U herinnert zich de callcenters met het nieuwste model stofzuiger, het bezoek van de deur-aan-deur verkoper en de bijhorende folder in de bus. Dit is heus niet zo lang geleden. De laatste jaren is het marketinglandschap goed door elkaar geschud. Wat een shift! Een recente studie van Hubspot toont dat er een verschuiving heeft plaats gevonden van outbound marketing naar inbound marketing. Laat ons eerst een vooral stilstaan bij de definitie van beide types marketingbeleid.

  • Outbound marketing: Dit is traditionele marketing die vaak gepaard gaat met offline acties. Het is een push marketing beleid. De meest gekende voorbeelden zijn direct mailings, telemarketing, vakbeurzen.
  • Inboud marketing: Dit is nieuwe marketing waarbij hoofdzakelijk gebruikt wordt gemaakt van digitale kanalen. Het doel is het bereiken van een pull karakter. Hier gebruikt men zoekmachine marketing, content marketing, corporate blogging,…

Het onderzoek verklaart de verschillen tussen inbound en outbound marketing bij grote en kleine ondernemingen. Voor beide doelgroepen kunnen we besluiten dat de gemiddelde kost per lead dit jaar 280 euro zal bedragen via push marketing en 108 euro via pull marketing.

De goedkoopste manier om aan leads te komen, is corporate blogging, social media en zoekmachine marketing. De duurste manier is beurzen, telemarketing en direct mail.

De grootste reden waarom bedrijven meer aan inbound marketing doen is omdat ze reeds succesvolle pilotfase hebben uitgevoerd. Minder budget is er voor outbound marketing omwille van de economische situatie. Het percentageverschil van nieuwe leads tussen beide methodes groeit dus bijgevolg. Er wordt nu gemiddeld 12% meer nieuwe business gerealiseerd via nieuwe kanalen.

Opmerkelijk is een verschil van marketing tussen kleine en grote ondernemingen. De shift is vooral doorgedrongen bij KMO’s, de grote bedrijven blijven inzetten op traditionele marketing. Wat belangrijk is, is de kwaliteit van de leads. Met zulke cijfers dienen we de conversie na te gaan van lead tot klant. Dit volgt echter dezelfde trend.

De hoogste conversiegraden vinden we allemaal bij nieuwe marketingactiviteiten met als koploper SEO, gevolgd door referrals en social media. Het is duidelijk dat de shift gemaakt is. Kleine ondernemingen, passen zich flexibeler aan aan de markt, doordat ze meer en succesvol investeren in nieuwe media kanalen. Ze vinden toekomstige en bestaande klanten via het internet.

Als marketeer stellen dat daarom alle offline activiteiten moeten worden stopgezet, is te zwart-wit. Het gevaar is dat je als onderneming stappen zet zonder plan. Zoiets heet digitale zelfmoord. Wat ik wel opmerk, is dat er toch nog heel wat marketing en communication managers zijn die de nieuwe kanalen niet durven aansnijden uit angst voor het onbekende.

De digitale markt biedt een maximum aan meetbare inspanningen. Met een lage kost per lead en een hoge conversiegraad via digitale marketing mis je een trein die niet meer te stoppen is, indien je niet mee investeert en innoveert. Laat je niet verrassen door de snelheid van de nieuwe communicatiesnelweg. Verder wordt er veel lawaai gemaakt over push en pull strategieën.

De terminologie van inbound en outbound marketing ligt onder vuur. Is bijvoorbeeld adverteren in Facebook nog wel een pull strategie? Denken we teveel vanuit mediakanalen in plaats vanuit de klant? Laat je niet gek maken, bewaar de rust en maak een goed doordacht plan op met pilootfases. Meet. Evalueer. Stuur bij. Je vindt vast en zeker jouw weg in de magische wereld van digitale marketing.

Infographic: inbound marketing rising

inbound outbound marketing infographic

 

Wim Berghmans
Bericht van

Wim Berghmans

Managing Director

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *