In mijn vorig artikel schreef ik waarom het beter is om voor een merknaam als domeinnaam voor je bedrijf te kiezen, dan voor een zoekwoord. Een merknaam is en blijft de beste manier om je bedrijf online te promoten op lange termijn. Zoals reeds vermeld, was dit niet altijd het geval. Domeinen zoals ‘www.ontruimenleegmakenontsmettenwoningen.be’ bleken vroeger goed te werken in zoekmachines. Voor Google is de domeinnaam nu echter geen essentieel element meer om zoekwoordposities aan je website toe te wijzen. Toch bestaan er nog steeds vele bedrijven die zich specialiseren in het verhandelen van domeinnamen. Vele gebruikers willen immers veel geld neertellen voor hun ideale domeinnaam.

Hoe kan je geld verdienen met domeinnamen?

Een nieuwe .be domeinnaam registreren bij DNS.be kost € 16 op jaarbasis. Gezien de .be domeinen al 14 jaar beschikbaar zijn, zijn korte relevante domeinnamen heel schaars geworden. Wie in het begin van de registraties pizza.com heeft kunnen bemachtigen is 2.6 miljoen dollar rijker geworden in 2008. Bestaande domeinen die voor veel geld verkocht worden, moeten niet altijd zoekwoorden bevatten zoals het bovenstaande voorbeeld dat ik aanhaalde. Ook bekende merken die hun domeinnaam vergeten te vernieuwen, zijn gegeerde slachtoffers.   Denk maar aan Microsoft dat in 2003 vergat om hotmail.co.uk te verlengen. De persoon die toen de domeinnaam heeft kunnen registreren, is nu miljonair.   Bedrijven die zich specialiseren in het veilen van domeinen zoals Godaddy.com , Sedo.com of Domcop.com verdienen grof geld met het doorverkopen van vervallen domeinen. Ik geef toe, ik bezoek deze websites ook regelmatig. Wanneer de domeinnaam bol.com of vtm.be zou vrijkomen, zou jij dan aarzelen om deze aan te kopen en vervolgens door te verkopen? Het klinkt niet fraai, maar dit is de realiteit en gebeurt elke dag opnieuw.

Wil je weten voor hoeveel de 10 duurste domeinnamen ooit over de toonbank gingen?

De bedragen zijn werkelijk duizelingwekkend.

  1. VacationRentals.com werd voor $35 miljoen verkocht in 2007
  2. Insure.com bracht $16 miljoen op in 2009
  3. Sex.com  $13 miljoen in November 2010
  4. Fund.com – 2008 – £9.99 miljoen
  5. Porn.com – 2007 – $9.5 miljoen
  6. Fb.com werd door Facebook aangekocht voor $8.5 miljoen in 2010
  7. Business.com – $7.5 miljoen in December 1999
  8. Diamond.com – 2006 voor een slordige $7.5 miljoen
  9. Beer.com – 2004 – $7 miljoen. Jammer dat deze alweer te koop staat.
  10. Casino.com – 2003 – $5.5 miljoen

Hoe kan ik vermijden dat iemand met mijn domeinnaam aan de haal gaat?

  • Je domeinnaam jaar op jaar vernieuwen is de boodschap. De meeste registrars bieden een registratie aan voor 1, 2, 3 en zelfs 5 jaar. Wil je echt zeker zijn van het bezit van je domeinnaam, registreer deze dan meteen voor een termijn van 5 jaar. Dit om niet elk jaar opnieuw de kans te lopen om deze te vergeten.
  • Ben je toch vergeten je domeinnaam te registreren en iemand anders heeft deze weggekaapt? Probeer je domeinnaam dan terug te winnen bij DNS.be via een klachtprocedure.

Je domeinnaam tijdig laten vernieuwen en registreren is de beste remedie tegen het verlies van je domeinnaam. Ben jij op jacht naar domeinnamen? Zorg er dan voor dat je er snel bij bent, want zoals steeds geldt het principe “First Come, First Served”. Wie weet word je wel gecontacteerd door een groot merk met de vraag om je domeinnaam te verkopen. De som mag je ons gerust laten weten! Tegenwoordig zijn er ook allerhande nieuwe extensies beschikbaar, bijvoorbeeld https://online.marketing, om nieuwe combinaties te vormen met je domeinnaam.

Yannick Moeneclaey
Bericht van

Yannick Moeneclaey

Account Manager