hoe je dat doet? Lanceer offline iets leuks en bijzonders dat voor hen het delen waard is. Zo zullen zij jouw bedrijf in de kijker zetten.

Extra tip: weet dat je Pokémons kan aantrekken. Dat kan via de zogenaamde Lure-module. Zo worden de befaamde beestjes voor een duurtijd van dertig minuten naar een bepaalde stop gelokt. Het effect op het bezoekersaantal van je winkel of handelszaak zal je niet ontgaan!

Pokémon Go is de perfecte illustratie van de flexibiliteit en vindingrijkheid die degelijke local marketing vraagt. Tenminste, wanneer je als ondernemer graag een graantje meepikt.

Extra tip:

Er zijn twee mogelijkheden om Pokémon te vangen. Één door zelf op jacht te gaan of door de pokémons naar jou te laten komen. Dit kan via een Lure module. Een ‘lure module’ zal Pokémon naar je toe lokken.  Het aantal bezoeken in jouw winkel zal gegarandeerd stijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *