Werknemers zijn goede ambassadeurs voor een bedrijf. Wanneer mensen trots zijn op het bedrijf waar ze werken en er ook graag werken, kan dit extra gratis reclame betekenen voor een bedrijf.
Mensen die zich goed voelen in het bedrijf waarvoor ze werken, communiceren ook graag over hun bedrijf en zijn sneller bereid nieuws in het voordeel van het bedrijf te delen op sociale netwerk sites, zoals vacatures, bedrijfsevenementen of meer informatie over de diensten die het bedrijf biedt. Dit blijkt uit een onderzoek gevoerd door IAB (Interactive Advertising Bureau) en InSites.

Het verspreiden van positieve verhalen over je bedrijf op een natuurlijke manier, doet ook de positieve perceptie stijgen over het bedrijf.

 

Los van de werknemers als ambassadeur kan een bedrijf ook fans van het merk of bedrijf inschakelen om bij te dragen tot het uitdragen van positieve boodschappen. Zo kunnen fans ook een deel van het conversation management van een bedrijf op zich nemen, naast de eigen werknemers en het marketing departement.

Elk bedrijf zou vandaag moeten nadenken over hoe fans deel kunnen nemen aan het conversation management. Dit zijn alvast 4 goede tips:

  • Onderhoud een goed contact met je fan groep.

Best is iemand aan te stellen die zich binnen het bedrijf bezig houdt met het managen van de fan contacten. Belangrijk is dat je vooral een goed contact met ze onderhoudt, waarin je zo weinig mogelijk opportunistisch bent. Een actieve fan is van groot belang, het kan immers ook een grote kostbesparing betekenen voor je bedrijf op vlak van communicatie.

  • Betrek je fans ook bij andere aspecten van het bedrijf.

Fans bezorgen vaak waardevolle feedback over je bedrijf. Ze bekijken zaken vanuit een ander standpunt en hebben zelfs vaak heel concrete ideeën over eventuele verbetering van bepaalde aspecten. Wanneer je luistert naar je fans, vergroot je ook hun engagement. Luisteren geeft je ook de mogelijkheid om betere beslissingen voor je bedrijf te nemen rekening houdend met de feedback die je krijgt.

  • Zeer actieve leden zijn van grote waarde.

Ontzettend actieve leden kunnen uitgroeien tot een belangrijke waarde voor je bedrijf. Praten over een structurele samenwerking kan vele voordelen bieden.

  • Spontaan conversation management. 

Soms starten fans spontaan met conversation management over je bedrijf of merk, wat een teken is van grote betrokkenheid. Laat dit niet zomaar voor wat het is. Creëer als bedrijf een marketing plan waarbij fans ook onderdeel vormen van het conversation management.

Conversation management door fans en ambassadeurschap door eigen werknemers zijn twee belangrijke marketing instrumenten, die op een objectieve manier de positieve perceptie over je merk of bedrijf kracht kunnen bijzetten.

Yannick Moeneclaey
Bericht van

Yannick Moeneclaey

Account Manager

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *