Voor de meeste mensen wordt komende dinsdag 21 april een doodgewone werkdag. Maar in de wereld van SEO-professionals neemt de dag nu al dramatische vormen aan met termen als ‘Mobilegeddon’ en ‘Mobilepocalypse’. Google lanceert op die dag immers de mobile-friendly update van zijn algoritme. Wat betekent dit voor de gemiddelde website-eigenaar? Wij zetten de belangrijkste vragen op een rijtje.

Wat doet Google precies op 21 april?

De update die Google op 21 april doorvoert in zijn algoritme, belooft een heuse omwenteling te worden in zoekmachinemarketing. Het komt erop neer dat Google webpagina per webpagina zal oordelen of die geschikt is voor bezoekers vanop een mobiel apparaat. Als dat het geval is, wordt de pagina beloond met een hogere ranking. Pagina’s die niet mobielvriendelijk zijn, worden afgestraft. Ze zouden tot 1/3 van hun verkeer kunnen verliezen. Het wordt met andere woorden belangrijker dan ooit om de landingspagina’s van je website mobielvriendelijk te maken.

Waarom voert Google zo’n update door?

Het aantal mensen dat surft vanaf een mobiel apparaat blijft maar stijgen. Geschat wordt dat tegen 2016 zo’n 2 miljard mensen ter wereld eensmartphone zullen hebben. Op deze trend speelt de zoekgigant in met demobile-friendly update. Met de ingreep wil Google ervoor zorgen dat zoekresultaten afgestemd zijn op het apparaat van waarop de gebruiker een zoekopdracht uitvoert. Het nieuwe algoritme zal de gebruiksvriendelijkheid voor mobiele gebruikers verhogen. Vandaag wordt in mobiele resultaten al aangegeven of een pagina geschikt is voor mobiel. De omwenteling van komende dinsdag bestaat erin dat pagina’s die dit label verdienen, nu ook hoger scoren in de rankings.

Hoe weet ik of mijn website klaar is voor deze update?

Of jouw webpagina’s mobielvriendelijk zijn, kan je testen met Googles eigen online tool. Die werkt heel eenvoudig: je typt de URL van de webpagina die je wil checken in de balk bovenaan en klikt op de blauwe ‘analyze’-button. Je krijgt vervolgens een melding die vertelt of de webpagina mobielvriendelijk is of niet. Er zijn maar twee mogelijkheden: ‘mobile-friendly’ of ‘not mobile-friendly’. Gedeeltelijk mobiel-vriendelijk zijn is dus niet mogelijk. De homepage van www.keldermans.be, de website van een van onze klanten, krijgt een goed mobiel rapport van Google. Bij de website van Sabam kregen we een slecht rapport van de Google-tool. Bij de beoordeling wordt ook aangegeven waarom de pagina als mobiel onvriendelijk wordt aangeduid. Het verschil is duidelijk zichtbaar op de afbeeldingen die bij het rapport getoond worden: Het logo en menu zijn op de mobiele versie van keldermans.be duidelijk zichtbaar. De website van Sabam is daarentegen niet gebruiksvriendelijk voor mobiele gebruikers: het menu is niet leesbaar en de links staan te dicht op elkaar om aanklikbaar te zijn.

Wanneer is een webpagina mobielvriendelijk?

Google beschouwt een pagina als mobielvriendelijk als die voldoet aan de volgende factoren:

  • Er wordt geen gebruik gemaakt van software die moeilijk bruikbaar is op mobiele toestellen, zoals Adobe Flash
  • De tekst is leesbaar zonder dat de gebruiker moet inzoomen
  • De content past zich aan aan het formaat van het scherm, zodat gebruikers niet horizontaal moeten scrollen of inzoomen.
  • Links en buttons staan ver genoeg uit elkaar, zodat ze gemakkelijk aangeklikt kunnen worden.

Wat moet je doen om beloond te worden?

Jouw website moet voldoen aan bovenstaande vereisten om in Google een hogere ranking te ‘verdienen’. Een goede manier om je website mobielvriendelijk te maken, is een responsive design. Je website wordt dan geschaald naar het scherm waarop hij wordt weergegeven. De inhoud is dan goed leesbaar en aanklikbaar voor mobiele gebruikers. Als je gebruik maakt van een WordPress-website, kan je een responsive template aankopen. Als je website custom made is, spreek je best een webdeveloper aan om je te helpen de website responsief te maken. Lees in dit artikel meer over de mogelijke strategieën die je kan volgen om een mobiele website te maken.

Heeft deze update ook gevolgen voor zoekresultaten op niet-mobiele apparaten?

Het al dan niet mobielvriendelijk zijn van je webpagina’s heeft voorlopig alleen een impact op zoekresultaten op een mobiel apparaat. Bij gebruikers die vanop een desktop zoen in Google, zullen mobielvriendelijke websites niet per se hoger ranken. Toch is het niet uitgesloten dat dit in een latere fase nog kan veranderen. Je pagina’s optimaliseren voor mobiele apparaten is dus wel degelijk een must. Geen paniek dus: je mag tijdens Mobilegeddon gewoon op je stoel blijven zitten in plaats van een schuilkelder te gaan zoeken. Maar je overweegt toch best om tegelijkertijd werk te maken van een mobielvriendelijke website. Wil je op de hoogte blijven van Googles updates en nieuwigheden in SEO-land? Bekijk dan zeker onze blog of schrijf je hiernaast in voor updates via mail.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *