ivalue-blog-conversie-optimalisatie

Zo belangrijk is een snelle laadtijd voor je website

Het is in de online wereld al langer geweten dat de snelheid van een website een directe invloed heeft op de prestaties van die website. In 2010 heeft Google zelfs aangekondigd dat de laadtijd opgenomen wordt als 1 van de rankingsfactoren voor Google zoekresultaten.

Volgens onderzoek (pdf) verwacht de grote meerderheid van de surfers dat een website binnen de 2 seconden geladen moet worden. Veel van de bezoekers zullen de website ook verlaten indien hij nog niet geladen is na 3 seconden. Veel websites halen deze snelheid niet en dat heeft invloed op zowel de gebruikerservaring als de conversieratio.

Met snellere laadtijden klikken bezoekers met plezier door op uw website en kunnen ze sneller de website doorlopen op zoek naar de informatie die ze nodig hebben. Vooral in een e-commerce omgeving willen we vermijden dat er een vertraging in het aankoopproces is. Hoe vlotter bezoekers hun bestellingen kunnen doorgeven, hoe beter natuurlijk. Als u in de supermarkt staat, wilt u toch ook liefst niet te lang aanschuiven aan de kassa.

Dit heeft ook te maken met de snelle evolutie van mobiel internet. De meeste mensen hebben tegenwoordig een smartphone en grijpen er ook sneller naar om onderweg ‘snel’ iets op te zoeken. Google is ook aan het experimenteren om labels bij zoekresultaten te zetten om de snelheid van de website aan te geven.

Meten is weten

Eerst en vooral moet je weten hoe snel of traag je website is. Er zijn verschillende manieren om de snelheid van jouw website te meten. De meeste van deze tools zijn gratis en kunnen je helpen om te analyseren waarom je website traag is.

Google Analytics

GA-sitespeedHet sitesnelheid-rapport zit standaard in het overzicht van Google Analytics rapporten onder “Gedrag > Sitesnelheid”. In dit overzicht heb je nog 4 onderverdelingen.

  • Overzicht: Geeft je een algemeen overzicht van de laadtijden van je website.
  • Paginatiming: Lijst van pagina’s en hun individuele laadtijden.
  • Suggesties voor sitesnelheid: Lijst van pagina’s met hun gemiddelde laadtijd, pagespeed-score en links met suggesties om de laadtijd te verbeteren (linkt naar pagespeed-tool voor de pagina in kwestie).
  • Gebruikerstiming: Met het rapport ‘Gebruikerstiming’ kunt u gedetailleerde analyses uitvoeren van afzonderlijke prestaties van bronnen (bijvoorbeeld afbeeldingen, video’s of knoppen).

Browser (Chrome/Firefox)

Via je browser kan je live volgen hoe je website je pagina’s opbouwt en in welke volgorde de elementen worden ingeladen.
In de developer tool van zowel Chrome als Firefox zie je het tabblad net(work). Voor Firefox gebruik ik nog de Firebug plugin.
Eerst zorg je ervoor dat dit tabblad zichtbaar is en daarna laad je de website of pagina die je wilt tracken.

FF-laadtijd

chrome-laadtijd

Externe tools

Dit zijn 2 websites die wij ook gebruiken in onze analyses. Beide sites testen de snelheid van een website en geven vervolgens aanbevelingen over mogelijke verbeteringen. Daarnaast krijgt men ook een duidelijk waterval-overzicht bij het laden van een pagina.

Het voordeel van deze tools is dat ze ook uw score analyseren voor zowel Google als Yahoo door de integratie met YSlow.

Google Pagespeed tool

Als laatste willen we de tool van Google zelf in de lijst zetten. De tool test de laadtijd van je website, zowel op mobiel als op desktop. Vervolgens geeft Google ook de nodige aanbeveling zodat je de score kunt verbeteren. Het voordeel bij deze tool is dat je binnen enkele seconden al het resultaat kan zien.

pagespeed-ivalue

Meest voorkomende verbeteringen

Afbeeldingen optimaliseren

Voor meeste website zijn afbeeldingen zeer belangrijk. Denk maar aan webshops en de vele productafbeeldingen. Maar ook dienstbedrijven hebben meestal afbeeldingen op hun website om hun diensten te illustreren. In sommige gevallen zijn dit offline afbeeldingen die ingescand worden om op de website te gebruiken.

Deze afbeeldingen zijn vaak niet geoptimaliseerd voor het internet. We zien vaak afbeeldingen van meerdere megabytes in hoge kwaliteit en resolutie. Maar dit is veel groter dan de aanbevolen grootte van 100kb.

Via een beeldverwerkingsprogramma kan men afbeeldingen opslaan met instellingen die de afbeeldingen kan comprimeren voor het internet. Maar er zijn ook tools online die dit kunnen doen, zoals bijvoorbeeld Smush.it. Er is ook een plugin voor WordPress beschikbaar die dit automatisch kan doen voor al uw afbeeldingen.

Caching

Caching van een pagina/website houdt in dat er een momentopname wordt gemaakt die bewaard wordt op de server voor de volgende bezoeker. De server hoeft dan alleen die ene opname op te halen in plaats van de pagina’s opnieuw te moeten opbouwen en de onderliggende elementen op te halen.

Caching is vooral geschikt voor statische informatie die niet verandert. Maar hoe meer actuele of gepersonaliseerde informatie er op je site staat, hoe minder er gecachet kan worden.

WordPress heeft ook verschillende plugins voor die die dit kunnen doen.

HTTP requests (Javascript en CSS bestanden)

Als er (te) veel scripts ingeladen moeten worden om uw pagina op te bouwen, kan dit de laadtijd verhogen. We raden eerst en vooral aan om de scripts zoveel mogelijk te combineren zodat er weinig requests gemaakt moeten worden naar de server.

Verder moeten deze bestanden ook geoptimaliseerd worden, zodat deze bestanden kleiner zijn en dus ook sneller ingeladen kunnen worden. Dit houdt in dat onnodige karakters verwijderd worden in de code zonder dat dit een invloed heeft op de scripts. Dit gebeurt doorgaans met een compressor tool.

Server

Los van de website heeft de keuze van uw server hosting ook een invloed op de laadtijd van de website. Afhankelijk van het verkeer van en naar uw website, zult u een passend hostingpakket moeten nemen dat het verkeer naar uw website kan ondersteunen.

Indien er veel bezoekers op hetzelfde moment op uw website zitten, zal uw server extra hard moeten werken. Dat kan ervoor zorgen dat er vertraging op uw website loopt.
Als u op een shared hosting zit, kan dit veroorzaakt worden door andere websites op de dezelfde server. Maar uiteindelijk zal dit wel een invloed hebben op uw website zonder dat u hier vat op hebt. Kies zeker een hostingpakket dat past bij uw business.

Conclusie

Hoewel er al jaren gesproken wordt over sitesnelheid, wordt er door heel wat beheerders van websites weinig of geen actie ondernomen. We focussen vaak op rankings en andere SEO-verbeteringen, maar een snelle laadtijd verbetert niet enkel rankings, maar vooral de gebruikerservaring. Dit reflecteert dan ook in een hogere conversieratio.

Wanneer was de laatste keer dat u dacht over de laadtijd van uw website vanuit het standpunt van een nieuwe bezoeker? Laadt uw website sneller dan 3 seconden? Laat het ons weten!

Alex Yip
Online Marketeer
Houdt van data analyse en website performance. Ook wel soms "banana" genoemd: "yellow on outside, white on the inside".
Bekijk het auteursprofiel
Geplaatst in: Conversie optimalisatie, Inbound (SEO), Web analytics

Vond je dit bericht nuttig?